Sv: Släpp ut hästarna
hopp_freak skrev:
Olga Klara!
Du ska veta en sak och detä r att dina hästar som tränas 7dagar iveckan och bara får gå ute på dagarna bara MÅR INTE BRA! ok?? Jag håller helt och hållet med Rolle! Hästar som får gå ute på lösdrift eller vara ute så mycket som dom kan får vara en liten del utav dom hästar som dom egentligen är??? Ska du kanske ta in dina små pållar i huset och ge dom täcke och kudde med???? t.ex araberna hos mig klarar av att stå ute dygnet runt utan problem för dom har fått chansen att få sin vinter päls! Att du håller på att att behandlar dina hästar som porslinsdockor är bara synd för dom! Att hästar trampar upp sina hagar är la inget farligt???? dom gör det på Hösten/vintern.. men du kanske har klinker i dina hagar??? Så innan du lägger in dina kommentarer om andras hästar så ta o tänk lite på hur du själv har det med dina!!!! TACK FÖR MIG!
Eh....Tänkte bara låna din knapp, och säga en sak angående araberna....Här har vi en granne som har 2 araber och 1 arabkorsning, och alla går på lösdrift utan problem
Alltså, jag tror precis som DU att araber KAN visst sätta på vinterpäls, om dom är vana vid att vara ute så mycket, och så mår dom också bra av att vara ute dygnet runt....
Sen så undrar man varför många folk säger att araber ABSOLUT inte kan vara ute dygnet runt p.g.a. att dom härstammar just från ökenländerna??
Här har man fått för sig att dom därnere har det svinkallt på NATTETID, och skålhett på DAGTID....Så man har faktiskt funderat på att hur i helsike klarar då dom här vackra arabiska fullblod såna där väderklimatet??
Då tänkte man att, eftersom vi har det rätt så kallt häruppe då borde väl dom oxå kunna anpassa sig till klimatet??
Jag har iallafall sett araber sätta på rejäl vinterpäls utan problem, och då ser dom ut som små welshar
Jag har också mina på lösdrift...Men ingen arab, utan det är en travare och en ...eh...SHETTIS
Som alla andra vet, så är SHETTISAR gjorda just för att vara ute DYGNET RUNT...Dom härstammar ju från de blåsiga Shetlandsöarna, och kan klara sig på så lite föda....
Men, här får dom (mina) fri tillgång på HÖ och så får dom kraftfoder 1 gång/dag....Dom verkar trivas så bra, för min travardam har ju rejäl vinterpäls men hon är fin i hull, har fin päls och ser välmående ut. Hon vägrade gå in i stallet, här har man många gånger tänkt bara ställa henne inne och pyssla men nej, säger damen bestämt
Så det får bli därute :smirk:
Ja, men...Här har man läst att någon här som skrev att arabiska fullblod kan ALDRIG klara av att vara ute dygnet runt...Hm...Här minns man iallafall att man haft hand om ett arabiskt fullblodssto, som trivdes super med att vara ute dygnet runt...Hon satte rejäl vinterpäls, och hade fri tillgång på grovfoder.....