Släpp hundarna loss det är vår- eller??

Sv: Släpp hundarna loss det är vår- eller??

Även om lagen säger att man ska hålla hunden kopplad men får ha den lös om man har sån kontroll på hunden som om den vore kopplad så tycker alla att dom har sån koll på sin hund att den kan vara lös. Om det skulle springa fram en hare två meter framför näsan på hunden eller en löptik så är det faktiskt inte så många som har 100 % koll på sin hund. Självklart finns det undantag men dom flesta har inte sån kontroll på sin hund att dom kan stoppa den i ett sånt läge. Eller också säger folk att min hund är ju så snäll så det gör inget om den går lös, det dom inte tänker på är att alla andras hundar kanske inte är lika snälla.

Det var nog lite det jag försökte få fram också:)
Jag anser absolut inte att jag har 100% lydnad på min hund, jag kan inse det, men som sagt verkar många tro att de har bra inkallning om hunden kommer när inget annat lockar.

Personligen tror jag att det är väldigt, väldigt, väldigt få som faktiskt har 100% inkallning på sin hund, även om många säger att de har det. Men jag tycker att man ska kunna låta sin hund få springa fritt ändå, många hundar behöver det för att må bra, och dessutom få träffa andra hundar. Min gör det. Men har man så dåligt inkallning att man inte kan hålla sin hund ifrån andra hundar som går förbi (som jag:o) tycker jag att man får ta sitt ansvar ändå och hålla hunden kopplad där det inte är inhägnat.
Kan man i 80% av fallen hålla sin hund ifrån andra, försöker kalla in hunden om det går förbi någon om man inte vet att hunden inte håller sig borta från den självmant, och ber om ursäkt om hunden ändå springer fram så tycker jag absolut att det är okej ändå.

Jag kan acceptera att folk har hundarna lösa om de ber om ursäkt om den springer fram, det visar att de förstår att det inte var helt ok, men eftersom många hundar behöver få vara lösa och springa av sig lite ibland kan jag ta att de som inte tillhör den lilla del som faktiskt har kadaverlydnad också släpper sina hundar.

Sedan att de inte vet hur den andra hunden kommer reagera, även om deras är snäll, är en stor anledning att jag aldrig vågar släppa min hund längre. Hon springer i många fall rakt fram till andra hundar om hon är lös, och kan resa ragg och morra när hon kommer fram. Därför är jag rädd att någon ska ge svar på tal. Dessutom är jag nervös för att hon skulle se någonting röra sig en bit bort och springa över en väg i sin iver att ta sig fram.

Jag håller med dig till viss del. Jag tycker som du också att hundar ska få springa lösa men det är i dom bästa av världar. Det funkar inte att alla hundar ska få springa lösa, isf får man göra det i en inhägnad. Människan som hunden springer fram till kan
1. vara hundrädd
2. ha en hund som är rädd och då kan månaders arbete bli förstört.
3. ha en hund som är aggressiv.
4. ha en hund med smittsamma sjukdomar osv.

Jag tycker att man måste respektera andra människor och djur. Sen om tanken är god att man bara kan be om ursäkt och sen är det inge mer med det så kanske inte det funkar på alla. Sen kan det ju också vara så att man inte har någon hund kvar nästa gång den springer fram till en okänd hund. Jag tycker bara att det är så synd att folk vill ta den chansen. Men om ens egen hund springer fram till en annan när den är lös och blir biten eller skrämd så tycker inte jag att man kan komma och klaga på den som faktiskt hade sin hund i koppel som vissa gör, detta är inte riktat till dig utan bara ett argument.

Hoppas att ni förstår hur jag menar:D

KL

Ja så var det dags för oss att komma in i tråden...

Vi var i stadsparken. Den ligger ganska nära och min hund har dels ont och vi vet inte om han är sjuk förutom det. Han orkar inte så mycket och alla jastiga rörelser eller minsta hoppande gör att han får mer ont.Där för går han i kort koppel och går lugna korta promenader.

Idag så var någon ute med sin ouppfostrade hund. De lät den jaga duvor och när den var färdig med det (ägaran ropade på den, men den sket i det) så sprang den bort till min hund. Förutom att Zorro har ont är han osäker och rädd för andra hundar. Inte så att han blir aggressiv utan han vill fly.

Jag låser barnvagnen snabbt och ställer mig emellan och skjuter undan hunden samtidigt som jag säger bestämt nej. Tyvärr hann den ju komma fram till min hund. Men jag kom snabbt emellan iaf. Jag har fullt upp med att försöka hålla hunden borta, medan ägaren håller på att säga att hunden är snäll.... :confused: Det är en tik...

Och jag försöker säga att min hund är rädd för andra, men svaret jag får är ju att det är ju en tik. Mitt svar han är rädd för tikar och är dessutom sjuk. Sedan tog hon sin hund... :devil:

Att han inte smittar det vet ju inte hon. Han är ju sjuk eller iaf har ont, men vi vet inte varför eller vad det är...

Tja min hund är hane, men han är rädd för tikar ändå. Zorro hade dessutom rest ragg... Och han försöker dessutom komma därifrån.

Ropa att dina har noskvalster, löss eller rävskabb så ska du att de snabbt kallar in sina hundar. :idea: Eftersom det finns så mkt hundar i Sthlm så är det alltid ngn hund som har ngt av det och det är som snuviga ungar och dagis, de sprider det gärna vidare till sina kompisar. ;)

Senast vi gick i en park och det kom några småskitar rusande mot oss ropade ägarna "de är snälla", jag svarade att vilken sabla tur att även min stora svarta best är det...

Senast ändrad:

:rofl::rofl::rofl: Jaa, eller hur, TS kommer inte ha en hund i sin närhet, förhoppningsvis. :bump:

Jag har börjat sprida skräck i min lilla by genom att säga att han äter andra hundar till frukost typ. Sedan brukar jag köra med repliken; han är en lejonhund och används för att slita strupen på lejon i Afrika (Rhodesian Ridgeback), då blir folk som inte riktigt har koll på vad en RR är för något LIVRÄDDA:devil::D Hellre överdriva och få vara ifred.

Ropa att dina har noskvalster, löss eller rävskabb så ska du att de snabbt kallar in sina hundar. :idea:

Tills man möter någon som svarar: "Det gör inget, det har min med! :idea:" :crazy:

Fick höra en historia om detta för många år sedan. En kvinna med en labbe var så trött på att alla tyckte att "en labbe är snäll så dom kan hälsa". Så hon skrek en gång att hennes hade löss och fick ovanstående citat till svar :crazy:

Jag har samma problem som du med min hane. Han litar inte på mötande hundar och har dessutom problem med ryggen så han får ont när han spänner sig, och visst spänner han upp sig för att säga åt andra hundar att hålla sig borta.

Jag försöker läsa av den framspringande hundens sinnesstämning, alltså vad har den för intentioner. Är den bara glad så släpper jag ut Narmos koppel så att han får gå fram och pratar glatt för att påverka honom så positivt som möjligt. Säger man "hej hunden" till mötande hund med glad röst så brukar de bli ännu gladare.

Spänner sig den andre hunden eller stirrar så försöker jag jaga bort den för dennes eget bästa. Narmo klipper om den verkar vara det minsta hotfull. Jag försöker att undvika att schasa bort mötande hundar i möjligaste mån eftersom jag misstänker att detta kan göra Narmo ännu mera misstänksam och rabiat nästa gång vi möter en hund.

En annan sak som kanske kan funka månne vara att kasta ut en näve godis på (ja, ) mötande hund så att den får annat att fundera över en stund. Funkar inte det så får man svära ock sparka :D:angel:

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 503
Senast: Tonto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 003
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 872
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 945
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka