Sv: Skulle du behålla en hund som du måste ha i bur för din egen säkerhets skull?
*KL*
Nej, det skulle jag inte. Oavsett bur eller ej-behov nattetid, så en hund som oprovocerat attackerar sin ägare/husfolk, det är inom en mycket snar framtid en väldigt DÖD hund om jag är dess ägare.
Och nej, jag skulle inte låta resultatet av en vetundersökning påverka ett smack om den huggit oprovocerat. Jag skulle GÖRA en vetundersökning, men enbart för att då kanske få veta varför hunden blev som den blev. Men jag skulle inte prova behandla.
Vi har haft hund som HOTADE av medicinsk orsak - inte högg. Den avlivades efter första gången, det är inte värt att prova behandla och det KANSKE hjälper, om det INTE gör det kan en mycket svår och otrevlig olycka ske.
Hunden i vårt fall hade epilepsi. Hon hade alltså en 'vattentät' anledning som helst 'friskrev' henne från eget ansvar för att hon hotade/kunde ha huggit. Det var INTE hennes fel. Men det påverkade ingenting i beslutet.
Hon var under inledande behandling för epilepsin, medicindosen höll på att prävas ut och man trodde att man hittat rätt dos. Hon hade inga anfall mer. Men så en dag började hon morra åt oss barn när vi gick förbi henne. Dagen efter somnade hon. Det var inget beslut som någon önskade, det var en mycket bra hund på ALLA sätt och vis, den mest perfekta vi haft. Och hon HADE en 'giltig förklaring' och det var inte hennes fel. Men beslutet var ändå så lätt ett sådant beslut nu kan bli. Visst, kanske vi skulle kunna hitta helt rätt med en medicinjustering, och hon kunnat få flera lyckliga år till, och vi med henne. Men, risken var alldeles alldeles för stor. Om dosen inte blev rätt, eller om den blev rätt då men sen effekten började avta, och hon högg någon då. (Det var en riesenschnauzer btw, jag TROR inte det resonerats annorlunda om det varit en liten dvärghund, men nu var det dsessutom en stor hund, som kan orsaka mkt stor skada vid en attack på en människa, eller än värre ett barn)
Den ENDA gång jag kan överse med hugg mot husfolk, och jag anser att de ändå INTE ska, men där skulle jag inte skena till vet direkt och avliva, är när en hund hugger av svår smärta eller mycket stark rädsla. Och då i extrema situationer. Om min hund brutit benet och jag rör det, och den reflexmässigt hugger t ex, eller om hunden är panikslagen och jag måste ta tag i den för att hjälpa den och den reflexmässigt hugger t ex. Men jag anser att optimalt ska de INTE hugga i det läget heller - och ingen av mina har gjort det. Men där kan jag enstaka gång överse med hugget.
Men ALDRIG oprovocerat, eller med 'milt' provokation. Det ska vara extrem smärta eller extremt rädsla om de ska komma undan med livet i behåll efter att ha huggit husfolk!