Sv: Släpp ut hästarna
mysecretgarden skrev:
Som boende på östermalm har jag varit på de flesta ridskolor omkring (det finns totalt 4 ridskolor på östermalm), och det är knappt eller ingen utevistelse alls, många hästar står fortfarande i spiltor (boxar tillhörde även ett av de nya eventuella kraven), många hästar rids inte ens ut på. Vad ska man egentligen göra av alla dessa hästar?
Flytta ridskolan eller sälj hästarna. Finns säkert många som kan tänka sig ge just de här hästarna ett drägligare liv!
mysecretgarden skrev:
Och alla barnen som rider där varje vecka, och som kanske har gjort det i många år?
När jag var liten låg min ridskola centralt i Södertälje utan möjligheter till utevistelse annat än i utepaddocken nån gång/år. Sen flyttade den ut utanför stan och det blev till att ta en buss som tog betydligt längre tid för de flesta. Men det gjorde man ju gärna för hästarna mådde så oerhört mycket bättre!
Då tror jag nog att boxkravet blir ett större problem för ridskolorna för jag kan ju bara själv tänka mig kaoset när många små nybörjare ska ränna in och ut genom boxdörrar för att rykta sina älskade hästar. Är väl möjligen lite tveksamt om det kan ske utan att de råkar släppa ut hästarna...
mysecretgarden skrev:
Men hur ser ni bukare på det här? Att fyra stora ridskolor eventuellt får flytta eller bomma igen pga de nya förslagen?
Jag tycker inte ridskolorna har i innerstan att göra och sen är det väl knappast en hemlighet heller att de flesta som bor i just innerstan HAR RÅD att åka till ridskolorna även om de flyttas ut och hamnar utanför stan... :smirk:
(Östermalmskidsen får väl öppna ny ridskola på Lidingö då? eller Djursholm, där finns det ju PLATS iaf...
)
/JES
som för övrigt vill tillägga tre saker:
1) Arabiska fullblod KAN vara fryslortar, men då får man väl täcka dem bättre eller ge fasen i att klippa just de exemplaren. Mina går GLADELIGEN ut i -25 och jag har faktiskt ALDRIG sett dem stå vid grinden och vilja in. Iaf inte pga kyla. Möjligen pga isregn på tvären...
2) Hästar är djur som för att må bra, ha full blodcirkulation etc etc ska röra sig så gott som dygnet runt. Att det inte är praktiskt för oss människor är ju allom känt och därför väljer de flesta att stalla upp sina hästar om nätterna under halva året (så också jag), men den som påstår att en häst som tränas t.ex. 2-3 timmar/dag på elitnivå får hela sitt rörelsebehov tillgodosett borde ta sig en baskurs i ETOLOGI med inriktning häst. Dessutom är det ju alldeles för sällan som just den här gruppen hästar får FRI tillgång till GROVFODER (dvs nåt att GÖRA dygnets alla timmar), så det är ju om möjligt ännu mer brister i elitens hästhållning.
En välmusklad och blank häst är INTE alltid = en lycklig häst, men det är klart att den SER mycket bättre ut.
3) För den som fortfarande hävdar att elithästar MÅSTE få vara inne all tid utom då den tränas så vill jag bara säga: Ulla Håkansson.