Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

3rixon

Trådstartare
Skulle ni kunna tänka er att köpa en häst som kan stegra på kommando?
Om ja, varför? Om nej, varför? Bläddrande igenom hästnät och såg att vissa hästar blivit tricktränade och bland annat kunnat stegra, undra hur många som tappar suget att köpa en häst man vet kan det på kommando och blivit belönad för det. Kanske är det till och med någon som köpt sig en häst som kunnat stegra på kommando? Hur har det fungerat i så fall? Bara av ren nyfikenhet som jag frågar :)
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Klart jag kan det, om det i övrigt är en bra häst.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Absolut. Om kommandot är tydligt och omöjligt att "råka" ge, hade jag nog låtit det vara. Är kommandot otydligt/för likt andra hjälper, hade jag tagit hjälp av tränare för att träna bort beteendet.
Men visst, jag skulle nog tveka inför att köpa en häst som reser sig rätt upp om man t.ex. höjer handen. Gränsen går någonstans där - jag måste kunna sträcka på mig eller vifta bort en fluga, och andra (åtminstone stallägaren, som släpper in och ut) måste kunna hantera hästen på ett säkert sätt. Annars blir det bara jobbigt.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Nej det skulle jag inte. Om hästen testa sin ryttare så testar den vad den "kan" och kör vidare på det den får en reaktion för. Jag vill inte sitta på en stegrande häst.
Visst kan dey hända med vilken häst som helst, men med en häst som är tränad och har muskulaturen för att klara det bedömer jag att risken är betydligt större att det faktiskt skulle kunna hända.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Ja och nej. Inte i nuläget.
Jag tänker att min nästa häst är en lugn, jordnära häst som mina barn ska kunna klänga på.
Men när mina barn lämnat boet så kan jag tänka mej det. Men frågan är om det då är en konst jag kommer underhålla eller inte. Troligen inte...
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Håller helt med dej, speciellt efter att ha haft en häst i stallet som var tricktränad och reste sej så fort han inte fick som han ville.
Ägaren bara skrattade och tyckte det var jättekul medans vi andra vägrade befatta oss med den. Ägaren fick t.o.m. själv släppa ut hästen i hagen och ta in den varje dag.....
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Nej.
Det finns SÅ MÅNGA hästar i världen, jag behöver inte köpa en häst med ett eventuellt framtida problem. Precis som jag inte behöver köpa en häst som har haft en senskada, eller en häst som reagerar segt för skänkeln etc. När man håller på med hästar behöver man inte betala för problemen, de kommer ändå ;)
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Att hästen är ouppfostrad är ju inte relaterat till stegringen, det hade den varit oavsett.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Jag hade dragit öronen åt mig, att lära en häst stegra är inte så svårt och ofta väldigt oansvarsfullt. Det skickar inte rätt signaler och jag skulle fundera över hur hästen mår i bak-knän och hasar eftersom det är sällan folk tränar hästen i piaff först och lär hästen genom samling.

Om hästen även kan andra trick som ligga så vittnar det om lite mer kunskap hos ägaren & har hästen även styrka för piaff så skulle jag inte dra öronen åt mig men då skulle hästen nog vara för dyr för mig
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Nej, det skulle jag inte vilja göra. Tycker att stegring är ett otrevligt beteende.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Nej det skulle jag inte. Jag vill inte ha en häst som tänker uppåt först heller och definitivt inte en som har blivit belönad för det beteendet. Risken är så stor att hästen tar till det när viljorna kämpar mot varandra och jag har ingen lust att sitta på en stegrande häst.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Jag skulle vara MYCKET tveksam. Vår häst la sig till med den olaten och det är rent livsfarligt. Det tog mycket lång tid att få henne sluta tänka uppåt så fort det tog emot lite och tendenserna går nog aldrig ur. Nu är det kanske skillnad på en häst som har lärt sig det "själv" som en olat eller har blivit lärd det som ett trick. Men icke desto mindre så finns det i hjärnan på hästen.

Jag för min del har mycket svårt att förstå varför man lär en häst det över huvet taget. Det är riskfyllt för både människor och häst.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Nej jag skulle inte överväga att köpa en sån häst om den inte visade sig vara helt perfekt i övrigt, det finns så många hästar på marknaden att man kan unna sig att sålla.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Japp det skulle jag kunna.
Visst skulle den kunna använda det mot mej men det skulle en häst kunna använda mot mej även om den inte hade ett kommando för det.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

En häst behöver inte lära sig stegring för att använda det som protest, att stegra är medfödd och något alla hästar kan! Vill den försvara sig genom att stegra så gör den det, oavsett om det är inlärt eller ej.

Jag hade en häst som stegrade på kommando, och han använde då aldrig det som protest, lika lite som han använde byten, ryggning eller annat han lärt sig som protest...

En välriden och harmonisk häst håller inte på med en massa protester av vare sig den ena eller andra sorten, då är den antigen oriden, rädd, har ont eller så begär ryttaren mer än vad den förstår eller kan klara av.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Nja, om det är ett jättekap i övrigt, men jag sållar bort annonserna med "trickhästar". Helt enkelt för att jag haft problem med just stegringar och efter att ha slagit över ordentligt vid tre tillfällen tycker jag inte det är så coolt med stegrande hästar.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Ja, om hästen är korrekt utbildad så.

Man får skilja på om den är tränad till det så pass att den inte tar till det bara för att eller om det ska ses om olydnad eller ovana.

Jag tror att en häst som är rätt utbildad inte kommer att ta sig till det av misstag. Tycker det verkar lite ologiskt faktiskt om de är så pass säkra/lärda rätt då du som ryttare då också måste göra rätt för att få den till stegring..detta är inget som man bara gör tvärlätt tror jag (fortfarande, om de är lärda rätt!)

En häst enl mig kan alltid stegra om den vill men det är samtidigt en så pass kraftansträngning som kräver enormt med samling och styrka/vighet för att göra det så jag har i regel svårt att tro att alla hästar verkligen tar sig till att göra det om de inte blir ombedda att göra det, tvingade eller gör det i protest mot något.
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Tillägger att jag inte skulle köpa en häst som tar till stegring så fort något inte passar, oavsett om det är något den blivit lärd som trick eller inte. Min valack (ej tricktränad) har rest sig ett par gånger, när jag varit på marken, under tiden jag haft honom - men då har han blivit riktigt riktigt skrämd och trängd. Det är inte ett beteende som jag uppmuntrar, särskilt sedan jag föll bakåt med en häst som reste sig i vintras. Småhoppande kan jag hantera, men regelrätt stegrande för att testa ryttaren uppskattar jag inte - oavsett häst.
 
Sv: Skulle ni kunna tänka er att köpa en...?

Det är ju inte nått jag letar efter i en häst men har den lärt sig och kommandot är säkert (som fler påpekat i tråden) så är det liksom ingen big deal.

Jag kände en avelshingst (fullblod) som kunde stegra på kommando, där var kommandot att man klappade mellan frambenen. Inte nått man gör av misstag direkt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 398
Senast: WBanna
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 582
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 782
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 592
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp