Släpp ut hästarna

Sv: Släpp ut hästarna

Först får du läsa på om distans och komma med konstruktiva frågor och inte en massa påståenden gripna ur luften.

Varsågod: hulkki.z.se/distans. Den är dåligt uppdaterad när det gäller nyheter men det som står under träning är mina egna ord.

Du kan dessutom läsa andra distanssidor - kolla under länkar.

/Camilla
 
Sv: Släpp ut hästarna

olgaklara skrev:
Eh??? Jag har ALDRIG haft något svullet ben efter en hård träning, inte ens efter en hård tävling. Jag sätter ALDRIG på liniment utan använder endast kyllera vid hårdare tävling.
Om din hästs ben inte svullnar - varför har du då på kylllera?
Lindar en häst har jag faktiskt aldrig gjort om den då inte skadad sig.
Grattis - din häst måste vara mycket hållbar och frisk.
Det onaturliga förhållandet som vi utsätter hästarna för har vi utsatt dem för i många flera hundra år.
Och med tanke på att hästen är flera miljoner år gammal så motsvarar några hundra år några sekunder. Dessutom är det nog bara de sista decennierna som vi verkligen har blivit onaturliga. Jag började med hästar för över 20 år sedan och jag hörde tex aldrig talas om en klippt häst (jobbade då med travhästar), eller att de skulle stå på stall eller att de skulle ha skydd i hagen.
Klippta hästar gör väl inte det automatiskt omöjligt att rida ut på dem???
Naturligtvis inte - har jag skrivit det? Men om vi bara red ute skulle det i de flesta fall vara onödigt att klippa. Det är ju för att de rids i ridhus de blir onormalt svettiga.
Nä jag pratade inte om att ha dem inne hela dygnet, utan jag har mina i hage på dagen men inne på natten.
De flesta som diskuterar på Buke är så vansinnigt kategoriska. Antingen eller är det som gäller, men precis som du säger så handlar det inte om att antingen ha dem inne hela dygnet eller ha dem ute hela dygnet, det finns ett mellanläge som kanske är det mest optimala beroende på ras. Svårigheten är att skriva en lag som täcker in alla behov och situationer (och det var ju det detta handlade om från början).
Mina går 7dagar i veckan ibland får de en vilodag. Vi skrittar också av för jag rider till ridhuset och hem igen.
Rider du alltid i ridhuset? Jag antar att du inte gör det, men det lät nästa så på ovanstående...
En häst som svettas mkt behöver vara helklippt eftersom den svettas på hela kroppen
Hur många hästar svettas ymnigt på rumpan? Vi har en extremsvettare i stallet och hon är täckesklippt och det fungerar utmärkt.
Jag har 5st hästar att rida och sköta när jag kommer hem så det pysslandet du beskriver får nog någon annan stå för.
Ja, jag skrev ju aldrig att det gäller alla, men nog är det många som drabbas av denna överföring.

/Camilla
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
Om din hästs ben inte svullnar - varför har du då på kylllera?

Kyllera vid hårdare ansträgning som FÖREBYGGANDE, inte för att benen svullnar. Och om de svullnar så är det ngt som är fel tex en skada!!!

Grattis - din häst måste vara mycket hållbar och frisk.

Tja alla mina 14st tävlingshästar jag haft då, menar du?? Jag har 5st hästar nu och ingen har någonsin behövt lindor :smirk: Jag har aldrig haft någon som svullnat upp i några ben heller.

Och med tanke på att hästen är flera miljoner år gammal så motsvarar några hundra år några sekunder. Dessutom är det nog bara de sista decennierna som vi verkligen har blivit onaturliga. Jag började med hästar för över 20 år sedan och jag hörde tex aldrig talas om en klippt häst (jobbade då med travhästar), eller att de skulle stå på stall eller att de skulle ha skydd i hagen.
Naturligtvis inte - har jag skrivit det? Men om vi bara red ute skulle det i de flesta fall vara onödigt att klippa. Det är ju för att de rids i ridhus de blir onormalt svettiga.

Klippta hästar har nog funnits i över 20 år, tex i Scandinavium så var alla hästar klippta och där har visats tävlingar på tv i minst 20år! Vi klippte våra hästar redan -83 när jag tävlade ponny :angel:

Och hästar har stått på stall sedan väldigt många år sedan, min mormors far födde upp ardenner och fullblod och där stod ALLA på stall och det är väl ensådär 100år sedan. Dessutom hade de filt på sig när de jobbade i skogen.

Så du menar att vi människor vill bo i grottor då??? Eftersom våran utveckling började när vi började bruka häst som nyttodjur istället för endast födodjur.

Och nä hästar blir inte onormalt svettiga av att ridas i ridhus, mina blir precis lika svettiga av att ridas ut. Och jag klipper även på sommaren!

De flesta som diskuterar på Buke är så vansinnigt kategoriska. Antingen eller är det som gäller, men precis som du säger så handlar det inte om att antingen ha dem inne hela dygnet eller ha dem ute hela dygnet, det finns ett mellanläge som kanske är det mest optimala beroende på ras. Svårigheten är att skriva en lag som täcker in alla behov och situationer (och det var ju det detta handlade om från början).

Nej det blir ju svårt.


Rider du alltid i ridhuset? Jag antar att du inte gör det, men det lät nästa så på ovanstående...
Hur många hästar svettas ymnigt på rumpan? Vi har en extremsvettare i stallet och hon är täckesklippt och det fungerar utmärkt.
Ja, jag skrev ju aldrig att det gäller alla, men nog är det många som drabbas av denna överföring.

/Camilla

Ja jag rider mkt i ridhus på vintern eftersom jag tränar dem för tävling. Vi har oftast inte speceillt ridbart underlag där jag bor heller på vintern eller så regnar det och snålblåser och är runt nollan.

Ja jag vet många hästar som svettas mkt. Och visst jag täckes klipper vissa och helklipper vissa, men jag anser inte att en täckesklippt häst är speciellt skyddad av den pälsen den har kvar.

När det är bra underlag så rids mina hästar utomhus den mesta delen eftersom de går fälttävlan. Men när jag kommer hem efter jobb kl 16-1700 och skall rida 4 st hästar så är ridhuset det bästa alternativet dessutom eftersom det är mörkt ute och jag behöver skritta en bra bit för att komma till skogen.
 
Sv: Släpp ut hästarna

olgaklara skrev:
Kyllera vid hårdare ansträgning som FÖREBYGGANDE, inte för att benen svullnar. Och om de svullnar så är det ngt som är fel tex en skada!!!
Förebyggande för vad? Vad är det du förebygger? Kanske samma som jag förebygger när jag kyler och sen lindar?
Tja alla mina 14st tävlingshästar jag haft då, menar du?? Jag har 5st hästar nu och ingen har någonsin behövt lindor :smirk: Jag har aldrig haft någon som svullnat upp i några ben heller.
Jag undrar om vi menar samma sak med svullnad? Om min sväller och blir varm då anser jag också att det är en skada men efter en hårdare träningsritt eller ffa tävlingsritt så kan kotor och senor fylla på så han blir en anings gallig men om dina hästar har kroniskt torra kotor/senor så är jag imponerad. :bow:
Klippta hästar har nog funnits i över 20 år,
Vi lever inte i samma värld du och jag och jag misstänker att jag lever i den värld där majoriteten av hästägare finns och inom travet är det fortfarande ovanligt att klippa hästar och de tränas mycket hårt.
Och hästar har stått på stall sedan väldigt många år sedan, min mormors far födde upp ardenner och fullblod och där stod ALLA på stall och det är väl ensådär 100år sedan. Dessutom hade de filt på sig när de jobbade i skogen.
De flesta av arbetshästarna jobbade hela dagarna och var då också ute hela dagarna.
Så du menar att vi människor vill bo i grottor då???
Så du menar att vi inte gör det? Vad bor du i då? Under bar himmel?
Och nä hästar blir inte onormalt svettiga av att ridas i ridhus, mina blir precis lika svettiga av att ridas ut.
Ja, det kanske är möjligt nu när jag tänker på det men vi klipper för att de ska lida mindre av värmen i ridhuset.
Och jag klipper även på sommaren!
Men varför då?

/Camilla
 
Sv: Släpp ut hästarna

Mitt föl går på lösdrift och där är han även född, han föddes i en ligghall med sin "mormor" vaktande utanför.
Även två till föl är födda där ute och det gick hur bra som helst.
Sammanlagt på gården så finns det elva hästar (bara fölet är mitt)
och dom är uppdelade i tre delar.
Fölen och en stooor valack delar på en ligghall.
Stona har också en egen ligghall.
Och till sist så är det hingsten som har ett eget krypin.
Hästarna trivs jättebra utomhus och blåser det mycket så går dom in i ligghallen eller söker skydd i en skogsdunge.
Jag tycker att det är upp till var och en hur man vill förvara sin häst.
Min "lill" kille verkar trivas hur bra som helst och så länge han trivs så trivs även jag. (det är nog jag som fryser mest)
 
Sv: Släpp ut hästarna

Vänder du dett inlägg till mig???

Jag har inget emot lösdrift för unghästar och alla mina hemma är uppväxta på lösdrift
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
Förebyggande för vad? Vad är det du förebygger? Kanske samma som jag förebygger när jag kyler och sen lindar?

Jag kyler endast efter ett HÅRT arbetspass och det är ett galoppjobb eller en terrängitt. Jag förebygger skador med kylning INTE svullnader

Jag undrar om vi menar samma sak med svullnad? Om min sväller och blir varm då anser jag också att det är en skada men efter en hårdare träningsritt eller ffa tävlingsritt så kan kotor och senor fylla på så han blir en anings gallig men om dina hästar har kroniskt torra kotor/senor så är jag imponerad. :bow:


Nä jag har inga galliga hästar. Gallor är en varning på att något inte står rätt till och kan vara ett förstadie till en skada. Svullnad för mig är en onaturlig ifyllnad oavsett om det är gallor eller ngt annat.

Vi lever inte i samma värld du och jag och jag misstänker att jag lever i den värld där majoriteten av hästägare finns och inom travet är det fortfarande ovanligt att klippa hästar och de tränas mycket hårt.

Eh så du har då aldrig sett någon tävling de senaste 20åren??? Nä travarna brukar väl inte klippas, men tävlingshästar brukar man klippa och det var vanligt att de var klippta även för 20år sedan!


De flesta av arbetshästarna jobbade hela dagarna och var då också ute hela dagarna.


Jo just det och det skrev jag också, men de hade ALLTID filt på sig på vintern


Så du menar att vi inte gör det? Vad bor du i då? Under bar himmel?

Nä verkligen inte! :crazy: Jag bor i hus! Med konstlad värme!!


Ja, det kanske är möjligt nu när jag tänker på det men vi klipper för att de ska lida mindre av värmen i ridhuset.
Men varför då?
/Camilla

På sommaren så klipps de flesta tävlingshästar just för att det oftast är varmt på tävlingarna och man vill undvika att de svettas bort sin kraft och vätskebalans.
 
Sv: Släpp ut hästarna

olgaklara skrev:
Nä jag har inga galliga hästar. Gallor är en varning på att något inte står rätt till och kan vara ett förstadie till en skada. Svullnad för mig är en onaturlig ifyllnad oavsett om det är gallor eller ngt annat.
Fantastiskt - min distanshäst blir då gallig efter en tuffare distansritt men han är antaligen dåligt tränad då bla. du(?) ansåg att distansritt inte är så tufft...
Sen kan man fundera på hur skadorna uppstår som du förebygger? Från var kommer skadorna som då hindras av kylleran?
Eh så du har då aldrig sett någon tävling de senaste 20åren??? Nä travarna brukar väl inte klippas, men tävlingshästar brukar man klippa och det var vanligt att de var klippta även för 20år sedan!
`
Jo, jag har sett massor av distansritter och travtävlingar och det är få hästar som är klippta där. Men det är kanske inte tävlingshästar?
Jo just det och det skrev jag också, men de hade ALLTID filt på sig på vintern
Lustigt, jag har två gamla filmer hemma om skogskörning med häst. Där har ingen häst filt på sig när de kör. Men däremot lades det på filtar vid vila.
Nä verkligen inte! :crazy: Jag bor i hus! Med konstlad värme!!
Hm, vad är egentligen en grotta? Vilka faktorer var det som gjorde att människor valde att bo i grottor? Jag skulle tro dessa:
*Vindskydd
*Möjlighet att värma upp ett utrymme med värmen från en eld
*Skydd mot rovdjur
*Skydd mot nederbörd

Vad är ett hus?
Skydd mot vind och väder, isolerat med möjlighet att värma upp ett mindre utrymme (själv eldar jag med ved precis som grottmänniskorna) och skydd mot andra människor (rånare, mördare, försäljare och andra vi vill låsa ute). En modern grotta helt enkelt.

Och varför väljer människor detta? För att vi är nakna utan päls...

På sommaren så klipps de flesta tävlingshästar just för att det oftast är varmt på tävlingarna och man vill undvika att de svettas bort sin kraft och vätskebalans.
Jag vet ingen som klipper sin distanshäst på sommaren och ändå är distansryttare väldigt medvetna om salt- och vätskebalansen (för tusan, den enda ordentliga forskning i ämnet salt- och vätskebalans i Sverige, av Anna Jansson är gjord på just distanshästar!) Men återigen - distanshästar jobbar ju inte så hårt... *ironi* I somras red jag 8,5 mil i 30 graders värme, i djup sand och rejält kuperad terräng i Sveg. Hästen jag red fick best condition. Snitthastigheten låg runt 10 km/h.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
Fantastiskt - min distanshäst blir då gallig efter en tuffare distansritt men han är antaligen dåligt tränad då bla. du(?) ansåg att distansritt inte är så tufft...

Ja jag anser att gallighet beror på att ngt är på väg att hända. Och nej jag tycker inte att en häst skall bli gallig efter en hård ansträgning om den är rätt tränad

Sen kan man fundera på hur skadorna uppstår som du förebygger? Från var kommer skadorna som då hindras av kylleran?

Du borde väl om någon inse att det kan uppkomma skador efter en hård ansträgning. Hästen kan ha slagit i ett hinder tex och fått en blödning eller kan ha trampat snett och fått en lättare vrickning. För att undvika att skadan förvärras så är kyla det enda som verkar rätt.

Nej jag vet inte om hästen fått en skada efter terrängen men OM den fått det så har jag i alla fall förebyggd att den blir större. Om du inte förstår det så får du läsa på lite.
`
Jo, jag har sett massor av distansritter och travtävlingar och det är få hästar som är klippta där. Men det är kanske inte tävlingshästar?

Liite skillnad, rider ni många distanser på vintern??? Travarna spolas av efter lopp och vilar, tävlingshästar i hopp/dressyr går oftast mer än en klass.
Jag vet distanshästar som klipps.

Lustigt, jag har två gamla filmer hemma om skogskörning med häst. Där har ingen häst filt på sig när de kör. Men däremot lades det på filtar vid vila.

Hur många hästar rids med filtar??? När de jobbar behöver de inte filten men när de vilar har de den på.

Hm, vad är egentligen en grotta? Vilka faktorer var det som gjorde att människor valde att bo i grottor? Jag skulle tro dessa:
*Vindskydd
*Möjlighet att värma upp ett utrymme med värmen från en eld
*Skydd mot rovdjur
*Skydd mot nederbörd

Vad är ett hus?
Skydd mot vind och väder, isolerat med möjlighet att värma upp ett mindre utrymme (själv eldar jag med ved precis som grottmänniskorna) och skydd mot andra människor (rånare, mördare, försäljare och andra vi vill låsa ute). En modern grotta helt enkelt.

Bra du kom på det själv :smirk: Vi har moderniserats varför kan man inte göra det med hästarna??

Eller det gäller bara för människor? :angel:

Och varför väljer människor detta? För att vi är nakna utan päls...

Nakna har vi varit i många många år och då har vi använt andras pälsar

Jag vet ingen som klipper sin distanshäst på sommaren och ändå är distansryttare väldigt medvetna om salt- och vätskebalansen (för tusan, den enda ordentliga forskning i ämnet salt- och vätskebalans i Sverige, av Anna Jansson är gjord på just distanshästar!)

Och du tror inte man gjorde enorma forskningar inför terrängritten i Atlanta OS då??? På just fälttävlanshästar :angel: När det gällde vätskebrist eller rättare sagt för att förhindra att de blev uttorkade

Men återigen - distanshästar jobbar ju inte så hårt... *ironi* I somras red jag 8,5 mil i 30 graders värme, i djup sand och rejält kuperad terräng i Sveg. Hästen jag red fick best condition. Snitthastigheten låg runt 10 km/h.

Tja i jämförelse med en tredagars tycker jag absolut inte att det är vare sig speciellt fort eller ansträngande faktiskt. Har en kompis som red lite distans på sitt fullblod och den var inte speciellt hårt tränad jämfört med fälttävlanshästarna och den gick ändå med placering och fick också ngt pris för bra kondition.
 
Sv: Släpp ut hästarna

olgaklara skrev:
Liite skillnad, rider ni många distanser på vintern???
Ett par stycken, men vi tränar ju på vintern inför säsongen...
Hur många hästar rids med filtar???
Vi pratade nyss om arbetshästar förr i tiden när det gällde filtarna, det var du som sa det, inte jag.
Bra du kom på det själv :smirk: Vi har moderniserats varför kan man inte göra det med hästarna??
Det är snarar du som inte kom på DET - det jag menade var att vi inte alls skiljer oss från grottmänniskor - vi vill fortfarande bo i vår grotta, bara det att nu är den moderniserad. DET är en himla skillnad mot för att ta hästen från stäppen, där den ville vara och stoppa in den i en grotta... Du förstod alltså inte vad jag menade?
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
Du som fälttävlansryttare kanske tycker att denna tråd är intressant:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=587313&highlight=f%E4ltt%E4vlan

Reportern som uttalat sig är engagerad i fälttävlan och hon verkar då tycka raka motsatsen mot dig - hon tycker distansritt är så ansträngande att det borde förbjudas...

/Camilla


Nu har jag läst denna tråd och förstår inte varför du öht tar upp detta??

Och en tredagars är fortfarande betydligt mer ansträngande än en distans, jag säger läs mina tidigare inlägg om sträckor och vad dessa hästar gör och lägg då till att man rider i betydligt högre tempo än vad man gör i distans + att man på det hoppar höga hinder
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
Ett par stycken, men vi tränar ju på vintern inför säsongen...

Vi pratade nyss om arbetshästar förr i tiden när det gällde filtarna, det var du som sa det, inte jag.

Det är snarar du som inte kom på DET - det jag menade var att vi inte alls skiljer oss från grottmänniskor - vi vill fortfarande bo i vår grotta, bara det att nu är den moderniserad. DET är en himla skillnad mot för att ta hästen från stäppen, där den ville vara och stoppa in den i en grotta... Du förstod alltså inte vad jag menade?


Vi klarade oss utan bilar, el, tv, kläder, hygienartiklar, pengar etc etc och nä jag anser inte att ett hus är jämförbart med en grotta. Och nä jag anser INTE att hästarna fivilligt står ute på en stäpp utan mat och hela tiden måsta vara på spänn för rovdjur.

Jag tror faktiskt att har man ett bra stall dagligt utevistelse bra mat och ser till att behandla sina hästar väl att hästen mycket hellere väljer detta än att stå ute på en stäpp :smirk:
 
Sv: Släpp ut hästarna

Nej, jag vänder inte detta åt dig.
Jag skrev bara hur vi har det och att alla får
ha sina hästar som dom vill.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
Förebyggande för vad? Vad är det du förebygger? Kanske samma som jag förebygger när jag kyler och sen lindar?

Jag undrar om vi menar samma sak med svullnad? Om min sväller och blir varm då anser jag också att det är en skada men efter en hårdare träningsritt eller ffa tävlingsritt så kan kotor och senor fylla på så han blir en anings gallig men om dina hästar har kroniskt torra kotor/senor så är jag imponerad. :bow:

/Camilla

Dags att bli imponerad då, min svårklass häst i ft har aldrig ens haft ett varmt ben än mindre en galla eller ens en ifyllnad någonstans i hela sitt liv och han blir 14 nu. Jag kyler efter terrängritten men inte alltid, lindar benen gör jag sällan men det har hänt.

Din sida du refererade till kan jag inte komma in på, kan du länka kanske?
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
Du som fälttävlansryttare kanske tycker att denna tråd är intressant:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=587313&highlight=f%E4ltt%E4vlan

Reportern som uttalat sig är engagerad i fälttävlan och hon verkar då tycka raka motsatsen mot dig - hon tycker distansritt är så ansträngande att det borde förbjudas...

/Camilla

Nä hon är inte särskilt engagerad i fälttävlan faktiskt och jag kan lova dig att det är miljontals mer människor som vill förbjuda ft för att det är för ansträngande för hästarna, debatt efter debatt i hur många år sedan som helst. Nu har ju dom meningslösa bitarna tagits bort på dom flesta tävlingar dvs fas B steeplen och fas C andra distansen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Släpp ut hästarna

Excalibur skrev:
. Hur klarade sig egentligen hästen innan människan började att använda sig av hästar.

Lt Cowboy

Dom klarade sig....men det var ocksâ det enda dom behövde göra dâ, jämför med nu. Sedan tror jag inte dom "bodde" typ i Lappland efter som dom var beroende av gräs...
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
Fantastiskt - min distanshäst blir då gallig efter en tuffare distansritt men han är antaligen dåligt tränad då bla. du(?) ansåg att distansritt inte är så tufft...

Jag hade iallafall blivit väldigt orolig om det händer gång på gång, blir inte du det? Att rida 8.5 mil i en snitthastighet på 10km/h tycker inte jag är särskilt ansträngande, det är ju ungefär från Göteborg ner till Falkenberg man cyklar ju betydligt fortare än det på den sträckan och här talar vi ju ändå om en häst

tiotecken.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Ett mycket bra inlägg. Håller med dig fullständigt!:bow: :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 056
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 117
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 454
Senast: annan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp