Skygglappar mm.

Burza

Trådstartare
I helgen (3-4/7) ska jag vara med på en tävling som heter Hästrallyt, det är 6 mil på 2 dagar med delprov efter sträckan (typ precision & "modighet").
Jag brukar i vanliga fall ha enkelt huvudlag med ett stångbett (trav).
Men jag har nu börjat använda ett huvudlag med skygglappar, är det bra eller dåligt vid en sådan här tävling då hästen kan bli lite tittig?
Jag tycker att hon är lika, men kanske lite skvättigare om något kommer bakom henne.
Hon är körd med detta huvudlaget hos tidigare ägare.
Det medföljer ett annat bett (postkandar) som jag funderar på att använda då hon kan bli stark om man är många.
Min nya sele kommer imorgon måndag (förhoppningsvis), är det dumt att använda den så långt på en gång?
Min tanke är att det är bröstselar båda två. Den gamla en enkel och den nya en Tärnsjö ponnysele.
Min gamla sele passar inte bra på min nya (beg) Roslagvagn, och det vore ju kul att få använda grejorna man köpt...

hinner du smörja upp den nya selen så ska inte det vara något problem.
bra fråga eftersom att dom skulle kolla på modigheten så är det en kneppig fråga om man ska använda skyglappar eller inte. då kan ju domarna tänka att hästen är lite "feg" av sig å så vidare... (man vet ju aldrig vad som försegår i deras huvuden...)
kan tyvär inte skillnaden på ett postkandar å ett stångbett så det kan jag tyvärr inte svara på.

Tycker att du kan använda den nya selen. Prova den noga hemma först så den sitter bra så skall det inte vara något problem snarare bättre för hästen.
Om hästen är van att ha skygglappar så skulle jag absolut ha det. De flesta domare vet att man inte använder skygglapparna för tittighet utan för att kunna påverka hästen med piskan på ett korrekt sätt. Bett skall du använda något som hästen trivs på. Fördelen med ett stångbett typ postkandar är att du enkelt kan göra det lite skarpare vid behov. Prova hemma först det är alltid vanskligt att byta bett och ta med ditt vanliga bett om du väljer att byta.
Ha så kul
/M

Skulle vara trevligt om du skrev svaret till rätt person

Sorry! Men du förstog säkert att det inte var till dig.
Skall tänka på det nästa gång

/M

jo det ante mig liksom (av någon konstig anledning, eftersom att min inte är inkörd), det gör inget, tänkte bara att jag skulle påpeka det så att du skriver till rätt person nästa gång :)

Jag har bestämt mig för att köra utan skygglappar och på mitt travbett, tycker att hästen blivit skvättigare med skygglapparna. Vill också att hon ska se ordentligt om det är något "läskigt".
Upplevde att hon slog med huvudet av postkandaret, dessutom är jag osäker på hur det ska sitta...

Låter som du har tänkt igenom det och övervägt för och nakdelar. det kommer säkert att gå bra.
Lycka till
/M

Liknande trådar

J
Körning Vi har varit ute och fått blodad tand med shettisen, var på träningstävling o provade på precision 8 heter det så förresten ). Nu undrar...
2
Svar
28
· Visningar
2 645
Senast: Jeeves
·
Trav Nu har jag blivit med travare :-)och när jag rotade fram min gamla sele som jag köpte väldigt begagnad för 10 år sen så insåg jag snabbt...
2
Svar
30
· Visningar
3 279
Senast: jari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar