Skulle ni kunna köra ner ett sto MINST 100 mil för betäckning??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _xanth_star_
  • Startdatum Startdatum
Du har bra löpstam på henne, varför inte ta Sambist på semin? Eller Samsheik? Det är hingstar jag skulle valt om "tuttan" varit min, då får du en attraktiv häst med bra anlag för galopp, och du kan ta ganska bra betalt när/om du säljer fölisen.

Fast de Samsheik- åringar som finns till salu i sverige har ju faktiskt lägre pris än de uselt stammade hemmabyggena.
Världen är ur led :(

Just 50.000:- vet jag inte, men jag vet att det finns arabhingstar neråt i europa (från sverige sett) som är ruskigt dyra. Jag har sneglat på Ekstern som är world champion bland annat men jag fick reklam hem från hans ägare och han kostar nog bortåt 30.000 vid levande föl tror jag och de pengarna slänger man inte ut om man inte är miljonär

Jag har inte sett en enda samsheik avkomma till salu? Vart finns de? Jag tycker samsheik ser mer ut som ett litet fullblod än arab och är lite nyfiken på hur hans avkommor är.

Camilla

Jag har en...
Ett snyggt sto, med bra mamma, (riktigt bra som galoppör, och placerad 80 km distans).
Dessutom med ett näpet huvud.

å har du bild på den?

Jag är nyfiken, en tjej ville låna mitt sto för att betäcka med samsheik, nu blev det inte så för han skulle åka hem har jag för mig och hon hann inte med sånt innan. För han står väl inte i sverige längre??

Jodå, och det verkar nog som han blir kvar även framöver.
Men nej, ingen bild, jag äger inte ens nån kamera. :o

Jasså är han?

Nämen...det var det värsta! INgen kamera!

Jag är rätt nyfiken på hur samsheik bebisarna ser ut, som sagt så tycker jag han ser ut som ett litet fullblod, och jag vill gärna ha en arab som ser ut som en sådan. Men har samtidigt sett flera lite "otypiska" hingstar och ston som lämnat kanonfina avkommor. Mitt sto bland annat är ganska grov i typen, ingen drömarabtyp precis men lämnar fint med ädlare hingstar.

Ja, Samsheik är jag liiite sugen på, han finns ju även på fryst, så där skulle man ju kunna testa...
Tycker dock att han ser fullblodsaktig ut men annars bra brukstyp, är inte så mycket för utställning...

Ja, önskar att jag köpt henne tidigare och bott någon annanstans för galoppera kan hon :)

Mvh Johanna

Ja, här har man gått och trott att alla hästar gick på seminering förutom nån shetlandsponny och sen så börjar kolla runt och då går alla på naturlig betäckning :crazy:

Skulle ha hållt mig till travhästar, men som jag är så skulle jag väl säkert inte nöjt mig med nått annat än Pine Chip och då hade det blivit ännu dyrare :D

Mvh Johanna

Haha, men jag är redan dumförklarad :p
Jag är en sån typ av människa som vill ha det bästa till hästarna, jämt, jämt...

Men började tänka att det kanske inte var så schysst mot hästen men iof hon tycker nog att det är roligare än mig :)

Ja, folk här uppe är väl inga arabhästälskare precis (inte travfolket iaf) så att det här med att avla på kvalitet tycker de inte är så viktigt.
"Ja men tänk var fin avkomma du skulle få med en kallblodstravare" typ...

Så man måste ju höra så man inte är helt virrig om man gör en sån här sak.

Mvh Johanna

Gör han??? Ja, jag har en känsla, men bara en känsla att den här bara behöver titta på en hingst för att bli dräktig :D

Mvh Johanna

Smaken är som baken vad gäller typ på araber, jag gillar Samsheik, han har presterat bra och visat sig hållbar, det är saker jag prioriterar, viktigt är dock hur de är i skallen, och Samsheik är visst väldigt skärpt och trevlig. Har sett lite bilder på avkommor från honom, de ser mkt trevliga ut tycker jag.

Hehe... Så då skickar jag min blivande Samsheik avkomma till dig om det blir en hingst :D

Nä skämt åsido var väldigt inne på honom men jag vet inte hur länge de behåller honom i Sverige, om han är kvar om 2 år så står han högt på listan... Och i såna fall behöver jag bara köra 11 mil och försöka med fryst :idea:

Mvh Johanna

Jo men frågan är ju vad det kostar då och om de gör någon specialuttagning av stona... Typ galoppmeriterade...

Tänkte mer på om han skulle flyttas, på hemsidan står det ju att han ska användas i avel 2002 och 2003 men han verkar ju då stå kvar i år med...

Mvh Johanna

Hej!

Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden änn men jag måste ju bara berätta att det finns 2 väldigt fina arabhingstar i just norrbotten :)
annons nr 1

jag ska söka upp den andra hingsten hemsida...

återkommer med det.

De är båda klass 1 hingstar o har mycket trevliga psyken helst den äldre herren som är en riktig gentleman. Bor granne med honom o är inte det minsta nervös för att han ska komma lös(mina ston har ju för något år sedan blivit jagad av 2 ponnyhingstar). Han är cool :D!!

Jag har sett CKs Samsheiksto och kan intyga att hon är en väldigt söt häst med ett mycket vackert huvud. Man ser genast att det är en arab, hon är inte alls som så fullblodslik som sin far. Färgen däremot ska vi väl tala tyst om ;).

Ja, jag tog det som en stor förolämpning när du frågade allvarligt om det var en fjording som gick där borta i hagen.
Men nu börjar hon bleka av mera, men hon ser onekligen rätt gul ut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 872
Senast: mars
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 725
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka