Sv: Släpp ut hästarna
Camilla_H skrev:
Om din hästs ben inte svullnar - varför har du då på kylllera?
Kyllera vid hårdare ansträgning som FÖREBYGGANDE, inte för att benen svullnar. Och om de svullnar så är det ngt som är fel tex en skada!!!
Grattis - din häst måste vara mycket hållbar och frisk.
Tja alla mina 14st tävlingshästar jag haft då, menar du?? Jag har 5st hästar nu och ingen har någonsin behövt lindor :smirk: Jag har aldrig haft någon som svullnat upp i några ben heller.
Och med tanke på att hästen är flera miljoner år gammal så motsvarar några hundra år några sekunder. Dessutom är det nog bara de sista decennierna som vi verkligen har blivit onaturliga. Jag började med hästar för över 20 år sedan och jag hörde tex aldrig talas om en klippt häst (jobbade då med travhästar), eller att de skulle stå på stall eller att de skulle ha skydd i hagen.
Naturligtvis inte - har jag skrivit det? Men om vi bara red ute skulle det i de flesta fall vara onödigt att klippa. Det är ju för att de rids i ridhus de blir onormalt svettiga.
Klippta hästar har nog funnits i över 20 år, tex i Scandinavium så var alla hästar klippta och där har visats tävlingar på tv i minst 20år! Vi klippte våra hästar redan -83 när jag tävlade ponny
Och hästar har stått på stall sedan väldigt många år sedan, min mormors far födde upp ardenner och fullblod och där stod ALLA på stall och det är väl ensådär 100år sedan. Dessutom hade de filt på sig när de jobbade i skogen.
Så du menar att vi människor vill bo i grottor då??? Eftersom våran utveckling började när vi började bruka häst som nyttodjur istället för endast födodjur.
Och nä hästar blir inte onormalt svettiga av att ridas i ridhus, mina blir precis lika svettiga av att ridas ut. Och jag klipper även på sommaren!
De flesta som diskuterar på Buke är så vansinnigt kategoriska. Antingen eller är det som gäller, men precis som du säger så handlar det inte om att antingen ha dem inne hela dygnet eller ha dem ute hela dygnet, det finns ett mellanläge som kanske är det mest optimala beroende på ras. Svårigheten är att skriva en lag som täcker in alla behov och situationer (och det var ju det detta handlade om från början).
Nej det blir ju svårt.
Rider du alltid i ridhuset? Jag antar att du inte gör det, men det lät nästa så på ovanstående...
Hur många hästar svettas ymnigt på rumpan? Vi har en extremsvettare i stallet och hon är täckesklippt och det fungerar utmärkt.
Ja, jag skrev ju aldrig att det gäller alla, men nog är det många som drabbas av denna överföring.
/Camilla
Ja jag rider mkt i ridhus på vintern eftersom jag tränar dem för tävling. Vi har oftast inte speceillt ridbart underlag där jag bor heller på vintern eller så regnar det och snålblåser och är runt nollan.
Ja jag vet många hästar som svettas mkt. Och visst jag täckes klipper vissa och helklipper vissa, men jag anser inte att en täckesklippt häst är speciellt skyddad av den pälsen den har kvar.
När det är bra underlag så rids mina hästar utomhus den mesta delen eftersom de går fälttävlan. Men när jag kommer hem efter jobb kl 16-1700 och skall rida 4 st hästar så är ridhuset det bästa alternativet dessutom eftersom det är mörkt ute och jag behöver skritta en bra bit för att komma till skogen.