Skyddsvästen utan på???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TotallyLost
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 377
T

TotallyLost

Hej hej!
Här om dan var jag och kollade på en hopptävling. Till min fasa såg jag att majoriteten hade skyddsvästen UTANPÅ kavajen :eek:
Personligen tycker jag att det är så hiiimla fult. Men så kom jag på att det kanske är någon regel att man måste ha västen utanpå eller något. Så jag tänkte höra med er hur det är. :bow: :bow: :bow:

Sv: Skyddsvästen utan på???

Det är valfritt, men för de flesta är nog anledningen att det är oerhört svårt att få plats med säkerhetsvästen under kavajen!

Jag har aldrig säkerhetsväst på tävling, om jag tävlade hopp eller FT hade jag garanterat haft det..
Men man ser juh så tjock ut med västen under :S
de hade iaf varit en sak som jag tänkt på..

Aah.. men det var det jag syftade på :p "Men man ser juh så tjock ut med västen under :S " i den frasen..
hehe

Aha aokej.. jag tolkade det som att du inte höll med i första, eller igentligen att du misstolkade mitt första inlägg.. hehe..

Nu har jag ingen väst själv och rider nästan aldrig heller men är ofta på tävling och jag tycker att det är snyggare att han den utanpå ....
Neeej, kanske inte snyggare i den meningen men då ser man inte ut som en "gladiator".

Jag tycker väl inte heller det är så där supersnyggt,men själv hade jag ingen väst förut och när jag köpte den så fick den inte plats under. För tillfället prioriterar jag andra saker än att köpa ny kavaj, så den får plats under.
Dessutom tävlar man flera grenar så vill man väl i alla fall inte att kavajen ska vara väldigt stor i dressyren tex...

nu använder jag tyvärr inte väst själv längre men har alltid fått lära mig att för att västen ska skydda rätt ska den sitta så nära kroppen som möjligt, max en typ tshirt/topp under... sen att det inte är snyggt varken över eller under tillsammans med kavaj är en annan sak ;)

Men vad som är ännu fulare än västen utanpå är ju att ha västen UnDER kavajen! Man ser ,som nån skrev ovan, ut som en sköldpadda! Kavajen blir åtslimmad runt västen och man ser uppstoppad och FUL ut! Så jag fattar inte hur du kan tycka det är snyggt med västen under...

Det kan väl vara så att kavajer är ofta figursydda och hur många får då in en säkerhetsväst under kavajen? Så vida man inte köper kläder som är 3 stl större än vad man behöver.... :smirk:
Dessutom ser man väldigt "stor" ut om man har västen under kavajen, så jag föredrar nog att ha västen utanpå...
Men klart det är frivilligt hur man vill göra!

alltid när jag hopptävlar har jag västen utanpå.
den får helt enkelt inte plats under kavajen.
personligen är jag hellre skyddad än ser "fin" ut så då behåller jag helst västen på. det känns bäst så.

Jag håller iallafall med dig! Man kan väl köpa en större kavaj? Man ser dne ju ändå nästan inte om man har väst utanpå. Som att ha ridstrumpor utanpå ridskorna/stövlarna

man kan ha en klubbjacka istället för kavaj på lokal och regional om man ska ha västen under. ser klart bäst ut!

tant agda skrev:
man kan ha en klubbjacka istället för kavaj på lokal och regional om man ska ha västen under. ser klart bäst ut!
Håller helt med! :bow: Själv tävlar jag i svart "klubbtröja" (läs collegetröja) med västen under. Eftersom jag än så länge "bara" är på lokal nivå känner jag inte något behov av kavaj! Som någon sa....prioriterar andra saker! ;)

//Alice

jag köpte en storlek större för att kunna få plats med västen under. Tycker det är snyggare

Man måste ha VÄLDIGT stor kavaj för att få plats med en klass III väst under. Det går hjälpligt (men man ser vanskapt ut) att gå och stå, men sen ska du kunna föra fram ARMARNA med, och då stramar det nästan alltid i sömmen vid axeln, så man måste upp ganska många storlekar för att få full rörelse, och då hänger kavajen och slänger mest på den del som man inte har väst på, fladdrar i armarna etc.
Jag har storlek 34 på kavaj (eller 170 cl går också bra) och måste ha 40 eller 42 för att få full rörelsefrihet med västen (Air-o-wear Beta III) under. GISSA hur snyggt (INTE) det är över armarna och baken t ex. Det ser horribelt ut, och jag måste ändå sy om kavajen (korta armarna etc).

Man skulle nog kunna måttsy en västanpassad kavaj, men JAG vill inte se ut som en Ninja Turtle!

Sen är det inte vackert med den utanpå heller, här har man en fin tävlingskavaj och så täcker man nästan hela med en ful väst. Fast jag är snygg när jag INTE sitter på hästen iaf, alltid något *s*

Och jag har västen när jag rider dressyr med - jag sitter inte upp ens på en sederad ridskoleponny utan väst, sen en ridolycka med en svår, permanent ryggskada för sex år sedan. (och ja jag hade väst vid olyckan och det räddade livet på mig)

En nättare klass II väst funkar bättre under dock, men jag anv inte annat än klass III:or

GUUUUD VAAA FUUUULT
Man ska ju vara så snygg när man rider!!!!!!!!!!! :eek:
Västen fyller en funktion! En bra funktion!!

Liknande trådar

Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
732
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 114
Senast: starcraft
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 556
Senast: Ragdoll
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka