Släpp ut hästarna

Sv: Släpp ut hästarna

Hallå där!!

Om ni/du absolut måste svara på inlägg, så försök lär dig svenska språket innan...!! Ditt inlägg är fullständigt bortom all förståelse!
Rättstavning, vad är det!?

Sen ska vi alla ha klart för oss en sak, hästar är inga "keldjur", om det var någon som trodde det!? ALLA hästar kan gå ute dygnet runt med tillgång till foder, vatten, vindskydd och med rätt täcke på sig.
Oavsett om det är 35 grader kallt eller bara 5!!
Att man sen väljer att inte ha häst så, okej, men inbilla er inte att dom inte skulle klara av det, för det gör dom. Och inte får dom lunginflammation heller!
Hästen var från början ett vilt djur som föddes ute, levde ute och dog ute, det är vi människor som domesticerat dem och lagt våra
egna värderingar över dem.

När vi fryser får hästen ett täcke på sig, när vi är varma tar vi bort det.
Jag har haft unghästar på utedrift, utan täcke, i över 25 graders kyla. De hade tillgång till vatten, mat, ligghall och på dagarna kördes de dessutom. När de torkat släpptes de ut och tillbringade resten av dygnets timmar ute. INGEN av dessa hästar har haft minsta lilla förkylning senare under livet! De vi däremot hade inne på nätterna, dvs tävlingshästarna, de hade A2 och en och annan halsinfektion då och då. Så ingen ska inbilla mig att det inte är bra att ha hästarna ute. Man måste naturligtvis förbereda dem, det är ju inte bara att slänga ut dem utan täcke dygnet runt, men är de förberedda och har rejäl päls så är det inga problem! Kanske ska tillägga att de hästar jag refererar till i exemplet ovan, var kallblodiga ettåringar, som gått på bete hela sommaren, ute dygnet runt. Sen stallades de aldrig in på hösten utan kördes in och började tränas medan de gick på lösdrift. De hade alltså satt rejält med päls redan från början på hösten.

Tack för inlägget!
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
För att hästars blodcirkulation ska fungerar bra så bör de få sitt rörelsebehov tillfredsställt så att benen inte svullnar och de får men av detta.

Tävlingsshästar som tränas hårt får ansträngningar i benen, små blödningar som gör att vävnader stärks mellan träningarna (kroppen förstärker för att kunna klara mer nästa gång). Detta gör att hästben lätt svullnar efter ansträngning. Det bästa är att låta hästen gå i hagen efter träning och gå av sig svullnader och få bort slaggprodukter.

De hästar som inte får gå i hage får då sämre cirkulation och måste linimentas/lindas varje dag. Kanske att många skrittas en stund efter ridningen eller får gå i skrittmaskin ett par gånger om dagen.


Eh??? Jag har ALDRIG haft något svullet ben efter en hård träning, inte ens efter en hård tävling. Jag sätter ALDRIG på liniment utan använder endast kyllera vid hårdare tävling.

Lindar en häst har jag faktiskt aldrig gjort om den då inte skadad sig.

Med egen tävlingshäst på msv nivå i distans så är jag naturligtvis inte motståndare mot att tävla med hästar, men jag undrar hur långt vi kan sträcka oss i att ersätta det som är naturligt med onaturliga förhållanden? Vi rider i ridhus och klipper hästen istället för att rida ute och kunna ha dem oklippt, vi låter dem stå inne när de inte rids så att de måste lindas för att inte svälla istället för att låta dem gå av sig slaggprodukterna i hagen, vi låter dem skritta runt, runt i skrittmaskin, något som måste vara enormt själsdödande för en häst, istället för att släppa dem några timmar i hagen med andra hästar. Vi är livrädda för att de ska skada sig så så fort de rids in ska de ha benskydd konstant, och av det lär de sig aldrig att vara rädda om benen så så fort de är utan skydd så gör de illa sig och vi får bevis för att det är rätt att ha skydd...


Det onaturliga förhållandet som vi utsätter hästarna för har vi utsatt dem för i många flera hundra år.
Klippta hästar gör väl inte det automatiskt omöjligt att rida ut på dem???

Nä jag pratade inte om att ha dem inne hela dygnet, utan jag har mina i hage på dagen men inne på natten. Jag har inga skydd på dem :crazy: Men jag vet också att de allra allvarligaste skadorna sker just i hage, men mina är ute trots det.

Jag misstänker att många beteendeproblem, många problem i rörelseapparaten och i musklerna beror på att vi ersätter naturen med något som är mycket mindre bra. Inte bara att vi ska tävla och träna hästarna onaturligt mycket, vi ska dessutom ersätta deras naturliga sätt att återhämta sig och leva för att vi på något sätt tror att de är människor och VI vill inte vara ute i en hage hela dagen, vi vill sitta i soffan och titta på TV...
Hästar har som vi utvecklats och är inte som de forna vildhästarna. träningen trappas i alla fall på hopp/dressyrhästarna gradvis och inte på något onaturligt sätt direkt från noll till 110!

Hästarna går ute i hage på dagarna = de rör sig fritt
Jag har en distanshäst som rids 5 dagar i veckan. Eftersom han inte vilar på sommaren så vilar han och rids lugnare november-december och blir nästan aldrig svettig under dessa pass. När vi ökar träningen i januari blir han svettig men då jag nästan alltid rider på eftermiddag eller kväll så torkar han innan kvällsmaten och kan gå ut som vanligt nästa dag. Mitt problem är att jag inte kan låta honom gå ut och röra sig i hagen under vintertid då han är svettig, men jag skrittar alltid av under lång tid och benen kyls efter passet. Han tränas även dressyr och western och är mycket pigg och explosiv och rör sig enormt mycket i hagen inklusive busar med kompisarna. Någon gång ibland kliver han på sig själv men detta är oftast i perioden då man sätter på vinterbrodd och han är ovan. Sen aktar han sig för detta och benen är hela.


Mina går 7dagar i veckan ibland får de en vilodag. Vi skrittar också av för jag rider till ridhuset och hem igen.

Under dagarna går han ute från 07:00 till 17:00 och på sommaren går han på bete dygnet runt från mitten av juni till mitten av augusti (med ligghall).

När jag kräver så mycket som jag gör av min häst så vill jag att detta ska balanseras av att han får vara naturlig häst så mycket som möjligt övrig tid. Detta för att han ska må mentalt bra och vara nöjd när vi jobbar.

Våra går också ute fast mellan kl 7.30/8.00-14.30/15.00 för då kommer de in och får mat.

När det gäller hästar som svettas enormt eller får mycket vinterpäls tycker jag också att de ska klippas eftersom de inte torkar nog fort, men eventuellt inte helklippas.


En häst som svettas mkt behöver vara helklippt eftersom den svettas på hela kroppen

Men ofta tror jag att folk stallar in, klipper och lindar och så bara för att det ska vara så och för att ha någon att pyssla om än att det faktiskt är bra för hästen. Pyssla-om-faktorn är nog hiskeligt stor bland hästägare - ofta grundat i att de inte har tid/kunskap/lust att fylla behovet att ta hand om sig själva så för de över detta till hästen. Men det är en annan diskussion och en annan tråd.

/Camilla

Jag har 5st hästar att rida och sköta när jag kommer hem så det pysslandet du beskriver får nog någon annan stå för :angel:
 
Sv: Släpp ut hästarna

Förstår inte varför alla måste vara så aggressiva på såna här forum..? Vi är väl alla hästälskare och vill hästarna det bästa?
Själv har jag valt att vidareutbilda mig på universitetsnivå inom utfodring och beteende för att kunna ge mina hästar det bästa möjliga.

Färg och andra utseendefaktorer är lätta att ändra genom avel. Beteenden däremot har en mycket mer komplex arvsdynamik, vilket gör dem mycket svåra att påverka genom avel. Utseenden styrs av få loci, vilket gör att man med lite kunskap om nedärvning kan påverka dem genom en riktad avel. Beteenden styrs av en hel mängd loci som påverkar varandra, och förblir i princip opåverkade genom generationerna.

Därför har vi, trots att den moderna hästen ser väldigt annorlunda ut, fortfarande vildhästar till beteende och behov.
Därför är det viktigt att tillgodose en miljö som i så hög grad som möjligt låter hästen bete sig naturligt och äta naturligt (foderspjälkningssystemet är fortfarande anpassat till ett intag av gräs under 18 timmar av dygnet), om man vill ha en frisk och psykiskt välmående häst.

Sen kan man ju alltid blunda för ursprungen till problemen om man väljer att ha häst på ett sätt som hindrar dem från att bete sig naturligt. Jag är dock övertygad om att min häst presterar som allra bäst om den mår som bäst. Därför ser jag till att hålla mig uppdaterad på området och använder mina kunskaper för att skapa en bra hästmijlö för min häst. Det är inte alltid det lättaste när man är hänvisad till inackorderingsstall, men något kan man alltid göra.

Jag tävlar på landslagsnivå i dressyr och de flesta tävlingsryttare jag träffat, även på lägre nivå, tycker jag är galen som låter min häst gå i stor hage med kompisar, dygnet runt bete under tävlingssäsong mm. Men min häst presterar alltid till belåtenhet och verkar må bra både fysiskt och psykiskt så varför inte?

Det känns som om de som hävdar att hästar inte klarar av ett "naturligt liv" för att de är tävlingsindivider inte har så ingående kunskaper i ämnet. Läs på och våga gå mot strömmen, dagens hästhållning styrs av dem med ekonomiska intressen, fodertillverkare, täckestillverkare etc, ha det i åtanke...
Om du skaffar dig egen gedigen kunskap kan du kritiskt granska de "fakta" de presenterar och bilda dig en egen välgrundad uppfattning.

Med tanke på hur mycket pengar vi satsar på våra hästar varje månad ligger det i vårt eget intresse också att vi kan få ut så mycket som möjligt av vår investering, och inte investerar i onödiga saker...
Alla har olika förutsättningar, men gör det bästa av de du har!

Lycka till!
 
Sv: Släpp ut hästarna

olgaklara skrev:
Och du tränar inte heller hästen för tävling vad jag föstår av ditt inlägg :crazy:

På sommaren är det helt ok men nu på vintern skulle jag aldrig i hela mitt liv släppa ut efter ridning om det inte är en liten skogstur jag tar.

När hästen är jobbad ordentligt så är de rätt så svettiga och trötta att släppa ut en sådan häst som dessutom är helklippt tycker jag faktiskt är näst intill elakt.

Vi har hästarna (tävlingshästar som är helklippta) ute i hage från 8-14.30 ca och rider jag någon tidigare så får den faktiskt stå inne med hö i boxen om jag inte rider väldigt tidigt, typ vid 8.30.

Våra får fri tillgång av hö och de vill ändå inte stå ute i hagen i snålblåsten speciellt längre än under dessa tider.

Det står gick för det första :p

Å jo min tävlar, tävlade för några veckor seddan å ska tävle nästa lördag.

Är hästen tröt efter ridning så får den inte sina behov tillfredställda över hur mycket MJ/protein den får och vad man ger. Min är då aldrig trött efter en ridtur förutom dom få gånger vi tar långritter d.v.s. en gång detta år.

Hon är nu heller inte svettig eftersom att jag klipper täckesklippning efter vart hon svettas och har då täcke på vid utgång. Dock är min ponny inte särskilt frysen av sig trots klippningen å går gärna ute i hagen.

Min får inte fri tillgång på hö, men påsätt å viss får hon det för om jag ger mer än det hon får nu så äter hon inte upp det. Hon vill helt enkelt inte ha mer hö än det hon får.
 
Sv: Släpp ut hästarna

mava skrev:
Med risk för upprepning -självklart ska en häst vistas ute mesta möjliga stall är ju bara en nödlösning i vårt klimat.
Skälet är att en häst behöver leva ett hästliv och att mäniskors ideer om vad som är stimulans är oftast inte förenligt med hästen natur.
Hästen är ett fantastiskt djur som ofta tvingas till aktiviteter som en häst i frihet med största sannolikhet inte frivilligt skulle ägna sig åt.
Det är naturligt för en häst att rulla sig, att strosa omkring över stora ytor, att småäta stråfoder, att umgås med andra hästar men det är inte naturligt att hoppa höga hinder, att trava framför en vagn med slidan hopsydd, att stå inlåst i det lilla utrymme även en stor box är, att behöva stå sysslolös på en lerig liten plätt hela dagen, att inte få bli kompis med andra hästar, att tvingar byta miljö (stall och ägare) ideligen
Vi som har hästen i vår tjänst är skyldiga att se till att detta fantastiska djur får en så för hästen naturlig miljö som möjligt. Det är det pris vi måste betala. Hästen har inget behov av människor det är vi som har behov av hästen glöm aldrig det.


Underbart! Jättebra skrivet!
Hästen är och förblir HÄST. Det spelar ingen roll vad vi väljer att använda den till; den är ändå först och främst häst. Ett flock- flykt-, bytes- och gräsätande nomaddjur med allt vad det innebär.

Jag begriper inte denna förfasan över hur det ska gå med landets elithästar och ridskolor? Att följa en djurskyddslag, som bla innebär att djur har rätt till ett naturligt beteende, det är vardagsmat för varenda bonde i det här landet. Men att spärra in sin häst, vacuumförpackad i täcken, dygnet runt, året om det ska tydligen vara helt okej? Däremot vill man gärna köpa kravmärkt mjölk och ägg från frigående höns... För att inte tala om hur hemskt det är med alla stackars minkar som sitter inspärrade för att vissa ska kunna få klä sig i päls (läs: för sitt egna höga nöjes skull!) etc etc.
:smirk: Är det det som kallas dubbelmoral kanske...!?
 
Sv: Släpp ut hästarna

moonlightgarden skrev:
Det står gick för det första :p

Å jo min tävlar, tävlade för några veckor seddan å ska tävle nästa lördag.

Är hästen tröt efter ridning så får den inte sina behov tillfredställda över hur mycket MJ/protein den får och vad man ger. Min är då aldrig trött efter en ridtur förutom dom få gånger vi tar långritter d.v.s. en gång detta år.

Hon är nu heller inte svettig eftersom att jag klipper täckesklippning efter vart hon svettas och har då täcke på vid utgång. Dock är min ponny inte särskilt frysen av sig trots klippningen å går gärna ute i hagen.

Min får inte fri tillgång på hö, men påsätt å viss får hon det för om jag ger mer än det hon får nu så äter hon inte upp det. Hon vill helt enkelt inte ha mer hö än det hon får.


Eh??!! Trötta efter ett jobbande pass kan de visst vara har INGET med vad den får att äta utan har med vad den gör och hur den ansträngs.

Om det bara var fodret som avgör om en häst blir trött eller inte så hade det ju varit super för då behöver vi ju inte träna dem längre utan bara fodra :angel:

Hästen kan ju faktiskt bli trött av samling tex. Och de kan bli trötta mentalt av att lära sig nya saker.

Fast det kanske beror på vilken nivå man är i sin träning iof
 
Sv: Släpp ut hästarna

Med den inställning till hästar kommer du och din häst att bli stjärnor i er gren, om du inte är det redan förstås.:bow:

Otroligt roligt att se ett sådant inlägg:)
 
Sv: Släpp ut hästarna

busfro skrev:
Förstår inte varför alla måste vara så aggressiva på såna här forum..? Vi är väl alla hästälskare och vill hästarna det bästa?
Själv har jag valt att vidareutbilda mig på universitetsnivå inom utfodring och beteende för att kunna ge mina hästar det bästa möjliga.

Färg och andra utseendefaktorer är lätta att ändra genom avel. Beteenden däremot har en mycket mer komplex arvsdynamik, vilket gör dem mycket svåra att påverka genom avel. Utseenden styrs av få loci, vilket gör att man med lite kunskap om nedärvning kan påverka dem genom en riktad avel. Beteenden styrs av en hel mängd loci som påverkar varandra, och förblir i princip opåverkade genom generationerna.

Därför har vi, trots att den moderna hästen ser väldigt annorlunda ut, fortfarande vildhästar till beteende och behov.
Därför är det viktigt att tillgodose en miljö som i så hög grad som möjligt låter hästen bete sig naturligt och äta naturligt (foderspjälkningssystemet är fortfarande anpassat till ett intag av gräs under 18 timmar av dygnet), om man vill ha en frisk och psykiskt välmående häst.

Sen kan man ju alltid blunda för ursprungen till problemen om man väljer att ha häst på ett sätt som hindrar dem från att bete sig naturligt. Jag är dock övertygad om att min häst presterar som allra bäst om den mår som bäst. Därför ser jag till att hålla mig uppdaterad på området och använder mina kunskaper för att skapa en bra hästmijlö för min häst. Det är inte alltid det lättaste när man är hänvisad till inackorderingsstall, men något kan man alltid göra.

Jag tävlar på landslagsnivå i dressyr och de flesta tävlingsryttare jag träffat, även på lägre nivå, tycker jag är galen som låter min häst gå i stor hage med kompisar, dygnet runt bete under tävlingssäsong mm. Men min häst presterar alltid till belåtenhet och verkar må bra både fysiskt och psykiskt så varför inte?

Det känns som om de som hävdar att hästar inte klarar av ett "naturligt liv" för att de är tävlingsindivider inte har så ingående kunskaper i ämnet. Läs på och våga gå mot strömmen, dagens hästhållning styrs av dem med ekonomiska intressen, fodertillverkare, täckestillverkare etc, ha det i åtanke...
Om du skaffar dig egen gedigen kunskap kan du kritiskt granska de "fakta" de presenterar och bilda dig en egen välgrundad uppfattning.

Med tanke på hur mycket pengar vi satsar på våra hästar varje månad ligger det i vårt eget intresse också att vi kan få ut så mycket som möjligt av vår investering, och inte investerar i onödiga saker...
Alla har olika förutsättningar, men gör det bästa av de du har!

Lycka till!

Eh!??

Och på vilket sätt har hästen utformats som tamdjur då??? Att man har avlat fram mer ridbarhet, reglerbarhet, hoppteknik, gång etc.

Ingen har väl sagt att hästarna inte har naturliga instinkter, men dessa går att träna till en viss del. Hästar är mkt anpassningsbara djur och har ju faktiskt levt i fångenskap i många hundra år. Något har de säkert anpassat till detta.

Jag vet inte många som INTE har sina hästar ute i hage på dagarna, mina går ute! Men jag har dem inte på lösdrift och det är en stor skillnad.

Du skriver om ryttare på låg nivå att de förfasas över ditt sätt att hålla häst, vad säger dina landslagskollegor då?? För i min uppfattning så är det ofast de som är mest pjoskiga med sina hästar med lindor hit och aldrig rida ut etc etc.

Tävlingsindivider är knappast ett naturligt stadium enligt ditt sätt att se på det så då är det väl ganska svårt att sätta in hästen i ett naturligt perspektiv eftersom detta inte finns naturligt.

Visst kan man läsa sig till hur det borde vara men trots allt så är det erfarenhet som jag anser är det allra viktigaste.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Hmmm...dags för lite psykoanalys :D :D
Olgaklara, är det dig själv eller omgivningen du försöker överbevisa ;) ;)
De flesta i omgivningen verkar redan ha fattat det här med vad som är bäst för hästen oavsett om du ska tävla eller bara rider varje dag ute i skogen, vilket kräver en stark och allsidig träning för övrigt.
Man måste alltid fråga sig...gör jag det här för hästens skull eller min egen eller för bägges skull :cool:

Rolle på Österlen, som bara fick känslan ;)
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
:D Du måste skämta... Jag tänker inte ens bemöda mig att möta de påståendena då du själv också konstaterar att du inte är så insatt i distans.

/Camilla

Fast det hade väl varit bättre att du hade gjort det istället, nu kan jag ju bara istället konstatera att du inte kan bemöta dom.:confused:
 
Sv: Släpp ut hästarna

Fast vi talade väl om hästar i hårt arbete:confused: En handikapphäst i dressyr arbetar väl inte särskilt hårt egentligen? LA dressyr ungefär eller?? Det är ju som vilken annan häst som helst :confused:
 
Sv: Släpp ut hästarna

Rolle skrev:
Hmmm...dags för lite psykoanalys :D :D
Olgaklara, är det dig själv eller omgivningen du försöker överbevisa ;) ;)
De flesta i omgivningen verkar redan ha fattat det här med vad som är bäst för hästen oavsett om du ska tävla eller bara rider varje dag ute i skogen, vilket kräver en stark och allsidig träning för övrigt.
Man måste alltid fråga sig...gör jag det här för hästens skull eller min egen eller för bägges skull :cool:

Rolle på Österlen, som bara fick känslan ;)
Islandshästar på Lösdrift


Hmmm

Jag behöver inte överbevisa någon, varken mig själv eller någon annan. Detta handlar om en diskution.

Det är väl självklart att man har hästar för sin egen skull, jag har ingen välgörenhetsinrättning för hästdjur! :smirk:

Men nej jag anser fortfarande INTE att det är bra för en högpresterad häst att gå på lösdrift, speciellt inte på vintern.

Hage ja, för där går mina varje dag om det inte är oskäligt väder.

Och ja det är skillnad på en islandshäst och ett helklippt fullblod, det går inte att komma ifrån vad än som sägs.


Och vad är eg bäst för hästen!!??

Om hästen ser fin ut på lösdrift så mår den ju bra där, om hästen ser fin ut uppstallad med dagligt utevistelse så mår den säkert lika bra. Det är bara det att vissa vill tro att lösdrift är det enda som är bra för hästar och det motsätter jag mig mot eftersom hästen idag är född på stall!
 
Sv: Släpp ut hästarna

wert skrev:
Fast vi talade väl om hästar i hårt arbete:confused: En handikapphäst i dressyr arbetar väl inte särskilt hårt egentligen? LA dressyr ungefär eller?? Det är ju som vilken annan häst som helst :confused:
busfro tävlar ju inte bara i handikapptävlingar, utan i vanliga tävlingar också, och skulle hon träna sämre än någon "frisk" skulle det nog visa sig ganska snart i resultatlistor och annat. Hästen blir ju dessutom även riden av andra personer än busfro.

busfro: det låter som om du rider som om du inte skulle haft varken ben, armar eller huvud ;) :D /Anna-Karin - "stallchefen" :devil: ;) :D
 
Sv: Släpp ut hästarna

olgaklara skrev:
Eh??!! Trötta efter ett jobbande pass kan de visst vara har INGET med vad den får att äta utan har med vad den gör och hur den ansträngs.

Om det bara var fodret som avgör om en häst blir trött eller inte så hade det ju varit super för då behöver vi ju inte träna dem längre utan bara fodra :angel:

Hästen kan ju faktiskt bli trött av samling tex. Och de kan bli trötta mentalt av att lära sig nya saker.

Fast det kanske beror på vilken nivå man är i sin träning iof

Ha bara att fodra fasiken vad min skulle springa fort då :D Det gör hon ju redan när hon får :devil:

Jo jag tävlar inte fältävlan direkt som jag vet att du gör. Så vi har nog lite olika tränningstyper där...

Tränar som jag tränar, vet ju inte direkt hur jag ska förtydliga mig där. Vet inte hästens utbildning heller, inget jag blev informerad om dock kan hon iaf gå LA:1 programet med viss nogranhet från ryttaren annars byter hon ju *obvius* Brukar köra 1-2 timmars ridpass i varierande gångarter å övningar å en del hinderövningar. Beror ju lite på vad man gör just den dagen. Har aldrig varit med om att jag trännat min häst så att hon är direkt trött efter ridpass, men jag har ju en äldre häst som köptes in från ridskola så en grundkondition har hon ju (även om ridskolan betyde att bara gasa runt å slänga av folk :angel: )

Är nöjd med min häst för tillfället om det märks :D
 
Sv: Släpp ut hästarna

håller helt me dig.. d e bara en penningfråga. duger man inte så går man vidare som avdankad... nu kan ett varmblod va väldig trevlig häst om den blev skött på travet......:cool:
 
Sv: Släpp ut hästarna

AnnaKarinA skrev:
busfro tävlar ju inte bara i handikapptävlingar, utan i vanliga tävlingar också, och skulle hon träna sämre än någon "frisk" skulle det nog visa sig ganska snart i resultatlistor och annat. Hästen blir ju dessutom även riden av andra personer än busfro.

busfro: det låter som om du rider som om du inte skulle haft varken ben, armar eller huvud ;) :D /Anna-Karin - "stallchefen" :devil: ;) :D

Jo men dressyrhästar kan väl inte räknas till särskilt högpresterande eller hur? Vi talade väl mest distans, trav, galopp, fälttävlan här. En dressyrhäst på GrandPrix nivå är ju bara en medel hårt arbetande häst. Busfro´s häst blir ju en häst i lätt arbete jämförelsevis med ovanstående.
 
Sv: Släpp ut hästarna

olgaklara skrev:
Hmmm

Jag behöver inte överbevisa någon, varken mig själv eller någon annan. Detta handlar om en diskution.

Det är väl självklart att man har hästar för sin egen skull, jag har ingen välgörenhetsinrättning för hästdjur! :smirk:

Men nej jag anser fortfarande INTE att det är bra för en högpresterad häst att gå på lösdrift, speciellt inte på vintern.

Hage ja, för där går mina varje dag om det inte är oskäligt väder.

Och ja det är skillnad på en islandshäst och ett helklippt fullblod, det går inte att komma ifrån vad än som sägs.


Och vad är eg bäst för hästen!!??

Om hästen ser fin ut på lösdrift så mår den ju bra där, om hästen ser fin ut uppstallad med dagligt utevistelse så mår den säkert lika bra. Det är bara det att vissa vill tro att lösdrift är det enda som är bra för hästar och det motsätter jag mig mot eftersom hästen idag är född på stall!

EH....? Måste oxå säga att det finns faktiskt hästar som föds ute i lösdrift IDAG och inte bara på stall ;)
Alla får väl göra vad dom vill med sina hästar så länge dom sköter sina hästar väl och ser till att dom får det dom behöver och att man hyser all respekt mot sin bästa kompis :)
Här har man hästar på lösdrift och har även gamla boxar ifall något akut händer dem så får dom stå inne t ex boxvila pga nån skada.
Annars är dom ute dygnet runt, och det mår dom bra.
Det är visst mycket vanligt hos travare och dom andra raserna....
När det gäller fullblod är jag inte så bra på....Men! däremot arabiskt fullblod,kanske? :cool:
Hade haft hand om ett arabiskt fullblodssto, som trivdes vara ute dygnet runt och hon hade inget täcke på sej,alls. Hon mådde prima.
Dom är väl "öken-hästar"?? Och dom klarar visst i alla klimat, eller är jag helt ute och seglar...... :angel:

Gott Nytt År! ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 056
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 117
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 454
Senast: annan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp