Skulle du behålla en hund som du måste ha i bur för din egen säkerhets skull?

Sv: Skulle du behålla en hund som du måste ha i bur för din egen säkerhets skull?

Var inte så jag menade, snarare så att ÄGAREN är medveten om att han kanske inte hanterat hunden på ett schysst sätt...

Typiskt att man alltid stöter på ord-märkar-patrullen när man skriver något :grin: Finns tydligen många BW´s på forumet

Jag märker inte ord, jag bara kommenterar att det scenariot inte är troligt eftersom hundar inte har något hämndbegär. och nej, jag förstod faktiskt inte vad det var du syftade på egentligen.

Det kanske finns många BW's här men det finns en hel del n00b's också... :grin: på dig själv.

Sv: Skulle du behålla en hund som du måste ha i bur för din egen säkerhets skull?

Om jag inte kunde skaffa hjälp i form av en expert, (för förmodligen kan rätt människa göra hunden till en snäll o fridsam individ...) Om jag inte kunde ordna det, så skulle jag nog ta bort hunden.

Kolla nåt program med Cesar, mannen som talar med hundar!

Jag märker inte ord, jag bara kommenterar att det scenariot inte är troligt eftersom hundar inte har något hämndbegär. och nej, jag förstod faktiskt inte vad det var du syftade på egentligen.

Om du hade läst igenom mitt inlägg openminded så är jag nästintill övertygad att du hade förstått innebörden. Kanske kunde förtydligat med citationstecken kring "ge igen", men det är lätt att vara efterklok.

Jag skulle absolut inte ha kvar en hund som jag är rädd för! Min hund ska hysa respekt för mig och jag ska inte gå runt och vara rädd för honom/henne.

Nej jag sitter inte och systematiskt letar igenom buke efter inlägg som jag kan, med flit, tolka på sådant sätt att jag kan kritisera dem. Ifall det är det du undrar.

Det är inte alltid lätt att göra korrekta tolkningar av en okänd människas skrift, men nu vet vi båda vad vi menar så då kan vi ju lägga ner det här onödiga tjafset.

Om jag inte kunde skaffa hjälp i form av en expert, (för förmodligen kan rätt människa göra hunden till en snäll o fridsam individ...) Om jag inte kunde ordna det, så skulle jag nog ta bort hunden.

Kolla nåt program med Cesar, mannen som talar med hundar!

Cesar metoder fungerar säkert alldeles ypperligt - för Cesar!

Han har till synes många bra idéer och metoder. Men för gemene man räcker det antagligen inte med att bara utöva hans metoder.

Att lägga press på en sån hund det talas om här, är att be om trubbel. Om man inte är fullständigt på det klara med vad man sysslar med. Men då kanske man behöver heta Cesar Millan...

Det är inte bara att gå på en aggressiv hund, man måste veta hur länge den ska väntas ut innan man kan lägga minsta lilla press på den. Att inte backa utan stå stadigt hur otrevligt det än blir. Som människa blir man osäker, kanske tom rädd, för det gör ont att bli biten. Så det är en hel del att fundera på om man fixar det innan man prövar.

Ursäkta min dåliga svenska:crazy: Telefonen ringde och jag försökte tänka, skriva och prata samtidigt. Hoppas att ni förstår vad jag menar ändå:)

Cesar metoder fungerar säkert alldeles ypperligt - för Cesar!

Han har till synes många bra idéer och metoder. Men för gemene man räcker det antagligen inte med att bara utöva hans metoder.

Att lägga press på en sån hund det talas om här, är att be om trubbel. Om man inte är fullständigt på det klara med vad man sysslar med. Men då kanske man behöver heta Cesar Millan...

Det är inte bara att gå på en aggressiv hund, man måste veta hur länge den ska väntas ut innan man kan lägga minsta lilla press på den. Att inte backa utan stå stadigt hur otrevligt det än blir. Som människa blir man osäker, kanske tom rädd, för det gör ont att bli biten. Så det är en hel del att fundera på om man fixar det innan man prövar.

Jag sa inte att hon skulle göra som Cesar, jag sa att hon skulle ta hjälp av en expert och om hon kollar på Cesar, så kanske hon förstår, vad komplext problemet är! Och att man som amatör, inte skall ge sej i kast med att försöka lösa problemet helt själv. Ber om ursäkt om jag var otydlig. I andra hand, i brist på expertkunskap och hjälp, sa jag att hon borde ta bort hunden..

Jag sa inte att hon skulle göra som Cesar, jag sa att hon skulle ta hjälp av en expert och om hon kollar på Cesar, så kanske hon förstår, vad komplext problemet är! Och att man som amatör, inte skall ge sej i kast med att försöka lösa problemet helt själv. Ber om ursäkt om jag var otydlig. I andra hand, i brist på expertkunskap och hjälp, sa jag att hon borde ta bort hunden..

Äh, du behöver inte be om ursäkt för det:) Jag bara förtydligade lite grann, missförstånd uppstår så lätt här på buke.

Ha det bra!

Så frågan är: Om jag bestämt mig för att avliva min hund, skulle jag verkligen bekosta större undersökningar på den?

Fast jag skulle vilja vända på det och säga att innan jag skulle bestämma mig för att avliva min hund skulle jag bekosta en undersökning.
Högst spekulativt, eftersom vi fortfarande inte har en aning om i vilka lägen hunden har bitit.

Ska jag gå efter sk magkänsla här, så skulle jag välja att tveklöst omplacera denna hund till någon som verkligen KAN hund, hundspråk och kommunikation, gärna någon med erfarenhet av Malinois, och jag ger mej sjutton på att detta i själva verket är en helt vanlig, trevlig, sund hund som hamnat i fel händer. Så som det oftast är med hundar som uppvisar konstiga, otrevliga beteenden.
En nära släkting till mig arbetade som veterinärassistent under ett antal år, men slutade, pga att hon inte längre ville se alla dessa hundar som avlivades av alla tänkbara orsaker, som antagligen i själva verket var felaktigt hanterande av ägaren. Jag förstår henne!

Problemet är att det inte finns tillräckligt med hundkunniga personer som är villiga att ta äver andras misslyckanden om de inte visar tecken på att vara superhundar vilket dessa oftast inte är.
Därför hamnar dessa som omplaceringar ofta i händerna på dem som tror sig om mer än vad de är.
Följden blir ytterligare ett eller två misslyckade hem innan avlivning.
Jag ser personligen hellre att de blir avlivade direkt o i de flesta fall stör det mig inte.
PL

Du har nog helt rätt, men visst är det ledsamt.

Det här förbudet med bur, hur lyder det? I vilka fall, vilka typer av burar, tidsperioder osv?

Och den här hunden...vet vi om han är hotfull, aggressiv, hugger på dagtid? Eller är det något med ägaren nattetid som skrämmer?

Och...om nu rädsla, varför inte stänga sovrumsdörren istället? Eller avgränsa köket? Om nu ägaren bara upplever sig ha problem nattetid, menar jag? Kanske arbetar han mycket med hunden dagtid och vill ha en lösning för natten tills vidare? Jag vet då rakt inte.

Nej, jag skulle inte vilja leva tillsammans med en hund som jag var rädd för.

/Syrsa

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 904
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 915
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 023
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 537
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka