skylla på hästen/hästens ras?!

Seabaz

Trådstartare
Jag har på senare tid upplevt att vissa jag träffat på skyller ett visst beteende på hästens ras?!

Detta är för mig helt obegripligt?
Absolut att vissa hästar är svårare att få ledarskap och respekt hos, men det tycker jag är individuellt.

En häst som inte står still tex, skylla det på hästens ras?

En häst som inte kan äta ett visst foder, skylla det på hästens ras?

En häst som slår i varje bom man lägger ut på ridbanan, skylla på hästens ras?

En häst som inte kan gå i form, skylla på hästens ras?

En häst som tar bettet och sticker på en åker, skylla på hästens ras?

En häst som inte kan koppla av när man åker bort med den på träning/tävling, skylla på hästens ras?

En häst som inte kan gå ute utan täcke vare sig på vår, sommar, höst, vinter... pga dess ras?

Allt detta har jag fått höra, jag har inte sagt något just då för jag har inte orkat ta någon diskussion och tycker det är onödigt att påpeka min inställning som är; uppfostra din hästjävel, ungefär... vissa stunder. Det är inte direkt lämpligt att ta på en tävlingsplats när dom ska in och hoppa en runda om 20 min... :p

Men vore intressant att höra åsikter...

Som sagt, vissa hästar har bättre förutsättningar än andra, erfarenhet spelar stor roll och även hur man är som människa om man är lugn själv osv...

En del ryttare jag vet är just bara ryttare, inte hästmänniskor. Dom köper en häst för att rida och tävla på. Hanteringen fungerar ju, mellan svordomarna :angel:

Sv: skylla på hästen/hästens ras?!

Min hovslagare sa en tänkbar sak sist...

"I många större stall, flera i stockholm, där får man inte ha sin häst lös på stallgången. Tänk om det var tvärt om istället, du FÅR INTE sätta fast din häst... Jävlar vilka fina snälla hästar alla skulle ha då när de skulle bli tvugna att lära sig och sin häst detta..."

Jag förstår precis vad du menar och jag håller med. Men vissa skare tycker jag mycket väl att man kan skylla på rasen för, då alla raser har olika förutsättningar.

Ta tex. en frieser som ofta har halsen mycket högt jämfört med en quarter som ofta har huvudet i en låg form. Naturligtvis är det svårare att lära frieserna att gå i en låg form än en quarter.

Samma sak med tex. en russ och en welsh. Självklart är det svårare att lära welshen att trava fort än russet.

Sedan finns det såklart enstaka individer som utmärker sig.

Att skylla en uppfostrad hästs beteende på rasen är enbart dumt, det ahr inget med rasens förutsättningar att göra.

Tycker också att det där är jäkligt intressant :D Visst har vi människor avlat fram olika egenskaper hos olika hästraser beroende på vad vi vill använda dem till, men vissa drar det hela alldeles för långt. Att säga att en fjording inte har något att göra på nån liten klubbhoppning, att en travare inte kan arbeta i rätt form eller att man inte kan gå på promenad i skogen med ett fullblod är ju bara löjligt. Va fan skulle man inte kunna det för? Med rätt träning kan man ju för tusan få en åsna att göra piaff :) Folk borde se möjligheterna hos hästar istället för begränsningar.

"I många större stall, flera i stockholm, där får man inte ha sin häst lös på stallgången. Tänk om det var tvärt om istället, du FÅR INTE sätta fast din häst... Jävlar vilka fina snälla hästar alla skulle ha då när de skulle bli tvugna att lära sig och sin häst detta..."

:bow::bow::bow::bump::banana:

En mycket bra tanke!

Ja jag håller helt med tidigare skribenter.
Självklart skiljer sig hästarnas fysiska förutsättningar åt, vilket gör att vissa inte hoppar lika bra, går i form lika lätt o.s.v.

Resten blir vad man gör det till! Mina hästar har en förmåga att bli vääldigt lugna och snälla. Ex: köpte en shettis som sällskap för ca ett år sedan. Fick praktiskt tagit lyfta in henne i transporten. Häromveckan åkte vi och vaccinerade (= andra gången hon åker) och hon trippade glatt rakt in efter mig. Det ska också nämnas att hon är mycket svår att få in från hagen, bortsett från mig och min mamma och att hon är rädd för det mesta (t.o.m. ikeapåsar med mat i!).

Ni märker väl hur mycket hästarna reagerar på oss människor. Är man arg eller stressad är hästen inte riktigt densamma som om man är lugn. Hm, nu svarar jag kanske inte riktigt på vad jag skulle - men jag vill bara säga att jag tror att de blir vad man gör dem till, efter de fysiska förutsättningar som finns. :)

En häst som inte står still tex, skylla det på hästens ras? Självklart inte, men vissa raser har oftare lite tics-aktiga beteenden, tycker ja ser det hos kallblodstravarna på mitt stall, det känns som de har lite svårare att göra ingenting..;) Men självklart går det att få dem att stå still.

En häst som inte kan äta ett visst foder, skylla det på hästens ras? Nää självklart inte, det känns väldigt individuellt. Men lättfödda hästar med lite kallblod i brukar vara aningen mer lättpåverkade av vad de äter, någon dl hit och dit märks direkt på temperamentet. Finns ju individuella skiftningar där också.

En häst som slår i varje bom man lägger ut på ridbanan, skylla på hästens ras? Mjaa snarare tränings och ridningsrelaterat. Sedan finns det ju hästar som har vääldigt svårt för att taxera, vilket är lite vanligare bland travartyper ään hästar avlade för hoppning som verkar ha sånt i generna redan från början.

En häst som inte kan gå i form, skylla på hästens ras? Nån sorts form eller hållning kan ju alla gå i, men om man menar att gå i form betyder att man samlar lig likadant som ett halvblod är det ju svårt. Exteriören är ju rätt kopplad till rasen. Men alla kan ju gå i nån typ av form om de rids rätt.

En häst som tar bettet och sticker på en åker, skylla på hästens ras? Nej, hästar av alla raser kan ju sticka. :) sedan finns det raser som ofta är vääldigt "hemkära" och envisa som åsnor generellt sett, kan tex nämna våra gula vänner med stubbman:) Förstås finns det ju undantag åt alla möjliga håll.

En häst som inte kan koppla av när man åker bort med den på träning/tävling, skylla på hästens ras? Nää det tycker jag inte, finns ju hetsigare och skarpare raser, och sånsa som vanligen är helcoola, men det måste inte alls stämma på alla individer.

En häst som inte kan gå ute utan täcke vare sig på vår, sommar, höst, vinter... pga dess ras? Lite, en del raser har vanligen sämre pälssättning, nordiska raser känns mkt härdigare.Men överdriven täckesanvändning är mer ägarrelaterat, som i sin tur oftast är bundet till typiska tävlingsraser.:D

Kort sagt: helt klart finns det likheter mellan olika individer av samma ras, men det är vääldigt individuellt. Håller med dig om att man helt enkelt får uppfostra hästen!

Det senaste jag hörde kopplat till det här var när vi var ute och gick med hästarna, då sa en kvinna som har ett fullblod: Fullblod kan man itne gå med, kallblod går bra att gå på promenad med men inte fullblod" :o

Senast ändrad:

Det roligaste jag har hört var att en isis måste gå med en dito.

De behöver heller nästan ingen mat- nä för att det är en liten häst- ponny.

inget stall eller vindskydd heller- för det har de inte på Island:crazy:

Visst har vissa raser sin rastypiska del, men i övrigt är de individer- som alla andra.

Gissar på att vi har samma hovis!? Har är full av sådana tänkvärda saker! Plus att man får höra en del hemska, roliga tråkiga storys om hästar och ägare som han mött!

På island har dom vindskydd ;)
Har varit där själv på praktik, på Holár.
(vet att det inte var du som påstog det)

En häst som inte kan (låta bli att) äta ett visst foder, skylla det på hästens ras?

En häst som slår i varje bom man lägger ut på ridbanan, skylla på hästens ras?

En häst som inte kan gå i form, skylla på hästens ras?

Nejnej, det är inte för att han är en fet fjord/islandskorsning. Det är för att han är beige! Vad annars? Vaddå skylla på rasen, duh, alla vet ju att det beror på färgen..! :angel:

Hade en stallkompis ett tag som var säker på att hennes häst bestämde i hagen för hon var den enda som var gulblack :p
Det var lite roligt för något år sen, en kompis hade två fullblod. Givetvis kunde ingen av dem gå utan täcke om det inte var minst 23 grader och sol, och inga insekter. Annars behövde de täcke. Ingen av dem kunde äta bara hö och lucern, båda behövde både musli och pellets. Båda hästarna var rädda för mig och min ponny när vi grejade med lastpallar och bildäck på ridbanan. Båda tyckte det var hemskt att gå i skogen, eller ens utanför ridbanan (förutom en liten runda på ca 2 km, den tyckte de om).
Listan kan bli mycket längre, för givetvis var båda hennes hästar lika i allt! Den ena var fux, så hon var ju lite stirrigare, men annars tyckte hästarna precis likadant. Som sin ryttare. Antagligen är det där skorna klämmer, ryttaren/ägaren/kusken/skötaren skriver över sina egna tankar, fördommar och värderingar på hästen.

*kl*

Tänkvärt det ni skriver... Jag håller med,,, en fjording har inte samma form som ett fullblod när den rids osv.. men NÅN sorts form finns ju att ta fram om man bara vill...

Sedan kan man vända på det också, då jag också hört denna:

"Min häst kan inte stå på stall för den har så tjock päls så den kommer börja svettas"...

Svettas verkligen en häst om den står inne på stall som ej någon värme på i stallet, ej isolerat men visst, med 5 hästar till inne så blir det ju lite varmare... Men svettas hästen? (lösdriftshäst)
Jag tyckte nämligen själv det lät lustigt men det kanske är så?

Det senaste jag hörde kopplat till det här var när vi var ute och gick med hästarna, då sa en kvinna som har ett fullblod: Fullblod kan man itne gå med, kallblod går bra att gå på promenad med men inte fullblod" :o

:D :bow: Hahaa ja visst va det den roligaste kommentaren ever! Eller nej, det finns ännu roligare, som hon som hade tävlingshästen som var för dyr att pyssla med :D
Hästen var skadad och väldigt ensam o rastlös. Då föreslog en tjej ägarna att de kanske skulle pyssla och sköta om den lite så den får lite sällskap. Svaret var "Nej era små hästar som ni lullar ut i skogen med kanske man kan göra så med, men det här är en DYR tävlingshäst, den gör man inte sånt med" :D hahahaa

Hade en stallkompis ett tag som var säker på att hennes häst bestämde i hagen för hon var den enda som var gulblack :p
Det var lite roligt för något år sen, en kompis hade två fullblod. Givetvis kunde ingen av dem gå utan täcke om det inte var minst 23 grader och sol, och inga insekter. Annars behövde de täcke. Ingen av dem kunde äta bara hö och lucern, båda behövde både musli och pellets. Båda hästarna var rädda för mig och min ponny när vi grejade med lastpallar och bildäck på ridbanan. Båda tyckte det var hemskt att gå i skogen, eller ens utanför ridbanan (förutom en liten runda på ca 2 km, den tyckte de om).
Listan kan bli mycket längre, för givetvis var båda hennes hästar lika i allt! Den ena var fux, så hon var ju lite stirrigare, men annars tyckte hästarna precis likadant. Som sin ryttare. Antagligen är det där skorna klämmer, ryttaren/ägaren/kusken/skötaren skriver över sina egna tankar, fördommar och värderingar på hästen.

Det där tycker jag är väldigt intressant, hur ägarna påverkar sina hästar! Vet hästar som verkligen har fobi för vissa saker, som ägarna - hör o häpna - också är livrädda för.
Jag påverkar min häst jättemycket tror jag. Det är så intressant att se hur hon förvandlas. Hennes sätt att vara, saker hon är rädd för, hur hon känns att rida, allt. Hon blir allt mer lik min älskade gamla foderhäst som dog för två år sen :eek:

Det finns korkade människor överallt. Inte mycket att göra åt. Klart att hästar med olika temperament och exteriör har olika förutsättningar, men det bör man ha klart för sig innan man skaffar hästen.

*kl*

Tänkvärt det ni skriver... Jag håller med,,, en fjording har inte samma form som ett fullblod när den rids osv.. men NÅN sorts form finns ju att ta fram om man bara vill...

Sedan kan man vända på det också, då jag också hört denna:

"Min häst kan inte stå på stall för den har så tjock päls så den kommer börja svettas"...

Svettas verkligen en häst om den står inne på stall som ej någon värme på i stallet, ej isolerat men visst, med 5 hästar till inne så blir det ju lite varmare... Men svettas hästen? (lösdriftshäst)
Jag tyckte nämligen själv det lät lustigt men det kanske är så?

Jag har haft en häst som haft för tjock päls. Inte så att hon blev sjöblöt av svett direkt, men det märktes att hon inte mådde bra, hon kliade sig ofta (för att det blev varmt under all päls). Detta var en shetlandsponny med mkt tjock vinterpäls och jag tror att hon var ett mer sällsynt fall. Men hon mådde iallafall bättre när hon fick vara ute istället.

Jag brukar svara- Det är en häst- som alla andra.

Ser tyvärr en fd. travare som har gått själv i många år hos en kobonde. Den får inte ens gå med korna o har taggtrådsstängsel.:mad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 433
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 192
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka