Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Nja, jag tror inte det.

Inte för att jag tror att en korrekt tricktränad häst som kan stegra behöver bli farlig.
Utan mer för att de flesta inte lärt in det korrekt.
Och för att jag vill utbilda själv. Jag har mitt signalsystem och min tro på hur jag vill utbilda hästar. Det är enklare med att inte behöva skola om utan bara utbilda.
Det gäller även tricken.

Dock blir man bra på det man tränar på. Så om man ofta stegrar en häst blir de mer benägna att vara lätta i fram än en exteriört framtung häst som inte av naturen har lätt till stegring och inte har tränats i det.
Om man stegrar dem "fel" och medvetet eller omedvetet bestraffar dem i stegringen kan man få en häst som absolut INTE vill lätta med båda fram/sätta sig/stegra/levadera. De kan rent av panika i det.
Iom att jag inte riktigt är helt säker på att jag inte vill lära in Levad så vill jag ha en som inte är feltränad.

Jag skulle då alltså inte lära in stegring innan jag lär in Levad. Just för att jag vill ha en samlad "stegring". Och då känns det dumt att först lära den resa sig utan samling. Så just stegring skulle jag nog aldrig lära in iom att jag utöver tricknörd är dressyrnörd.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Glömde bort att jag skulle svara i den här tråden!

Nej, jag skulle inte köpa en häst som kan stegra på kommando. Har sett en ponny som småstegrade med den lilla ryttarinnan när den inte var helt nöjd och jag tyckte inte det såg trevligt ut. Ägarna bara skrattade när han gjorde så och sa nåt i stil med att "haha, han gör så för han vill ha godis"... :banghead:

Så nej, jag ser bara problem med en sån grej, att de kan börja använda sig av det i fel situationer osv...
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Skulle ni kunna tänka er att köpa en häst som kan stegra på kommando?
Om ja, varför? Om nej, varför? Bläddrande igenom hästnät och såg att vissa hästar blivit tricktränade och bland annat kunnat stegra, undra hur många som tappar suget att köpa en häst man vet kan det på kommando och blivit belönad för det. Kanske är det till och med någon som köpt sig en häst som kunnat stegra på kommando? Hur har det fungerat i så fall? Bara av ren nyfikenhet som jag frågar :)

Har inte läst hela tråden men jag har en häst som kan stegra på kommando, hon kan även slide-stop, buga och "vacker tass". Nu är den här hästen väldigt lättlärd och klok så även fast hon är ett tjursto ibland så använder hon inte dessa tricks när hon vill visa missnöje. Det är inte heller så ofta man gör tricksen då det slits så mycket på hästen, så hon har kanske inte fått in det till en vana att göra det hela tiden.

Men hade hon haft en annan mentalitet så hade hon däremot inte varit så trevlig... Stegra är inget tricks jag kommer lära på någon annan häst.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Givetvis skulle jag det. Min gamla Madam lärde jag ju stegra från marken kontrollerat och att göra "give-me-five" klockrent där det absolut inte var nån fara att få en hov i nyllet. Eftersom det bara var mig hon busade med, och trickade med och hon aldrig skulle flytta från gården så var det ju inga som helst problem. Vem som helst kunde hantera henne när jag var bortrest och oftast var det grannens 8 och 10-åriga flickor som pysslade om henne då. Lugn, säker och trygg barnhäst, bara busig och explosiv när vi var ensamma och inget störde.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Jag skulle kunna tänka mig det. Min nuvarande häst stegrade sig med mig i början i protest men har lagt av med det sedan länge och småstudsar nu bara ibland som protest. Tycker det är värre att de stegrar i protest och inte på kommando och oavsett går det att lära bort.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

*knapp*

Det beror på hur den är tränad. Är det korrekt träning bakom som hästen är helt på det klara med och jag själv känner mig trygg i hästens träning så visst.

Jag har testat lite klickerträning på min medryttarhäst, men jag tränar inga direkta trick eftersom jag kör med ren shaping och hästen inte bjuder på sådana beteenden alls. Så det får bli annat än vad folk anser vara trick helt enkelt.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Ja jag skulle kunna köpa en sån häst. Jag ser inte problemet alls.
Alla hästar kan stegra oavsett om de är tränade till det eller ej.
Vill man inte att hästen stegrar på kommando så ger man bara inte det kommandot.
Precis som att jag säger inte till hästen galopp om jag bara vill skritta.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Ja, inga problem! Huruvida hästen har lärt sig stegra på tidigare ägares kommando eller ej är inget jag lägger vikt vid öht...
Då finns det betydligt viktigare saker att kolla upp/bekymra sig om :) !
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Nej, det hade jag undvikit.
Finns så många hästar till salu så det känns onödigt att eventuellt köpa sig problem.
Som några nämnt tidigare så kan man få både fysiska problem i hästens bakkärra samt även en häst som mer än gärna reser sig för att komma ur olika situationer.
Hur väluppfostrad hästen än är så har man ju som människa påvisat att detta beteende är ok - vilket jag inte tycker att det är i någon situation.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Hade en ponny i stallet som kunde stegra på kommando. Visst är det en liten "cool" grej att den kan de men inte så kul när hästen gör det när de har lust med de. När hon inte ville eller kände sig träng så kunde hon ställa sig på bakbenen. Hände dock inte så ofta men ändå inte så kul att veta att det kan hända.
Hade nog tänkt efter en eller två gånger innan jag hade köpt en häst som kan stegra på kommando. Det går lätt överstyr om man inte har full koll/kunskap. Men jag skulle aldrig lära en häst det pga av allt som kan gå snett.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Skulle ni kunna tänka er att köpa en häst som kan stegra på kommando?
Om ja, varför? Om nej, varför? Bläddrande igenom hästnät och såg att vissa hästar blivit tricktränade och bland annat kunnat stegra, undra hur många som tappar suget att köpa en häst man vet kan det på kommando och blivit belönad för det. Kanske är det till och med någon som köpt sig en häst som kunnat stegra på kommando? Hur har det fungerat i så fall? Bara av ren nyfikenhet som jag frågar :)

Är väl inte vad jag letar efter direkt men om hästen i övrigt är vad jag önskar så visst, det är inget hinder.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

En häst behöver inte lära sig stegring för att använda det som protest, att stegra är medfödd och något alla hästar kan! Vill den försvara sig genom att stegra så gör den det, oavsett om det är inlärt eller ej.

Jag hade en häst som stegrade på kommando, och han använde då aldrig det som protest, lika lite som han använde byten, ryggning eller annat han lärt sig som protest...

En välriden och harmonisk häst håller inte på med en massa protester av vare sig den ena eller andra sorten, då är den antigen oriden, rädd, har ont eller så begär ryttaren mer än vad den förstår eller kan klara av.

Precis.

Största anledningen till att jag skulle sållat bort annonsen pga stegring är att jag är rätt tveksam till folk som har intresset av att lära in sådana trick rent generellt. Ja, det är en fördom/generalisering.

Men det är alltså inte alls så att det direkt leder till en sållning.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 398
Senast: WBanna
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 582
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 782
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 592
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp