Skulle du behålla en hund som du måste ha i bur för din egen säkerhets skull?

Sv: Skulle du behålla en hund som du måste ha i bur för din egen säkerhets skull?

Alltså jag förstår inte. INGEN hund för väl för sig att attackera någon som SOVER, oavsett hur aggressiv hunden är. En sovande människa är ju liksom inte provocerande. Möjligen om hunden är utsvulten och ser den sovande människan som ett byte. Men jag antar att din kompis brorsa åtminstone ger hunden mat?

Hela historien låter helvrickad.

Ja visst låter det hel konstigt:confused: jag vet inte vad jag ska tro:(

Jo jag hoppas verkligen att hunden får mat:eek: annars är det inte hunden utan husse som har flippat ur:mad:

Sv: Skulle du behålla en hund som du måste ha i bur för din egen säkerhets skull?

Jag hade en hund som attackerade oprovocerat. För mig var det inte ett alternativ att omplacera till "duktig hundmänniska", det hade känts ansvarslöst eftersom man som tidigare sagts här aldrig kan veta hur duktiga dessa "duktiga" hundmänniskor är. Dessutom misstänker jag att de flesta hundmänniskor som är duktiga på riktigt är ganska överens om att hundar som attackerar oprovocerat och ologiskt förmodligen har så allvarliga fel att de ska tas bort, förr snarare än senare. En hund som utan synbar anledning har tappat så väsentliga spärrar i umgänget med människor är ett osäkrat vapen, och måste hanteras som ett sådant. Och det mår ingen hund bra av i längden, de behöver ha ett avslappnat förhållande till "sina" människor. Att behålla en sån hund är oansvarigt och egoistiskt. Det är bättre att låta den somna in.

Om felet verkligen beror på dåligt handhavande, och om man verkligen har möjlighet att få den till en hundmänniska som är duktig på riktigt, så visst, ge den en chans. Men det är inte alltid dåligt handhavande som är felet. Vad gäller min hund så har jag träffat på flera ägare med samma ras som har haft liknande problem, trots att det har varit ansvarsfulla människor som lagt ner mycket tid och pengar på att försöka lösa problemen med hjälp av träning, veterinärvård et c.

Jag känner folk som är "duktiga med hundar" och tillochmed undervisar och tränar folks hundar, och som jag aldrig skulle räcka över min hunds koppel till ens för en tusenlapp! Jag misstänker att den här hussen totalt förbrukat sitt förtroendekapital hos denna hund, annars skulle den aldrig bete sig på det viset. Stackars hund!

Jo jag misstänker att det är så:(
Jag kan ärligt erkänna att inte jag heller hade lämnat över mina hundar till honom, i mina ögon är han hård, men vissa tycker att jag är mesig med mina hundar så vem har rätt och vem har fel:confused:

Hans tidigare hund var en mjuk tik som gjorde allt för husse.
Hennes efterföljare är ju inte på något vis lik henne utan en tuff stark hane med en oerhörd potential av det jag sett.

Redan tidigt krävde han mer än vad jag gör av en valp, jag frågade om jag fick hälsa på hunden och fick ett ja, när hunden då går fram och nosar på mina byxor och sedan inte bryr sig mer så får hunden ett tjuvnyp:confused:

Jag var väl inte intressant helt enkelt (jag luktade ju bara han hund) så varför ska hunden då ha uppmärksamheten riktad mot mej när han anser att hälsningen är klar:confused:

Jag hade överhuvudtaget inte brytt mej om ifall hunden tyckte att mäniskan var intressant eller inte, när hälsningen är klar så är den.
Jag kräver inte av mina hundar att de ska bli klappade i evighet av någon de inte vill bli klappade av, jag uppmuntrar dem att gå därifrån när de har hälsat.
Nä fy, jag blir så ledsen över den här soppan:crazy: jag hoppas verkligen att hunden får rätt hem/får avsluta sitt liv här istället för att leva ett sådant liv:(

Nej för mej, om det hade varit min hund som jag vet hur jag har behandlat som skulle börja attackera så hade jag efter att ha uteslutit medicinska orsaker tagit bort hunden.

Jag tror att en hund som är väl hanterad som blir sådan verkligen mår dåligt och beroende på orsak så är det bättre att låta hunden somna in.
Är det något som tar lång tid att behandla = hunden lider under längre tid och mår så dåligt under tiden att den attackerar så hade den fått somna istället.

För jag tror att en hund som attackerar när den har ont/är sjuk har kvar det beteéndet vid nästa tillfälle med.
Om inte annat så sitter det djupt i människan att hunden högg:(

Min gamla hund har vid några tillfällen haft så ont att han skrikit när man kommit åt det onda stället:( men aldrig någonsin att han har visat sig aggresiv, han har pipit och gått undan och visat att han inte vill att man ska röra honom men aldrig att han ens har öppnat munnen.

Jag tror att vissa hundar har lättare för att ta till aggresion precis som människor och att då inte rätta till felet eller om det inte går låta hunden somna in är oerhört egoistiskt av ägaren.

Jag håller med dig att den medicinska bedömningen inte är viktig. Chansen att hitta ett medicinskt fel som orsak i det här fallet är minimal. Total felhantering i förhållande till hundens temperament låter det mer som, hur mkt som är det ena eller andra är ju svårt att säga..
PL

Jag håller med dig att den medicinska bedömningen inte är viktig. Chansen att hitta ett medicinskt fel som orsak i det här fallet är minimal. Total felhantering i förhållande till hundens temperament låter det mer som, hur mkt som är det ena eller andra är ju svårt att säga..
PL

Faktum är att vi har otroligt lite information om vad som har hänt. Alldeles för lite för att kunna säga att det inte beror på skada eller sjukdom, men givetvis kan det också bero på felhantering.

Allt vi vet är att husse av nån anledningen tycker att hunden inte är att lita på, men vi vet inte om den bitit i resursförsvar, för att försvara sig själv vid panik i tex nedläggning, i protest mot annan korrigering, i omriktad beteende vid tex hundmöte eller vad som har hänt.

De mesta av detta kan väl gå in under det jag skrev.
PL

De mesta av detta kan väl gå in under det jag skrev.
PL

Att det inte behöver vara medicinskt ja. Men jag ser inte hur hörsägen att hunden är opålitlig exkluderar en medicinsk undersökning. Kan ju vara nacksmärtor, öron, tänder vad som helst som triggar ett skumt beteende.

*KL*

Nej, det skulle jag inte. Oavsett bur eller ej-behov nattetid, så en hund som oprovocerat attackerar sin ägare/husfolk, det är inom en mycket snar framtid en väldigt DÖD hund om jag är dess ägare.

Och nej, jag skulle inte låta resultatet av en vetundersökning påverka ett smack om den huggit oprovocerat. Jag skulle GÖRA en vetundersökning, men enbart för att då kanske få veta varför hunden blev som den blev. Men jag skulle inte prova behandla.

Vi har haft hund som HOTADE av medicinsk orsak - inte högg. Den avlivades efter första gången, det är inte värt att prova behandla och det KANSKE hjälper, om det INTE gör det kan en mycket svår och otrevlig olycka ske.

Hunden i vårt fall hade epilepsi. Hon hade alltså en 'vattentät' anledning som helst 'friskrev' henne från eget ansvar för att hon hotade/kunde ha huggit. Det var INTE hennes fel. Men det påverkade ingenting i beslutet.

Hon var under inledande behandling för epilepsin, medicindosen höll på att prävas ut och man trodde att man hittat rätt dos. Hon hade inga anfall mer. Men så en dag började hon morra åt oss barn när vi gick förbi henne. Dagen efter somnade hon. Det var inget beslut som någon önskade, det var en mycket bra hund på ALLA sätt och vis, den mest perfekta vi haft. Och hon HADE en 'giltig förklaring' och det var inte hennes fel. Men beslutet var ändå så lätt ett sådant beslut nu kan bli. Visst, kanske vi skulle kunna hitta helt rätt med en medicinjustering, och hon kunnat få flera lyckliga år till, och vi med henne. Men, risken var alldeles alldeles för stor. Om dosen inte blev rätt, eller om den blev rätt då men sen effekten började avta, och hon högg någon då. (Det var en riesenschnauzer btw, jag TROR inte det resonerats annorlunda om det varit en liten dvärghund, men nu var det dsessutom en stor hund, som kan orsaka mkt stor skada vid en attack på en människa, eller än värre ett barn)

Den ENDA gång jag kan överse med hugg mot husfolk, och jag anser att de ändå INTE ska, men där skulle jag inte skena till vet direkt och avliva, är när en hund hugger av svår smärta eller mycket stark rädsla. Och då i extrema situationer. Om min hund brutit benet och jag rör det, och den reflexmässigt hugger t ex, eller om hunden är panikslagen och jag måste ta tag i den för att hjälpa den och den reflexmässigt hugger t ex. Men jag anser att optimalt ska de INTE hugga i det läget heller - och ingen av mina har gjort det. Men där kan jag enstaka gång överse med hugget.

Men ALDRIG oprovocerat, eller med 'milt' provokation. Det ska vara extrem smärta eller extremt rädsla om de ska komma undan med livet i behåll efter att ha huggit husfolk!

Inte en chans!! Hundar (eller andra djur) som oprovocerat ger sig på människor har inget existensberättigande i mina ögon (och rasen har ingen som helst betydelse i den frågan)

Jag misstänker att den här hunden ÄR provocerad! En hund måste vara fullständigt sinnessjuk för att bete sig på det viset och det är knappast den här hunden. Provocerad kan den vara på många sätt. Som jag skrev i mitt inlägg ovan, tror jag denna hussen förbrukat hela förtroendekapitalet hos hunden och då går det såhär. Trist att hunden ska behöva avlivas för att människan är så klantig att man vill skrika.

Men hunden kan väl inte provoceras av husse när husse SOVER (oavsett husses beteende i vaket tillstånd)... Att ge sig på någon som sover anses av mig vara oprovocerat anfall

Jag håller med och undrar hur mycket sanning som ligger i det. Jag vet å andra sidan hundar som hotat när husse/matte t.ex. stigit ur sängen häftigt, klivit över hunden när den legat på golvet etc etc. Jag kan faktiskt inte föreställa mig en hund som attackerar en sovande människa - om inte karln beter sig hemskt konstigt i sömnen!

Läste igenom tidigare inlägg av TS och det låter ju som en märklig ägare som är rädd att hunden ska göra nåt när denne sover! Man blir klart fundersam när man hör sånt. Hur har man betett sig för att få en hund man inte vågar sova i samma rum som? :mad:

Men för mig är det mer förklarligt att en hund reagerar på häftiga rörelser eller någon som står/går över den (men dock inte tillräckligt provocerande för att ursäkta anfall). Kanske denna ägare flaxar hejvilt med armarna i sömnen... Kanske är han skrämmande medveten om att hunden bara väntar på tillfälle att ge igen...

Ja ibland biter hundar och visar agression för att dom kanske har ont? Jag hade nog velat undersöka min hund innan ev avlivning, tänk om det är något simpelt fel som går att ordna till? Men som utomstående säger jag ju "avliva" men som sagt hade det varit MIN hund hade jag velat utesluta ev fel.

Fast vi vet ju inte om hunden verkligen är kapabel att hugga en sovande person, bara för att husse fått för sig det. Någon slags problemutredning i kombination med en veterinärundersökning vore väl på sin plats.

Som svar på frågan, nej, jag skulle inte acceptera att ha det på det viset.

Det är jag som tänker längre än vad jag skriver.

Den minnesbild som dök upp i huvet på mig när jag läste om nattliga attacker, var att det hände en bekant till mig. Fast då handlade det inte om en hund utan om en siameskatt. En lömsk en som smög sig på husse när han sov och gick lös på ansiktet... Det hände flera gånger och slutade med avlivning efter grundlig undersökning (vad nu menas med det egentligen?). Nej det hade inte hittats nåt fel på katten.

Men om min hund är 1,5 år (och jag har haft den sen valp) märker jag inte då om hunden skulle ha ont? Kan jag vara så "okänslig" att jag missar det?? Jag har svårt att tro det. Det måste uppvisas fler andra beteenden innan det går så långt som att bitas.

Så frågan är: Om jag bestämt mig för att avliva min hund, skulle jag verkligen bekosta större undersökningar på den?

Senast ändrad av en moderator:

Hej åhå nu ska vi nog dra i förmänskligande-bromsen.

Var inte så jag menade, snarare så att ÄGAREN är medveten om att han kanske inte hanterat hunden på ett schysst sätt...

Typiskt att man alltid stöter på ord-märkar-patrullen när man skriver något :grin: Finns tydligen många BW´s på forumet

PL

Jag är helt inne på ditt spår.

Har man en personlighet som är hårdare och uppfostrar sin hund på ett hårt och bryskt sätt och kanske av misstag (läs oförstående) trycker på fel knappar hos hunden (med sin personlighet) kan det går riktigt illa.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 904
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 915
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 023
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 537
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka