• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Jennyyy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 016
J

Jennyyy

Hejsan!

Min kompis kontaktade mig precis ang. en sak, men jag vet inte svaret så jag hör här.

Det var så att hon satt och åt vid bordet framför Tv:n, då hoppade hennes 9 veckors valp upp med tassarna, så hon sa till den. Han lydde inte. så hon "slog" eller vad man ska säga, honom rakt på huvudet utan att tänka på vad hon gjorde. Det är en schäferblandras. Kan detta ha skadat valpen? epilepsi och sånt är väl inte möjligt av detta? Jag sa att jag skulle åkerkomma...

Sv: slag

Hejsan!

Min kompis kontaktade mig precis ang. en sak, men jag vet inte svaret så jag hör här.

Det var så att hon satt och åt vid bordet framför Tv:n, då hoppade hennes 9 veckors valp upp med tassarna, så hon sa till den. Han lydde inte. så hon "slog" eller vad man ska säga, honom rakt på huvudet utan att tänka på vad hon gjorde. Det är en schäferblandras. Kan detta ha skadat valpen? epilepsi och sånt är väl inte möjligt av detta? Jag sa att jag skulle åkerkomma...

Det måste ju helt o hållet bero på hur hårt slaget var. Men personligen tror jag inte det är ngn skada skedd, både valpar o barn är byggda för att tåla en hel del!

Men gud!! Slar man en valp sa hart i huvudet att man oroar sig over epilepsi tycker jag att man ska se over sitt eget huvud forst. Vadda "tankte sig inte for"?? :eek:

Men gud!! Slar man en valp sa hart i huvudet att man oroar sig over epilepsi tycker jag att man ska se over sitt eget huvud forst. Vadda "tankte sig inte for"?? :eek:

Nej det var nog inte så hårt. Men hon har redan en hund där hemma med epilepsi (hon hade inte slagit honom.....) så hon är så himla orolig att den nya ska få alla möjliga skador och sjukdomar.

Det beror väl på om släggade till som mike tyson eller om hon bara daska till honom.

Ha ha!

Det var nog mer som att hon daskade till honom. Hon är världens djurvän... Det är därför hon förmodligen överrreagerade...

Jaja, men da sa.

Valpar tumlar runt och slar ofta huvudet i golv/mobler osv. Var det inte sarskilt hart tror jag inte hon behover oroa sig (forutom att kanske fa en huvudskygg valp om det hander fler ganger).

Din kompis får väl hålla koll på valpens allmäntillstånd. Om slaget var hårt så kan valpen ha fått t ex hjärnskakning. Epilepsi är ingenting som kan framkallas av yttre våld.

Jag hoppas att din kompis skäms ögonen ur sig och aldrig mer använder våld mot sin hund eller något annat djur eller människa. Att man "inte tänkte på vad man gjorde" är ingen ursäkt. Har man så lätt för att genom tanklöshet ta till våld så är frågan om man är lämpad till att hålla sig med husdjur över huvud taget.

Troligen är det ingen fara. Men enligt min mening är det inte ett lämpligt beeteende från din kompis sida. Men alla är vi mänskliga och gör misstag ibland. :) Det finns dock bättre sätt att uppfostra en hund på. Man ska söka respekt och förtroende, inte kuva hunden till underkastelse.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 671
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 704
Hästhantering Hej, jag har en 12-årig irish cob. Har haft honom i ca 9 månader. För ca 3 veckor sedan red jag ut själv (som jag ofta gör). Han var...
Svar
14
· Visningar
2 271
Senast: Kenzo2019
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 406
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V