Släpp ut hästarna

Sv: Släpp ut hästarna

Och föresten så såg jag en dokumentär om just islandshästar på island och där hade de minsan både tillgång till hö och vindskydd på vintern

Och i stallarna runt Reykjavik står de på stall stor del av dagen och får bara gå i liten hage när de är ute, det är många "stall" som delar hagarna.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Släpp ut hästarna

milla_n skrev:
Jag tycker däremot att alla hästar ska vistas ute varje dag men med förstånd att kanske inte ta ut dem de kallaste dagarna då vill säga minus 25 grader och då inga längre stunder. men alla hästar ska ha tilgång till hage o jag tycker även att lagen om stl på hagar ska ändras då trav hästarna tex inte har allt för roliga hagar vilket liv att stå i en ruta och springa för att tjäna pengar och duger man inte där går man till slakt

Nej men hästarna som är vana vid när det är så kallt som -25, speciellt dom som går i lösdrift....Jag har ett travsto som går i lösdrift och en gång hade vi det riktigt kallt ungefär -25 och det var snöstorm. Vi har ju tillgång till boxar inne i stallet, men hon & hennes kompis (en shettis) totalvägrade komma in....Dom mår bara bra av att vara ute dygnet runt....visst ska man ta hänsyn till ifall det blir FÖR kallt, men då är det bara att täcka dom och att dom har mat så dom inte behöver vara helt utan...

Detta med travhästarna...Det beror ju helt på VART man har dem...
De flesta man känner har ju ganska stora hagar, men det är ju oftast tränare som har träningscamp hemma på gården som har jättestora hagar.
Så, dra inte alla tränare med travhästar över en kam....
Sen så finns det visst flera travstall på travbanor som skiftar, endel kanske har träningspass måste då stå inne när den är sjösvettig och nyduschad......
Sen så tycker man det är bara bra att dom kommer ut med en ny lag på att samtliga hästar ska ut varje dag, och längre ;)

En God Fortsättning & Gott Nytt År ;)
 
Sv: Släpp ut hästarna

wizo skrev:
Tycker bara det är så jävla töntigt. Fan har älgarna box att gå in i eller? Hur många rådjur dör av lunginflamation varje år?! Alla hudratals hästar på island, utan både hö och vinskydd, hur tror ni dom klarar sig...Och att raka hästen, visst kan jag förstå om man skulle raka en lurvig islandshäst eller shettis för att den blir super svettig mitt i vintern när den tränas. Men en häst med redan kort vinterpäls...suck.

Hästar ska vara ute! Tänk dig själv att va fastkedjad i sängen dugnet runt. Nä tacka vet jag dom som har hästar på lösdrift!
Låt hästen va häst!

Håller med dig till fullo!
Här stallar man ALDRIG in sina hästar mer, dom har visat tydliga signaler att dom helst vill vara ute....Har hört att fler och fler travtränare har börjat med detta lösdriftsystem...! :banana:
Här har man visserligen funderat på att skaffa sig en ny, ungtravhäst och då får den gå i lösdrift........Rör på sej mera 24/h, ordentligt med täcken, mat och så vidare! (sjösvettig efter ett träningspass får den stå inne en stund för att torka av....Sen ut me den bara :angel: )
Mitt sto och min lilla valack går ute dygnet runt och har inte ens vart sjuka en enda gång....Dom går i en skogshage med skog...
Stoet har väldigt tät och tjock vinterpäls, men på långt håll kan man se att hon har "kort" päls, men när det är spöregn täckar jag dem...
Vill inte allt vatten går ända in i ryggmärgen....Är bara så rädd om dem :angel:

Här tror man nog att hästarna vill vara ute, men det är väl klart det beror på individer och dom som är vana att vara ute så mkt vill ju oftast vara ute, kanske helst dygnet runt....

God Fortsättning & gott nytt år! ;)
 
Sv: Släpp ut hästarna

olgaklara skrev:
Skydd är väl det primära!

Här nere i skåne på slätten finns det inte ens träd som skydd. Där är det väldigt bra att det finns regler på skydd för hästar eftersom det har funnits många hästar som inte haft det. Utan stått ute i snålblåst och regn helt på öppna fält.

Om de blir sjuka av att stå på stall har nog inget med just stallet att göra utan mer hur man har för stallmiljö :smirk:

Självklart ser man väl till att hästarna kan gå undan i skydd, om de går ute en längre tid. Nu har jag mina pållar på lösdrift.
Klart det är stallmiljön som gjort henne sjuk, det vet jag med. Men jag tror ändock att fler hästar blir sjuka av att stå inne, än att stå ute. Jag vet ett flertal hästar med bronkit och kvickdrag - men ännu har jag inte hört att nån dött i lunginflammation av att vara ute. det var så jag menade. :smirk:
 
Sv: Släpp ut hästarna

milla_n skrev:
varför hon blev sjuk av att stå på stall var nog för att er stallmiljö var dålig o hästen känslig. Många soppar stallet när hästen är inne o halmar precis innan den kommer in och har enormt dålig ventliton Detta gör enormt många hästar sjuka!!!!! Och nej självklar får inte en häst lunginflamtion av att vara ute jag sa enormt kalla dagar då de kan vistas ute upp emot minst 14 timmar utan skydd! vissa kanske klarar de men tänk oxå ni p åsom har hagar utan skog eller liknade att vid dåligt väder vill alltid hästen in mot skydd då skog skjul el liknade då de i ovädret inte kan se rovdjur lika bra bara för man inte har det innebär det inte att hästen vet det!!!
Mina hästar vill då inte alltid in när det är rusk, lika ofta står de ute och sover. Det har säkert hänt att de står utan skydd i mer än 14 timmar också, för in går de när de vill och inte när jag tycker vädret är dåligt. (ofta stänger jag in dem för att de ska torka upp en stund, och för det mesta går de iaf in då och då när det är rusk; men inte alltid. Fria viljor... )

Så de ser rovdjur bättre inifrån ett skydd? Ja, se alltid lär man sig någor nytt! :D
 
Sv: Släpp ut hästarna

Klart hästar ska få va ute länge...
Mina får gå ut tidigt på morgonen vid 6-7 tiden o kommer in vid tio på kvällen..
Dom får va ute i alla väder.. Jag har så dom kan gå in under dagen om dom vill.. i en ligg hall full med halm...
om de e väldigt fint väder så vill dom inte komma in då får dom gå på lösdriften o det trivs dom med.. E de världens busväder så får dom komma in i stallet.. då brukar dom stå o vänta på kvällen..
Dom trivs skit bra med de...;)
Ett stall inte långt från mig minsta lilla det regnar får dom inte komma ut alls.. vilket ja tycker e helt fel....:(

Låt era hästar vara ute så mycke dom kan !!!!!!
 
Sv: Släpp ut hästarna

Låt era hästar vara ute så mycke dom kan !!!!!![/QUOTE]

Absolut! ;)
 
Sv: Släpp ut hästarna

:D Du måste skämta... Jag tänker inte ens bemöda mig att möta de påståendena då du själv också konstaterar att du inte är så insatt i distans.

/Camilla
 
Sv: Släpp ut hästarna

Tezzan_83 skrev:
Klart hästar ska få va ute länge...
Mina får gå ut tidigt på morgonen vid 6-7 tiden o kommer in vid tio på kvällen..
Dom får va ute i alla väder.. Jag har så dom kan gå in under dagen om dom vill.. i en ligg hall full med halm...
om de e väldigt fint väder så vill dom inte komma in då får dom gå på lösdriften o det trivs dom med.. E de världens busväder så får dom komma in i stallet.. då brukar dom stå o vänta på kvällen..
Dom trivs skit bra med de...;)
Ett stall inte långt från mig minsta lilla det regnar får dom inte komma ut alls.. vilket ja tycker e helt fel....:(

Låt era hästar vara ute så mycke dom kan !!!!!!


Med ´detta inlägg så antar jag att dina hästar varken rids eller tränas för tävling!??

Jag menar ute från 6-22
 
Sv: Släpp ut hästarna

Varför skulle det inte gå å rida för det? Måste man rida när dom redan är intagna? Är ju för an guds skull bara att gå å hämta i hagen. Då är det ändå inte stalltid som dom står inne på en iordninggörande så är man ju iväg seddan liksom.

Som hemma hos mamma bara för att min häst gick ute från 8.30 till kl 22 så betyde det ju inte att jag bara kan rida mellan 22 och 8.30. Jag kan rida när jag vill mellan 8.30 och 22. Hagtid är tiden hästen är ute i hagen och borta från att stå i boxen/spilta å äta eller göra ingenting/sova. Det betyder ju inte att man inte kan rida under hagtiden. Visst jag skulle inte rida min häst under hagtid om den var ute i 2 timmar men då är det ju en helt annan sak :smirk:
 
Sv: Släpp ut hästarna

moonlightgarden skrev:
Varför skulle det inte gå å rida för det? Måste man rida när dom redan är intagna? Är ju för an guds skull bara att gå å hämta i hagen. Då är det ändå inte stalltid som dom står inne på en iordninggörande så är man ju iväg seddan liksom.

Som hemma hos mamma bara för att min häst gick ute från 8.30 till kl 22 så betyde det ju inte att jag bara kan rida mellan 22 och 8.30. Jag kan rida när jag vill mellan 8.30 och 22. Hagtid är tiden hästen är ute i hagen och borta från att stå i boxen/spilta å äta eller göra ingenting/sova. Det betyder ju inte att man inte kan rida under hagtiden. Visst jag skulle inte rida min häst under hagtid om den var ute i 2 timmar men då är det ju en helt annan sak :smirk:


Och du tränar inte heller hästen för tävling vad jag föstår av ditt inlägg :crazy:

På sommaren är det helt ok men nu på vintern skulle jag aldrig i hela mitt liv släppa ut efter ridning om det inte är en liten skogstur jag tar.

När hästen är jobbad ordentligt så är de rätt så svettiga och trötta att släppa ut en sådan häst som dessutom är helklippt tycker jag faktiskt är näst intill elakt.

Vi har hästarna (tävlingshästar som är helklippta) ute i hage från 8-14.30 ca och rider jag någon tidigare så får den faktiskt stå inne med hö i boxen om jag inte rider väldigt tidigt, typ vid 8.30.

Våra får fri tillgång av hö och de vill ändå inte stå ute i hagen i snålblåsten speciellt längre än under dessa tider.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Rolle skrev:
Som du såg lånade jag knappen;)

Jag är bara så trött och höra att bara för att man tävlar så kan man inte ha lösdrift. Man kan fråga sig var begränsningen ligger, hos hästen eller hästägaren/hästägarens resurser i form av tid, kunskap och rätt geografiska-areala resurser. :cool:
Söker man på BUKE hittar man flera stycken som tävlar på högre nivå och använder lösdrift.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift


Jag också nyfiken på vad de tävlar och vad de anser är på högre nivå??
 
Sv: Släpp ut hästarna

Alla har väl olika individer vad jag har förstått....Eller så är det väl en STOR skillnad mellan de RIDhästarna och TRAVhästarna, såna som ligger i hårda träningar???
Här har man ju ett travsto som travtränades för nåt år sedan och hon hade man ute dygnet runt tillsammans med mitt gamla avelssto. Det hade inte varit några problem.
Travhästarna som hårdtränas och tävlas mår bra av att vara ute 24/h - dygnet runt - dom blir mindre "stela", musklerna töjer, och dom får röra på sig hur mkt dom vill utan att det påverkar deras träningar/tävlingar.

Här undrar man om det är annorlunda med en RIDhäst som tränas och tävlas??
Tja, det är väl lite olika från häst till häst. Endel kanske inte vill vara ute något alls när den ligger i träning och tävlas....

God fortsättning på er! ;)
 
Sv: Släpp ut hästarna

olgaklara skrev:
Jag också nyfiken på vad de tävlar och vad de anser är på högre nivå??

Nu vet man inte vad FÖR hästar dom tävlas på just högre nivå?
Om detta rör ridhästar, så okej....Här är man ju inte helt insatt i vad för nivå dom tävlas i...
Men det finns fler och fler proffs-travtränare / ELLER amatör-tränare - rättare sagt - har börjat med detta lösdriftsystem.
Det ska inte vara omöjligt att ha en tävlingshäst i lösdrift, bara den har ordentligt med täcken, foder (det ska vara fri tillgång på hö) och daglig tillsyn. Även daglig kroppsvisitering av hästen, men det gör väl dom eftersom dom tar ut dom för träningar....
Men det är väl självklart att man tar extra hänsyn till just denna individ av häst, trivs den inte att gå ute dygnet runt året om, så okej och ha den uppstallad bara den får gå ut varje dag ;)

OBS! Detta är inget personangrepp eller något liknande. En massa funderingar till varför många vill helst ha sina tävlingshästar uppstallade....Och så säger man inte emot dem heller, vill dom ha det så får väl dom ha det om dom tror detta är det bästa för deras kompisar.
Detta med lösdrift är som man vet är det ju jättevanligt att det är islandshästar, MEN! det finns även en V75-häst som går ute dygnet runt, eller FLERA till men kanske inte såna som går i V75-loppen.....:angel:
 
Sv: Släpp ut hästarna

Carolrita skrev:
Nu vet man inte vad FÖR hästar dom tävlas på just högre nivå?
Om detta rör ridhästar, så okej....Här är man ju inte helt insatt i vad för nivå dom tävlas i...
Men det finns fler och fler proffs-travtränare / ELLER amatör-tränare - rättare sagt - har börjat med detta lösdriftsystem.
Det ska inte vara omöjligt att ha en tävlingshäst i lösdrift, bara den har ordentligt med täcken, foder (det ska vara fri tillgång på hö) och daglig tillsyn. Även daglig kroppsvisitering av hästen, men det gör väl dom eftersom dom tar ut dom för träningar....
Men det är väl självklart att man tar extra hänsyn till just denna individ av häst, trivs den inte att gå ute dygnet runt året om, så okej och ha den uppstallad bara den får gå ut varje dag ;)

OBS! Detta är inget personangrepp eller något liknande. En massa funderingar till varför många vill helst ha sina tävlingshästar uppstallade....Och så säger man inte emot dem heller, vill dom ha det så får väl dom ha det om dom tror detta är det bästa för deras kompisar.
Detta med lösdrift är som man vet är det ju jättevanligt att det är islandshästar, MEN! det finns även en V75-häst som går ute dygnet runt, eller FLERA till men kanske inte såna som går i V75-loppen.....:angel:


Tja du varför gör inte galopptränarna så???

Ridhästar tränas på ett helt annat sätt och de klipps dessutom vilket travarna på lösdrift inte görs.

Ridhästar kan få stå och vänta flera timmar mellan sina starter och då är det inte speciellt rek att de står långhåriga och svettiga i transporten.

Jag anser att trav inte är jämförbart med en hopp, dressyr eller fälttävlanshäst. Dessa hästar tränas både kondition och smidighet. Muskelmassan är på ett helt annat sätt på en travhäst än på en ridhäst.

Jag har haft lösdrift på en häst som hade hosta och den kom aldrig upp i samma kondition och smidighet som de som stod på box på natten. Trots att den var helt frisk.

Jag har även hästar som inte ligger i hage, men däremot inne i box. Det finns många aspekter till att ha hästar uppstallade. Åker dagligen förbi flera stall där de har sina ridtravare på lösdrift och jag måste faktiskt säga att dessa hästar ser inte ut att tycka det är speciellt roligt.

Mina hästar får fri tillgång på hö i viket fall som helst och tror faktiskt att med det arbetet de går varje dag så hade de inte mått bra av att vara på lösdrift.

Sedan har väl kanske temperamentet på tävlingshästarna sitt att säga också.

När jag hemtade hem tysken förra året som 4åring så gick han på lösdrift, han var tuggad på rätt rejält och så se de flesta lösdrifthästar ut som går i sen stor flock. det är ganska naturligt att de gör så.
 
Senast ändrad:
Sv: Släpp ut hästarna

olgaklara skrev:
Tja du varför gör inte galopptränarna så???

Ridhästar tränas på ett helt annat sätt och de klipps dessutom vilket travarna på lösdrift inte görs.

Ridhästar kan få stå och vänta flera timmar mellan sina starter och då är det inte speciellt rek att de står långhåriga och svettiga i transporten.

Jag anser att trav inte är jämförbart med en hopp, dressyr eller fälttävlanshäst. Dessa hästar tränas både kondition och smidighet. Muskelmassan är på ett helt annat sätt på en travhäst än på en ridhäst.

Jag har haft lösdrift på en häst som hade hosta och den kom aldrig upp i samma kondition och smidighet som de som stod på box på natten. Trots att den var helt frisk.

Jag har även hästar som inte ligger i hage, men däremot inne i box. Det finns många aspekter till att ha hästar uppstallade. Åker dagligen förbi flera stall där de har sina ridtravare på lösdrift och jag måste faktiskt säga att dessa hästar ser inte ut att tycka det är speciellt roligt.

Mina hästar får fri tillgång på hö i viket fall som helst och tror faktiskt att med det arbetet de går varje dag så hade de inte mått bra av att vara på lösdrift.

Sedan har väl kanske temperamentet på tävlingshästarna sitt att säga också.

När jag hemtade hem tysken förra året som 4åring så gick han på lösdrift, han var tuggad på rätt rejält och så se de flesta lösdrifthästar ut som går i sen stor flock. det är ganska naturligt att de gör så.

Ja, nu har man glömt galopphästarna!.....:crazy: Vet inte om dom fortfarande går i skrittmaskinen....??
Här börjar man faktiskt fundera på om inte dom ska behöva vara ute lite mera, men man har läst nånstans (tror det är från just denna tidning som Gunnar lagt ut här på buke, just denna tråd...?) att en tjej som lärling till travtränaren jobbade med galopphästarna som sa att eftersom dom inte går ut så mkt är just för att dom ska vara laddade inför start :crazy:


Jaha! Det är nog en skillnad på rid- och travhästar.....På travhästen vars muskler är annorlunda tränad än just ridhästens, som du skrev. Inget man jämför travhästens tränade muskler med en ridhäst.
Självklart ser dom ju olika ut när det gäller deras muskler och hur dom tränas, och så vidare.

Apropå FLOCKEN i lösdriften....Här tycker man inte att det behöver vara en alltför STOR flock med t.ex 20 hästar i...... :eek:
Det lär inte vara nån frid och flöjt precis......Mera skador? Kanske det...Osämja mellan häst och häst? Kan tänka mej mera skador såsom sparkar, hugg, och så vidare.... :crazy:

Det ska väl vara en flock med minst 6 hästar i.....Men unghästarna brukar ju man ha i lösdrift,men då får dom gå i en mega-stor hage.

Det är ju intressant att många har olika åsikter för lösdrift och uppstallning, och sen ska man vara lite mera uppmärksam på sina kompisar också! :) vill inte hästen vara ute, så behöver inte den det heller.

God fortsättning! - usch, känns lite tjatigt....-
Nä! Gott Nytt År, säger man nu! ;)
 
Sv: Släpp ut hästarna

Alltså, det är ju inget snack om saken om just travhästar i lösdrift, för de tränas ju på ett annorlunda sätt än just ridhästarna.
Nu är det väl bara NI ridfolk som får diskutera detta med varandra :)
Sen så undrar man om det finns någon galoppfolk här på Buke, som har sina galopphästar i lösdrift.
Det är alltid intressant och höra hur det går för dom galoppörerna i lösdrift om det nånsin finns några sådana ;)
 
Sv: Släpp ut hästarna

Att hästar på elitenivå får tillräkligstimulans av det de är bara tränas mkt är bara snack, vadå för stimulans? jämför själv om jobbet/skolan är du nöjd sen??, hästar är sociala varelser och flockdjur, dessutom är djurskyddslagar till för att låta de vara djur!! Jag är för att hästar ska vara ute med varandra! Hästar som får det varje dag, så det blir en rutin skadar sig heller inte av överenergi! Fast det ska vara rimmligt också, det finns givetvis de som över driver på andra hållet! MEN låt hästarna vara hästar, ute varje dag är det dåligt väder finns utmärkta täcken idag och låt de vara ute med varandra! För hästars bästa!!
 
Sv: Släpp ut hästarna

För att hästars blodcirkulation ska fungerar bra så bör de få sitt rörelsebehov tillfredsställt så att benen inte svullnar och de får men av detta.

Tävlingsshästar som tränas hårt får ansträngningar i benen, små blödningar som gör att vävnader stärks mellan träningarna (kroppen förstärker för att kunna klara mer nästa gång). Detta gör att hästben lätt svullnar efter ansträngning. Det bästa är att låta hästen gå i hagen efter träning och gå av sig svullnader och få bort slaggprodukter.

De hästar som inte får gå i hage får då sämre cirkulation och måste linimentas/lindas varje dag. Kanske att många skrittas en stund efter ridningen eller får gå i skrittmaskin ett par gånger om dagen.

Med egen tävlingshäst på msv nivå i distans så är jag naturligtvis inte motståndare mot att tävla med hästar, men jag undrar hur långt vi kan sträcka oss i att ersätta det som är naturligt med onaturliga förhållanden? Vi rider i ridhus och klipper hästen istället för att rida ute och kunna ha dem oklippt, vi låter dem stå inne när de inte rids så att de måste lindas för att inte svälla istället för att låta dem gå av sig slaggprodukterna i hagen, vi låter dem skritta runt, runt i skrittmaskin, något som måste vara enormt själsdödande för en häst, istället för att släppa dem några timmar i hagen med andra hästar. Vi är livrädda för att de ska skada sig så så fort de rids in ska de ha benskydd konstant, och av det lär de sig aldrig att vara rädda om benen så så fort de är utan skydd så gör de illa sig och vi får bevis för att det är rätt att ha skydd...

Jag misstänker att många beteendeproblem, många problem i rörelseapparaten och i musklerna beror på att vi ersätter naturen med något som är mycket mindre bra. Inte bara att vi ska tävla och träna hästarna onaturligt mycket, vi ska dessutom ersätta deras naturliga sätt att återhämta sig och leva för att vi på något sätt tror att de är människor och VI vill inte vara ute i en hage hela dagen, vi vill sitta i soffan och titta på TV...

Jag har en distanshäst som rids 5 dagar i veckan. Eftersom han inte vilar på sommaren så vilar han och rids lugnare november-december och blir nästan aldrig svettig under dessa pass. När vi ökar träningen i januari blir han svettig men då jag nästan alltid rider på eftermiddag eller kväll så torkar han innan kvällsmaten och kan gå ut som vanligt nästa dag. Mitt problem är att jag inte kan låta honom gå ut och röra sig i hagen under vintertid då han är svettig, men jag skrittar alltid av under lång tid och benen kyls efter passet. Han tränas även dressyr och western och är mycket pigg och explosiv och rör sig enormt mycket i hagen inklusive busar med kompisarna. Någon gång ibland kliver han på sig själv men detta är oftast i perioden då man sätter på vinterbrodd och han är ovan. Sen aktar han sig för detta och benen är hela.

Under dagarna går han ute från 07:00 till 17:00 och på sommaren går han på bete dygnet runt från mitten av juni till mitten av augusti (med ligghall).

När jag kräver så mycket som jag gör av min häst så vill jag att detta ska balanseras av att han får vara naturlig häst så mycket som möjligt övrig tid. Detta för att han ska må mentalt bra och vara nöjd när vi jobbar.

När det gäller hästar som svettas enormt eller får mycket vinterpäls tycker jag också att de ska klippas eftersom de inte torkar nog fort, men eventuellt inte helklippas.

Men ofta tror jag att folk stallar in, klipper och lindar och så bara för att det ska vara så och för att ha någon att pyssla om än att det faktiskt är bra för hästen. Pyssla-om-faktorn är nog hiskeligt stor bland hästägare - ofta grundat i att de inte har tid/kunskap/lust att fylla behovet att ta hand om sig själva så för de över detta till hästen. Men det är en annan diskussion och en annan tråd.

/Camilla
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
För att hästars blodcirkulation ska fungerar bra så bör de få sitt rörelsebehov tillfredsställt så att benen inte svullnar och de får men av detta.

Tävlingsshästar som tränas hårt får ansträngningar i benen, små blödningar som gör att vävnader stärks mellan träningarna (kroppen förstärker för att kunna klara mer nästa gång). Detta gör att hästben lätt svullnar efter ansträngning. Det bästa är att låta hästen gå i hagen efter träning och gå av sig svullnader och få bort slaggprodukter.

De hästar som inte får gå i hage får då sämre cirkulation och måste linimentas/lindas varje dag. Kanske att många skrittas en stund efter ridningen eller får gå i skrittmaskin ett par gånger om dagen.

Med egen tävlingshäst på msv nivå i distans så är jag naturligtvis inte motståndare mot att tävla med hästar, men jag undrar hur långt vi kan sträcka oss i att ersätta det som är naturligt med onaturliga förhållanden? Vi rider i ridhus och klipper hästen istället för att rida ute och kunna ha dem oklippt, vi låter dem stå inne när de inte rids så att de måste lindas för att inte svälla istället för att låta dem gå av sig slaggprodukterna i hagen, vi låter dem skritta runt, runt i skrittmaskin, något som måste vara enormt själsdödande för en häst, istället för att släppa dem några timmar i hagen med andra hästar. Vi är livrädda för att de ska skada sig så så fort de rids in ska de ha benskydd konstant, och av det lär de sig aldrig att vara rädda om benen så så fort de är utan skydd så gör de illa sig och vi får bevis för att det är rätt att ha skydd...

Jag misstänker att många beteendeproblem, många problem i rörelseapparaten och i musklerna beror på att vi ersätter naturen med något som är mycket mindre bra. Inte bara att vi ska tävla och träna hästarna onaturligt mycket, vi ska dessutom ersätta deras naturliga sätt att återhämta sig och leva för att vi på något sätt tror att de är människor och VI vill inte vara ute i en hage hela dagen, vi vill sitta i soffan och titta på TV...

Jag har en distanshäst som rids 5 dagar i veckan. Eftersom han inte vilar på sommaren så vilar han och rids lugnare november-december och blir nästan aldrig svettig under dessa pass. När vi ökar träningen i januari blir han svettig men då jag nästan alltid rider på eftermiddag eller kväll så torkar han innan kvällsmaten och kan gå ut som vanligt nästa dag. Mitt problem är att jag inte kan låta honom gå ut och röra sig i hagen under vintertid då han är svettig, men jag skrittar alltid av under lång tid och benen kyls efter passet. Han tränas även dressyr och western och är mycket pigg och explosiv och rör sig enormt mycket i hagen inklusive busar med kompisarna. Någon gång ibland kliver han på sig själv men detta är oftast i perioden då man sätter på vinterbrodd och han är ovan. Sen aktar han sig för detta och benen är hela.

Under dagarna går han ute från 07:00 till 17:00 och på sommaren går han på bete dygnet runt från mitten av juni till mitten av augusti (med ligghall).

När jag kräver så mycket som jag gör av min häst så vill jag att detta ska balanseras av att han får vara naturlig häst så mycket som möjligt övrig tid. Detta för att han ska må mentalt bra och vara nöjd när vi jobbar.

När det gäller hästar som svettas enormt eller får mycket vinterpäls tycker jag också att de ska klippas eftersom de inte torkar nog fort, men eventuellt inte helklippas.

Men ofta tror jag att folk stallar in, klipper och lindar och så bara för att det ska vara så och för att ha någon att pyssla om än att det faktiskt är bra för hästen. Pyssla-om-faktorn är nog hiskeligt stor bland hästägare - ofta grundat i att de inte har tid/kunskap/lust att fylla behovet att ta hand om sig själva så för de över detta till hästen. Men det är en annan diskussion och en annan tråd.

/Camilla

Kunde inte skriva bättre själv....:bow: Det där med blodcirkulationen, deras rörelsebehov, osv och nu när man läst ditt inlägg börjar man nu tänka på att dessa är så himla viktigt för hästarna....Det är väl ungefär som med oss människor, t ex elitidrottare dom rör på sig mer än vad vi i normalt fall gör.
Tycker att ditt inlägg stämmer mycket bra! :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 057
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 117
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 454
Senast: annan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp