Sv: Släpp ut hästarna
Kan bara inte begripa att det finns folk som resonerar så med längre färdväg för deras del i relation till vad som är hästarnas bästa! Håller med föregående talare, då ska man inte rida eller hålla på med djur överhuvudtaget!
Grejen med all djurhållning är ju just att man gör vad som är bäst för djuret, inte för vad som är bäst för mig! Usch vad ledsen jag blir över den vinklen på diskussionen!
Själv har jag haft hästar som tydligt deklarerat att de inte velat stå på stall (kallblod). De var ändå bara inne max 8 tim per dygn, men det tyckte de var på tok för mycket! De går i STORA kuperade skogshagar med tillgång till utestall idag! Numera mycket gladare hästar när de går ute dygnet runt!
Sen tycker jag överhuvudtaget att hela diskussionen med hur mycket, hur litet en häst ska vara ute är snedvriden! Alla hästar är individer, olika raser med olika förutsättningar. Så är det ju med alla djur!
Ta vår gårdshund som ex, han är stor och extremt lurvig, och går med glädje ut och kurar ihop sig i en hög på gården i full snöstorm
Sen att matte envisas med att kalla in honom i bastuvärmen (enl honom) är en annan historia. För en annan hund av annorlunda ras med mindre päls och annan kroppsbyggnad hade detta varit djurplågeri att ligga i snöstorm på gården!
Tar jag in mina kallblod i vårt kallstall är de genomblöta av svett efter bara en stund och vill ut. Men hade jag behandlat en ädlare häst på samma vis (utan att långsamt introducera utevistelsen) så hade detta också varit djurplågeri!
Vad har hänt med sunt förnuft?