Slå någon annans häst med grepen på nosen!!!

S

Sirisiri

Är upprörd, ledsen, arg och chockad! HUR kan man göra det!?!?

Det var så här att min häst stod vid grinden och ville komma in från hagen. Elsladden var utdragen eftersom lampsladden satt i pga att stallägaren plogade stallplanen och behövde ha ljus. Jag mockade i godan ro och hör plötsigt en av tjejerna ropa att hästen står och biter på eltrådens hantag. Har tidigare skrivit en tråd om detta problem när elen inte är på. Han lyfter av tråden då. Jag tog in honom direkt eftersom jag inte vill att han ska lyckas med det igen. Eftersom jag mockade ställde jag honom på stallgången direkt. Han är van att få mat direkt, så han var riktigt upprörd över att inte få gå in i boxen och äta sin havre. Han kan vara lite bökig annars också, men nu var det extra mycket.

Jag mockade vidare och ägnade ingen särskild uppmärksamhet åt honom. Jag hade precis hämtat ett lass med halm och kom runt hörnet då jag ser en av de andra hästägarna lyfta en grep (en sån där spångrep i plast) med piggarna uppåt och slå till min häst på nosen. Min första tanke var att hon fastnade med piggarna under gummimattan och att den åkte upp när hon lyfte lite hårdare för att få loss den, men min andra tanke var att så högt kommer man inte då. "Vad gör du! Slår du min häst??" frågade jag. "Jamen han står och biter mig!" svarade hon. Jag blev så chockad att jag inte fann mig heller. Jag sa bara "så får man inte göra. Du får inte slå min häst!" "Nehe" sa hon bara , sen skyndade hon sig hem fort som sjutton. Där stod jag helt chockad och började komma på allt jag borde ha sagt.

Jag pratade med dom andra tjejerna och dom sa att hon stått framför honom och provocerat fram nafsningar och sedan slagit till honom på nosen flera gånger och även försökt skrämma honom. Han ÄR nafsig, men varför i hela friden ska man då stå framför och provocera honom!?!? Han skulle aldrig nånsin bita någon för att vara elak utan det där nafsandet är bara ren nyfikenhet (och lite ohyfs) från hans sida.

Tilläggas ska att den här människan är ca 40 år gammal och höjer inte ens rösten åt sin egen häst eftersom "hon är så känslig".

Det är väl ändå upp till mig hur min häst ska uppfostras på för sätt!!! Har faktiskt tänkt på att han blivit lite huvudskygg på sistone och undrat vad det beror på. Jag har nämligen aldrig straffat honom på något sätt på hans huvud.

:devil: :devil: :devil: :devil: :devil:
 
Är du säker på att hon är frisk? :eek:

Aldrig att jag skulle slå någon annans häst. OK att jag viftar bort huvudet när man går förbi men då är jag ju inte när hästen.

Man skall behandla hästen, som man vill bli behandlad själv!

Kram Favina :bump:
 
:mad:Hemskt att din häst blivit utsatt för något sådant! Tyvärr finns det alltför många "uppfostrare" i stallen idag! Har själv (för flera år sen) haft mina hästar uppstallade på en ridanläggning där instruktören bokstavligt talat misshandlade flera av ridskolehästarna med en spade och kratta eftersom de inte flyttade sig så som hon ville vid mockningen! Dessutom lappade hon till en kompis privathäst med ett spö för att han skrapade med foten, även det när hon mockade. Jag flyttade mina hästar därifrån ganska snabbt!!
Men jag tycker att ni borde ta upp detta med stallägaren snarast - ni vet ju inte vad som händer när ni inte är där!!!
 
Vilken idiot... hur kan man bara göra en sån sak??? Förstår det inte. Slå en häst är ju inte det smartaste..... speciellt inte på mulen som är ett känsligt ställe. Hade min häst uppstallad i ett stall där det fanns en tjej som var medryttare på en häst. Denna tjej slå och jagade hästen fram tills dess att hästen fick nog och gav igen... han blev inte elak utan sluta komma till henne när hon skulle ta honom från hagen. :D Smart häst det där. Damen som nu slagit den häst tycker jag du ska ta ett snack med.... hur hade det känts för henne om någon hade slagit hennes häst på mulen???? :confused:
 
Stallägarna har inget med saken att göra. Vi sköter allting själva. De ger bara kvällshö.

Jag har sagt att de andra i stallet SKA säga åt min häst på skarpen om (när) han gör något dumt, eftersom han testar lite när han ska ledas till och från hagen. Men jag har INTE sagt att dom ska provocera och sedan slå honom!!

Jag ska tala om för henne klart och tydligt imorgon vad det är som gäller!! Jag mår verkligen dåligt av det här...
 
Nu är jag iofs. lagd åt det aggressiva hållet, men DEN människan hade fått äta upp sitt beteende flera gånger om...!!!

Ta upp det med henne, och med stallägaren. Att din häst har börjat bli huvudskygg beror ju på NÅGONTING!! :devil:

Usch, jag är så upprörd att jag börjar puckla på skärmen snart... :devil: :devil:
 
Nu var jag inte där, man kan bara säga för egen del att om en häst biter mot mig, ja, då får den en smäll tillbaka. Vems häst det än råkar vara.
De som tycker att det är något övergrepp får fortsättningsvis ta hand om sin häst själv (gäller i kollektivstall). Tycker jag..
 
:bow: :bow: :bow:

Samma sak här. Och ingen har klagat hittills. Tvärtom. :smirk:

Sedan behöver man ju inte klappa till hästen för allt vad tygen håller, men att låta en häst nafsas, bitas eller vad det nu kan vara (springa över en i grindhålet är en favorit bland vissa hästar har jag märkt) - nej. Det gör jag inte.

Inte heller vill jag att andra låter min häst hållas med sådana dumheter - har försökt intala alla i stallet att "LÅT honom inte dumma sig". "Gör vad som krävs för att få honom att sluta" osv.
 
Ja, om den biter, ja! Min häst nafsar på grimskaft och annat "avvikade" som kommer nedanför munnen på honom. Det gäller även fingrar och han biter inte med tänderna utan bara med läpparna. Det är inte så att han nafsar i kläder och så, utan det som råkar vara vid hans mun. Han är ett matvrak, det kanske beror på det, vad vet jag?

Men även om en häst bits för att vara dum är det aldrig rätt att bestraffa den genom slag mot huvudet. Det tar ju ändå rätt lång tid att ta tag i grepen, flytta sig något bakåt och köra upp den mot nosen. Då har ändå bestraffningen mist sin verkan. Den ska komma omedelbart genom en tillsägelse!

Om människan vågar visa sig i stallet idag ska jag klart och tydligt tala om för vederbörande att jag INTE accepterar den behandlingen mot min häst!
 
Jag håller på sätt och vis med dig men det finns ett men. Om man vet att någons häst är nafsig så måste man inte ställa sig och hålla på med den hästen. Ofta provocerar man fram en nafsning då (vilket visst hade skett i det här fallet).
Jag har själv en häst som kan nafsas och det vet alla i stallet. Min häst vet dock precis hur långt hon kan gå innan hon gått för långt. Vanligen står hon och hugger i luften en bra bit ifrån den som irriterar henne, slår man henne i det läget så blir hon bara rädd. Jag hade jätte problem med det i det förra stallet , hästen blev helt plötsligt oerhört huvudskygg och kastade sig handlöst i boxen om man råkade göra en något oförsiktig rörelse (gick omkull i ren panik en gång). I det stall jag står i idag så har folk insett att om hon får vara ifred när hon ser grinig ut så händer det inget mer och de struntar bara i henne när hon står och tjurar :bow:.
Nu ska sägas att min häst inte nafsar för att testa gränser och inte heller gör något när man leder (om hon skulle bita någon när de leder henne så ska hon ha en rejäl smäll). Det är bara i stallet hon kan hålla på och där har helt ärligt ingen med det att göra. Om nån annan än jag ska hålla på med henne kan dom binda upp henne på gången så kommer hon inte åt att nafsa annat än i luften.
Kanske har jag en något kontroversiell åsikt men jag har haft min häst i 1,5 år och bara blivit biten 2 ggr en gång stoppade jag in tummen i munnen på henne ihop men en grästorva (Shaggy är intelligent :smirk:) Den andra gången masserade jag en muskel hon hade ont i.
 
Det lustiga tycker jag är alla dessa huvudskygga hästar - inte sjutton blir väl en häst huvudskygg av en smäll på nosen när de beter sig dumt?

Min häst är allt annat än huvudskygg - trots att han ett flertal gånger fått knäppningar på nosen, eller en dask med grimskaftet när han betett sig som den gorilla han är ibland... :confused: och ingen annan av mina hästar har varit det heller.

Jag anser mig ha ganska taskig tajming, men för att få en häst huvudskygg måste man antingen bestraffa i FULLKOMLIGT fel tidpunkt (eller helt utan orsak) eller ha en häst med ganska vekt psyke?

Eller?

(Inte bara riktat till dig Shaggy förstås - men ditt inlägg var längst ned :D)

Dessutom, en liten annan fundering... Alla dessa travare som deras (ofta) tonåriga ägare säger är huvudskygga. :confused: Vart finns dessa? De travare jag sett som kanske VERKAT vara rädda om sitt huvud är de som i ren nonchalans och överlägsenhet drar undan huvudet och vägrar titta på sin matte. Kanske pga för häftigt kroppsspråk, eller helt enkelt pga att de inte byggt upp ett ledarskap?

/Sara - som nästan aldrig stött på en huvudskygg häst :o
 
Nej givetvis blir inte en häst huvudskygg för en smäll men i det stall jag hade hästen förut så var det många hästar som började bete sig konstigt. Jag gissar att bestraffningarna kom vi helt fel tidpunkt och /eller utan anledning men det vet jag inte nåt om eftersom JAG aldrig såg något själv (däremot var det andra som såg endel). däremot har jag till skillnad mot dig sett endel huvudskygga hästar (eller hästar på väg att bli huvudskygga).
Jag undrar däremot över att folk irriterar sig på att min häst kan stå och nafsa i situationer som när jag borstar henne under magen och liknande. Det är ju ingen annan som lider av det är än jag eller om hon stryker öronen bakåt och står och slänger med huvet när hon står uppbunden på gången (så att hon inte kommer åt någon om dom verkligen inte vill störa henne). Varför ska folk promt uppfostra min häst då?
 
Det finns väl många grader av huvudskygg... Men jag kan absolut tänka mig att en häst som inte vill bli tagen i ansiktet vill det ännu mindre efter några omotiverade smällar på nosen! Handen ska ju uppfattas som något trevligt i alla lägen! Ordet "skygg" kanske var fel att använda.

Dessutom är det MIN häst och JAG bestämmer hur han ska uppfostras. Sen får alla ha vilka åsikter som helst och göra precis som de vill, på sina egna hästar!

Förresten är han bara klåfingrig, aldrig nånsin sur! Har aldrig sett honom lägga öronen bakåt eller nåt sånt.
 
Det förstår inte jag heller.

Så länge jag slipper bli utsatt för nafsande så skiter jag högaktningsfullt i hur hästen beter sig. :)
 
Visst bestämmer du. Men står man i ett kollektivstall så får man se till att hästen INTE beter sig illa mot de andra som skall hantera dem - eller helt enkelt sköta sin häst helt själv.

Jag har tidigare vägrat ta in en häst i ett stall exempelvis, eftersom den inte gick att leda (inte med ägaren heller). Och jag varken tid eller lust att uppfostra någon annans häst - så den ägaren fick vackert åka ut och ta in sin häst varje dag. :o
 
Okej då är vi överens. Bara ett klargörande. Min häst får inte bita mig utan hennes nafsande är i luften en bit från mig hon vet att gränsen går där och vi slipper slåss om saken. Vet inte om det framgick förut.
 
Så länge man inte står framför och ber om nafsningar är det aldrig något problem!!! Jo, han kan ta tag i grimskaftet när man sätter på honom grimman, men det är banne mig det enda!
 
Ja, provocera fram reaktioner förstår jag inte meningen med heller... :confused: Och, som jag säger innan, om hästen biter i luften, i sitt grimskaft, i kättingarna eller sig själv - då bryr jag mig inte. Börjar de däremot attackera mig - DÅ bestraffar jag. :o

Så jag tror vi är överrens egentligen! :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 549
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp