Sv: Släpp ut hästarna
Camilla_H skrev:
Det är här andra gången jag försöker att diskutera något med dig men det går inte om du inte läser inläggen och framförallt tänker efter innan du svarar...
*suck*
Vad är skillnaden mellan att vara rädd och att vara skrämd? Jag tror att du verkligen bara vill vrida och vända på orden för att vara motsatt till alla andra. Jag pratade rädslereaktioner, alltså när en häst blir skrämd och det borde du ha fattat utan att behöva märka ord och göra dig viktig, tycker jag. Min häst går heller inte runt och är rädd för alla buskage, men han är känslig för växlingar mörker/ljus och kan bli skrämd av detta om det dyker upp hastigt. Annars är han världens lugnaste, om du nu behöver ifrågasätta om jag har en trygg eller livrädd häst...:smirk: Vad jag pratade om är VAD hästen gör när den blir skrämd (om vi nu ska använda ett ord så du inte behöver märka orden och vrida på resonemanget) och att det är DET man kan träna - inte om den blir skrämd eller inte.
Du skrev att din häst var skuggrädd, det tolkar jag som att den är rädd för skuggor och är inte det bara en gång utan alltid!!
Jag menar rädd är hästen konstant för samma sak alltid. tex en häst vill inte hoppa vatten för att den är rädd för det. Då gör hästen det aldrig dvs den hoppar inte vatten.
Om en häst är rädd en gång kan den träna bort rädslan och hästen hoppar alla vatten sedan = litar på människan. Alla hästar är inte så!
Det finns gravrädda hästar tex de är hästar som aldrig kommer att passa för tex fälttävlan, medan det finns hästar som aldrig någonsin tittat på en grav.
Fälttävlandshästar är ett bra exempel på hästar som övervunnit sin naturliga rädsla och gör som vi vill utan för den delen vara kuvade. Vi har tränat bort eller avlat bort den rädslan. Att hoppa ner i vatten utan att veta vad som döljer sig där tex eller hoppa genom en två meter eller högre häck.
Jag måste nog säga att dessa hästar har dämpat MÅNGA av sina naturliga instinkter och litar på sin ryttare.
Hästar reagerar inte på samma sätt vid rädsla idag. Jag har märkt en enorm skillnad på hästar idag och för 20år sedan. Jag möter betydligt fler modiga hästar idag som knappt viftar på ett öra om de blir skrämda och jämfört med för 20år sedan så hade hästen kanske vänt sig om och försökt att fly. Man alvar fram denna modigare häst och på så sätt dämpar deras naturliga flyktinstinkter.
Man avlar fram hästar som har betydligt bättre mod, ridbarhet, mun och gångarter.
Jag har aldrig sagt att de inte har instinkter och det har även vi som mäsnniskor tex vårat reflex att vi hoppar till i sömnen det är en reflex från när vi sov i träden som gjorde att vi inte skulle ramla ner. Om detta finns det en uppsjö forskning och jag orkar inte gå in på det närmare.
Visst, men det LYCKADES och alltså finns det vilda hästar igen.
Eftersom dessa hästar inte klarade sig utan att människan hjälpte till räknas de inte som "vilda" hästar utan som reproducerade vildhästar alltså inplanterade. Visst det är att märka ord men det är så man pratar om dessa vildhästar för hade man inte tagit tag i problemet så hade de varit helt utdöda idag.
Nej, men nu har du verkligen missförstått!!! Vad jag menade med att du säger emot dig själv är att du i tidigare texter menar att dagens tamhäst har ett annat beteende och andra instinkter än vildhästen och sen lägger du ut denna text som stöd för något om vildhästar. Eller är det så att texterna bara gäller då de talar för något DU tror på och inte annars?:
Eh? Nä jag har inte sagt att de har andra instinkter men att de är betydligt mer dämpade, det är ngt annat. De riktiga vildhästarna tex Przewalskiis häst GÅR INTE att tämja, men det gör ju faktiskt våran moderna häst idag!
Det har med att man har i generationer avlat fram en individ som är lättare att tämja!
Att de sedan har samma förutsättningar i sitt matspjälningssystem är ngt jag inte tagit upp öht utan det är andra här. Jag har fri tillgång på stråfoder till mina hästar och de äter i princip hela dagen. De går ute i hage så länge som det är bra för dem. Fullblod som är klippta klarar inte så länge som en islandshäst som inte är klippt här i våra breddgrader. Jag anser inte att det är speciellt onaturligt eftersom vi har förädlat hästen och gjort den mer sårbar för tex kyla.
Przewalskiis hästarna är ju trots allt väldigt små och klarar sig bra på kargt bete vilket ett fullblod inte gör eftersom där har vi varit inne och avlat fram en individ endast för att de skall springa fort och vara så lätt som möjligt.
Hade naturen fått bestämma hade ju våra hästar sett ut som Przewalskiis hästarna, inte som våra halvblod eller fullblod.
Texten ovan handlar alltså om det och inte att du motsäger dig när det gäller attackerande vildhästar.
/Camilla
Med tanke på att Przewalskiis hästar växt upp i fångenskap sedan 1945 och inte går att tämja så är det väl ett bevis på att de är annorlunda än våra ridhästar. Och dessa hästar visade en helt annan aggressivitet än våra moderna hästar. Se bara på vattenbufflar som är ett av de farligaste djuren som finns i vilt tillstånd. De är inte påverkade av våran avel som korna är.