Skumma spekulantmail?

wrangler

Trådstartare
Hur vet man att ett mail är humbug? 5 min efter att jag uppdaterade min hemsida fick jag ett skumt mail med en förfrågan på saluhäst som jag precis lagt upp från någon med finskt namn.

Hur sjutton vet man om det är humbugmail eller en riktig spekulant som har svårt med engelskan???

Sv: Skumma spekulantmail?

Inte om han (som det är, tror jag) pratar lika dålig engelska som han skriver :eek:

Jag svarade ändå och frågade vad han egentligen sökte efter och vilken häst han syftade på.

Men sedan fick jag veta att en kompis som också precis lagt ut en fölunge på sin hemsida (som min är också) hade fått samma mail.
Känns ju skumt, men å andra sidan kan det ju helt enkelt vara en finne med jävligt knackig engelska som vill köpa en fölunge. :cool:

Hur som helst så tror jag inte det var någon jag vill sälja min häst till :angel:

Men sedan fick jag veta att en kompis som också precis lagt ut en fölunge på sin hemsida (som min är också) hade fått samma mail.
Känns ju skumt, men å andra sidan kan det ju helt enkelt vara en finne med jävligt knackig engelska som vill köpa en fölunge. :cool:

Hur som helst så tror jag inte det var någon jag vill sälja min häst till :angel:

Tycker det verkar som en god ide att välja annan köpare ;)

Fortsätt besvara mailen men lämna inte ut privata uppgifter.
På så vis kan du ju få ut mer information från spekulanten, annars är det nog svårt att veta om det är hittepå eller seriöst.

Jag själv fick mail från en utländare som svarade på min annons.

Jag sålde varan till h*n efter många mail och personen tackade mej senare för att jag varit så snabb att svara på mailen.
För dennes del så va mailkontakt super då h*n va så dålig på svenska och engelska, och skulle haft svårt att förstå mej över telefon.
H*n hade "backat" ur andra affärer just pga dom inte svarade på dennes mail.

Så va inte snabb att dra slutsatsen att det är en dålig köpare, sen om du inte vill sälja till finland är en annan femma:)

PM:a namn (och ort om möjligt?) så kan jag försöka kolla upp om människan existerar. Inte för att jag skulle tycka att du borde sälja hästen åt just den spekulanten, utan mest för skojs skull:D

Google är din vän, ta en trevlig bit på mailet och googla på det, får du träff så är det förmodligen bluff och troligen ett så kallat Nigeriabrev.

I know! Jag googlar ALLT :D Men blev inte klokare på det i detta fallet...

Jag svarade kort med en motfråga, vilken häst han syftade på (även om jag misstänker vilken han menade så vet jag ju inte då jag har fler på hemsidan) och vad han sökte. Men han har inte svarat.

Jag har inga problem att sälja till Finland men jag har problem med att folk prutar direkt och utan att ens ha förmedlat en kontakt, vilket är så jag uppfattar detta (?):

How much do you want to sale your Horse listed at the website
How much do you want to sale it to me despite the prices you place on it.
Reply soon.

:grin:

De flesta finnar kan ju åtminstone lite svenska. Och så dålig engelska låter suspekt.

Ja jag håller med... Men man vill ju inte dissa folk för dålig engelska, dock i kombination med dålig prutning :D

Jag svarade kort med en motfråga, vilken häst han syftade på (även om jag misstänker vilken han menade så vet jag ju inte då jag har fler på hemsidan) och vad han sökte. Men han har inte svarat.

Jag har inga problem att sälja till Finland men jag har problem med att folk prutar direkt och utan att ens ha förmedlat en kontakt, vilket är så jag uppfattar detta (?):

How much do you want to sale your Horse listed at the website
How much do you want to sale it to me despite the prices you place on it.
Reply soon.

:grin:

Ja det där va inget som jag tolka seriöst:crazy:
Det va mer likt humbug jag fått på en annons.

Ehm, en polsk kollega till mig fick i princip exakt samma mail av någon som också hade ett finskt namn idag, på sin häst som hon har utannonserad i Polen (på polska!). Jag har mycket svårt att tro att en hästköpare från Finland kan förstå annonser både på polska och svenska ;)

Haha ja där ser man :D

En fråga bara, vad tjänar skapare av sådana mail på det egentligen?

Han har ju inte svarat igen? Men det kanske är meningen att man ska skriva ett pris o sedan försöker dom blåsa en? Äh jag fattar inte vitsen....

Typ av Nigeriabrev kanske.
Du är intresserad av att sälja. spekulanten köper hästen osedd mot att du lämnar ditt kontonummer.

Jag är väl bara så fascinerad av att folk går på det.

Och samtidigt verkar det ju inte ens gå att få till stånd en kommunikation med denna, jag menar inte ens skaparen av ett nigeriabrev inbillar sig väl att en säljare svarar med ett kontonummer på frågan vad hästen kostar och inget mer?

Skumt!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Så var det dags igen då. Jag får en påminnelse från ett av alla våra fraktbolag (på företaget), som kommit bort i posten eller mail. På...
Svar
5
· Visningar
1 188
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 679
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar