Förstår inte varför alla måste vara så aggressiva på såna här forum..? Vi är väl alla hästälskare och vill hästarna det bästa?
Själv har jag valt att vidareutbilda mig på universitetsnivå inom utfodring och beteende för att kunna ge mina hästar det bästa möjliga.
Färg och andra utseendefaktorer är lätta att ändra genom avel. Beteenden däremot har en mycket mer komplex arvsdynamik, vilket gör dem mycket svåra att påverka genom avel. Utseenden styrs av få loci, vilket gör att man med lite kunskap om nedärvning kan påverka dem genom en riktad avel. Beteenden styrs av en hel mängd loci som påverkar varandra, och förblir i princip opåverkade genom generationerna.
Därför har vi, trots att den moderna hästen ser väldigt annorlunda ut, fortfarande vildhästar till beteende och behov.
Därför är det viktigt att tillgodose en miljö som i så hög grad som möjligt låter hästen bete sig naturligt och äta naturligt (foderspjälkningssystemet är fortfarande anpassat till ett intag av gräs under 18 timmar av dygnet), om man vill ha en frisk och psykiskt välmående häst.
Sen kan man ju alltid blunda för ursprungen till problemen om man väljer att ha häst på ett sätt som hindrar dem från att bete sig naturligt. Jag är dock övertygad om att min häst presterar som allra bäst om den mår som bäst. Därför ser jag till att hålla mig uppdaterad på området och använder mina kunskaper för att skapa en bra hästmijlö för min häst. Det är inte alltid det lättaste när man är hänvisad till inackorderingsstall, men något kan man alltid göra.
Jag tävlar på landslagsnivå i dressyr och de flesta tävlingsryttare jag träffat, även på lägre nivå, tycker jag är galen som låter min häst gå i stor hage med kompisar, dygnet runt bete under tävlingssäsong mm. Men min häst presterar alltid till belåtenhet och verkar må bra både fysiskt och psykiskt så varför inte?
Det känns som om de som hävdar att hästar inte klarar av ett "naturligt liv" för att de är tävlingsindivider inte har så ingående kunskaper i ämnet. Läs på och våga gå mot strömmen, dagens hästhållning styrs av dem med ekonomiska intressen, fodertillverkare, täckestillverkare etc, ha det i åtanke...
Om du skaffar dig egen gedigen kunskap kan du kritiskt granska de "fakta" de presenterar och bilda dig en egen välgrundad uppfattning.
Med tanke på hur mycket pengar vi satsar på våra hästar varje månad ligger det i vårt eget intresse också att vi kan få ut så mycket som möjligt av vår investering, och inte investerar i onödiga saker...
Alla har olika förutsättningar, men gör det bästa av de du har!
Lycka till!