Släpp ut hästarna

Sv: Släpp ut hästarna

Psykskaft skrev:
prova att rida 50 km på 17-25 km/h 80 km på ett tempo runt 17-20 km/h, 120 km på 16-18 km/hm, 160km på 12 km/h.

det är ca hastigheter för att komma placerad på de klasserna. tkr inte du det är fort? i all teräng.
och för att klara detta måste ju musklerna vara rejält beredda---

Nej jag tycker inte det är särskilt fort :confused:

Ja, nu ska jag också lägga mig i disskussionen.
Jag tycker att hästarna ska gå ute varje dag, många timmar. Men att lagstadga det? Jag undrar just hur en sådan skulle se ut. Kommer de bestämma hur många timmar varje häst ska gå ute om dagarna? Vad räknas annars som utevistelse, 10 timmar eller 10 minuter?
Blir det -40 tycker jag inte att det är lämpligt att hästarna som står på stall går ut alls, eller möjligen inte mer än liten stund. Däremot tycker jag att hästar som går på lösdrift och klarar det bra absolut kan gå ute. Så, ska man då ha en köldgräns? Hur ser man då på förhållanderna temp/nederbörd/vind? Sen så måste man ju ta hänsyn till luftfuktigheten. Känslan i - 10 i södra Sverige och -10 i norra sverige skiljer sig ganska mycket. Hur ser man på det? Vidare, hur ska man då göra på tävlingar? Ibland kan det vara så att man inte kommer hem förren sent på kvällen, måste hästen då enligt lag vara ute några timmar mitt i natten? Eller om man måste ha kvar hästen undet natten på tävlingen, hur gör man då? Jag har inte stött på många ställen där utifrån tävlande hästar erbjuds hage. Sen undrar jag hur detta ska kontrolleras, och vem som ska kontrollera att lagen efterföljs. På ställen där det inte finns hage, där är det lätt, men hur ska man kunna kontrollera att alla hästar får sin dagliga tid i hagen på ställen där det finns hagar?

Visst, jag vet att jag gjort "problemen" med lagen svårare än de egentligen är, men det är ju ändå frågor som måste tänkas på, och de måste få en lösning innan en lag tillämpas.
Ska jag vara ärlig så är jag nog för daglig utevistelse, men emot en lag. Finns det inte bättre sätt att att ändra synen på hästhållningen än att tillämpa en lag? För lagar är brytbara, en "känsla" i kroppen är svårare att förbise.

Ska väl för fanken inte spela någon roll om hästen är på elitnivå eller används till fritidsridning. Det är ändå ett djur vi talar om, vad är det för liv att bara se livet bakom ett galler och vägen till och från ridhus/ridbana??
Hur skulle ni själva känna det om ni vart inlåsta och aldrig fick känna frisk luft, aldrig få umgås med vänner o.s.v...??

Den här diskussionen om vad som är mest krävande är ju egentligen omöjlig! Som att värdera vad som är "värst", 10.000 m hinder eller maraton!
Båda är kraft-extremer, men ställer helt olika krav på fysik och träning.

Distansen (engelska Endurance, den som är intresserad kan ju kolla i ett lexikon hur det översätts till "icke-tävlings-svenska)) handlar om hållbarhet, uthållighet och slitstyrka.

Det tar många år att bygga upp en distanshäst till elitklass, alltså 120 och 160 km. (50 och 80 km är eg. träningsklasser, även om somliga använder det som distansens sprint).
Det finns flera sätt att tävla distans, ett sätt att mäta resultat är den s.k. km-listan, där det avgörande är hur många km hästen presterar över sin aktiva tävlingstid. Alltså att premiera hästens långsiktiga hållbarhet över kanske en 10-årsperiod...
För oss handlar det mer om att "bygga häst" än att "bränna häst"...

Ett sätt att mäta graden av kraftprovet är att många länder (ex Spanien o Australien) har hårda regler för hur tätt du får starta. Vi själva har grundregeln aldrig mer än en start/mån och inte fler än 5 starter/säsong. Återhämtningen är A och O för uppbyggandet.

Dessutom kvarstår trådfrågan: utevistelsen nödvändighet...
Till hästens "stäpp-instinkter" hör behovet att ströva för extensivt födo- och vattensök. Och strövandet på stora kuperade betesmarker är väl optimalt, både för hästens psyke och grundfysik.
Detta oberoende om jag har en 5000kr-ponny eller en miljonhäst...

Groom-pelle skrev:
Den här diskussionen om vad som är mest krävande är ju egentligen omöjlig! Som att värdera vad som är "värst", 10.000 m hinder eller maraton!

Distansen (engelska Endurance, den som är intresserad kan ju kolla i ett lexikon hur det översätts till "icke-tävlings-svenska)) handlar om hållbarhet, uthållighet och slitstyrka.

Det tar många år att bygga upp en distanshäst till elitklass, alltså 120 och 160 km. (50 och 80 km är eg. träningsklasser, även om somliga använder det som distansens sprint).
Det finns flera sätt att tävla distans, ett sätt att mäta resultat är den s.k. km-listan, där det avgörande är hur många km hästen presterar över sin aktiva tävlingstid. Alltså att premiera hästens långsiktiga hållbarhet över kanske en 10-årsperiod...

Ett sätt att mäta graden av kraftprovet är att många länder (ex Spanien o Australien) har hårda regler för hur tätt du får starta. Vi själva har grundregeln aldrig mer än en start/mån och inte fler än 5 starter/säsong. Återhämtningen är A och O för uppbyggandet.

Till hästens "stäpp-instinkter" hör behovet att ströva för extensivt födo- och vattensök. Och strövandet på stora kuperade betesmarker är väl optimalt, både för hästens psyke och grundfysik.
Detta oberoende om jag har en 5000kr-ponny eller en miljonhäst
...

:bow: :bow: :bow:

Groom-pelle skrev:

Detta oberoende om jag har en 5000kr-ponny eller en miljonhäst...

Precis som fälttävlanshästarna som är på topp när de är runt 13-16år då :smirk:
Efter antal år av förberedelse med ca 6st starter per år vara en kanske är en tredagars!

Visst är det bra med utevistelse, om man nu har möjligheten till kuperade betesmarker

Rolle skrev:
Lånar knapp>
Apropå att det inte går att ha tävlingshästar på lösdrift, det mesta går om man vill och skaffar sig kunskap:

http://www.horseconnexion.org/Swedish/Research_News/Frames/Index.htm

Gå in på "Intervju"; I.4. "Naturlig uppfödning av hopphästar i Sörmland"

Ett av många exempel.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Och vad medför detta eg??? De flesta föder ju faktiskt upp sina unghästar i just lösdrift.

Båda mina fullblod är uppfödda på lösdrift samt båda tyskarna.

Knappast något nytt direkt.

Och tävlingshästar är de ju knappast förens de tävlat :angel:

Det är väl jättebra att hästar får gå ute så mycket som möjligt. Hästar måste få gå i hagar med både skog och äng, då får dom naturligt vind och regnskydd. Hästar ska inte stå inne i spiltor, det borde förbjudas, jag anser att det är djurplågeri att binda fast ett flyktdjur med bakdelen utåt faran. Har dom sen dessutom ingen hage att gå i på dagarna så borde man inte ha hästar alls. Ridskolor borde väl kunna finnas en bit utanför stan, nog kan man väl åka en bit för att rida. Dessutom finns det hästar som inte trivs i hagar med flera hästar, då måste man ha ordentligt med antal hagar så att det går att ställa in en häst i ex.vis en egen hage så att han mår bra. Hästar är faktiskt individer också, dom får ju finnas till för våra nöjens skull, då måste vi anpassa så att dom mår så bra som möjligt. Jag vet, jag har en häst som varken mår bra i stora stall eller i hage mwd många hästar och eftersom jag tycker om honom och vill ha honom kvar så har jag fått skaffa ett ställe där han mår bra, ett stall med 2 boxar, lugn och ro. Nu mår han toppen.

Mina kusar bor ute året om...med vindkydd såklart men ändå står
de ute i snöstorm o ösregn. De gånger de står i v.skyddet är när det blåser storm eller när de ska ski**a.:devil:
Hade pälsbollarna i stall förut, men när käket var uppknaprat så ville de ut igen.

Som du såg lånade jag knappen;)

Jag är bara så trött och höra att bara för att man tävlar så kan man inte ha lösdrift. Man kan fråga sig var begränsningen ligger, hos hästen eller hästägaren/hästägarens resurser i form av tid, kunskap och rätt geografiska-areala resurser. :cool:
Söker man på BUKE hittar man flera stycken som tävlar på högre nivå och använder lösdrift.

Rolle på Österlen

Min häst är ute 3-4 timmar i hage per dag, jag vet att det är lite men har inte tillgång till det. Hon verkar inte lida utav det.
Jag tycker det viktigaste är att alla hästar får gå ut åtminstone ett par timmar varje dag, även ridksolehästar

Tycker bara det är så jävla töntigt. Fan har älgarna box att gå in i eller? Hur många rådjur dör av lunginflamation varje år?! Alla hudratals hästar på island, utan både hö och vinskydd, hur tror ni dom klarar sig...Och att raka hästen, visst kan jag förstå om man skulle raka en lurvig islandshäst eller shettis för att den blir super svettig mitt i vintern när den tränas. Men en häst med redan kort vinterpäls...suck.

Hästar ska vara ute! Tänk dig själv att va fastkedjad i sängen dugnet runt. Nä tacka vet jag dom som har hästar på lösdrift!
Låt hästen va häst!

mysecretgarden skrev:
Som boende på östermalm har jag varit på de flesta ridskolor omkring (det finns totalt 4 ridskolor på östermalm), och det är knappt eller ingen utevistelse alls, många hästar står fortfarande i spiltor (boxar tillhörde även ett av de nya eventuella kraven), många hästar rids inte ens ut på. Vad ska man egentligen göra av alla dessa hästar?
Flytta ridskolan eller sälj hästarna. Finns säkert många som kan tänka sig ge just de här hästarna ett drägligare liv! :idea:

mysecretgarden skrev:
Och alla barnen som rider där varje vecka, och som kanske har gjort det i många år?
När jag var liten låg min ridskola centralt i Södertälje utan möjligheter till utevistelse annat än i utepaddocken nån gång/år. Sen flyttade den ut utanför stan och det blev till att ta en buss som tog betydligt längre tid för de flesta. Men det gjorde man ju gärna för hästarna mådde så oerhört mycket bättre! :)
Då tror jag nog att boxkravet blir ett större problem för ridskolorna för jag kan ju bara själv tänka mig kaoset när många små nybörjare ska ränna in och ut genom boxdörrar för att rykta sina älskade hästar. Är väl möjligen lite tveksamt om det kan ske utan att de råkar släppa ut hästarna... ;)

mysecretgarden skrev:
Men hur ser ni bukare på det här? Att fyra stora ridskolor eventuellt får flytta eller bomma igen pga de nya förslagen?
Jag tycker inte ridskolorna har i innerstan att göra och sen är det väl knappast en hemlighet heller att de flesta som bor i just innerstan HAR RÅD att åka till ridskolorna även om de flyttas ut och hamnar utanför stan... :smirk:
(Östermalmskidsen får väl öppna ny ridskola på Lidingö då? eller Djursholm, där finns det ju PLATS iaf... :angel: :devil: :angel: )

/JES
som för övrigt vill tillägga tre saker:
1) Arabiska fullblod KAN vara fryslortar, men då får man väl täcka dem bättre eller ge fasen i att klippa just de exemplaren. Mina går GLADELIGEN ut i -25 och jag har faktiskt ALDRIG sett dem stå vid grinden och vilja in. Iaf inte pga kyla. Möjligen pga isregn på tvären...
2) Hästar är djur som för att må bra, ha full blodcirkulation etc etc ska röra sig så gott som dygnet runt. Att det inte är praktiskt för oss människor är ju allom känt och därför väljer de flesta att stalla upp sina hästar om nätterna under halva året (så också jag), men den som påstår att en häst som tränas t.ex. 2-3 timmar/dag på elitnivå får hela sitt rörelsebehov tillgodosett borde ta sig en baskurs i ETOLOGI med inriktning häst. Dessutom är det ju alldeles för sällan som just den här gruppen hästar får FRI tillgång till GROVFODER (dvs nåt att GÖRA dygnets alla timmar), så det är ju om möjligt ännu mer brister i elitens hästhållning.
En välmusklad och blank häst är INTE alltid = en lycklig häst, men det är klart att den SER mycket bättre ut.
3) För den som fortfarande hävdar att elithästar MÅSTE få vara inne all tid utom då den tränas så vill jag bara säga: Ulla Håkansson. :bow:

Senast ändrad:

kort vinterpäls behöver inte betyda tunn vinterpäls :smirk:

Tack och lov att "våra" hästar har både hö och vindskydd!

Och föresten så såg jag en dokumentär om just islandshästar på island och där hade de minsan både tillgång till hö och vindskydd på vintern :angel:

Rolle skrev:
Söker man på BUKE hittar man flera stycken som tävlar på högre nivå och använder lösdrift.

Rolle på Österlen

Vem?? Vad tävlar dom i??

Kassiopeja skrev:
(Östermalmskidsen får väl öppna ny ridskola på Lidingö då? eller Djursholm, där finns det ju PLATS iaf... :angel: :devil: :angel: )
Jaså? Du menar att det finns plats där? Har du nånsin varit på Lidingö eller Djursholm? Och anser du att de ridskolor som ligger där redan ska flytta någon annanstans?

F ö så är en av de fyra ridskolorna i innerstan redan på väg att flytta.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 106
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 139
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 478
Senast: annan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar