Skuldsanering

Det kanske inte handlar om att "låna " ut. Stallhyra? Som exempel.

Man måste någonstans förstå att betalar man inte får man skulder som måste betalas. Tyvärr.
Jag förstår inte riktigt vad du vill komma med tråden? Jag uppfattar det som att du tycker de som har beviljats skuldsanering inte borde fått det, för det är synd om fordringsägarna som då inte får betalt? Trots att flera har berättat att din bild inte stämmer, skuldsanering får en inte lättvindigt och för fordringsägaren kan det vara skillnaden mellan att få några pengar alls eller inga. Ditt svar på det ovan var att "det stämmer inte"? Nehej, varför frågar du då? Om du redan bestämt dig för hur det är menar jag.

Och sen tycker du att en person som berättat i tråden att hen själv har skuldsanering sedan länge ska PM:a dig?! Om vaddå? Och varför skulle hen vilja lämna ut sitt liv och sin ekonomi till dig för att du är nyfiken? Nu tror jag @Sonic76 är klok nog att avstå, men jag tycker det är magstarkt av dig att efterfråga information från hen.

Jag förstår egentligen inte heller varför jag bryr mig om att svara, jag räknar inte med att du kommer kunna ta perspektivet av ekonomiskt utsatt utan skyddsnät ändå. Men tråden ger mig obehagskänslor så jag var tvungen att skriva något.

Det är knappast de skulderna som skrivs av med skuldsanering.

Är personen schyst och haft för avsikt att betala så kommer denne att göra det och med skuldsaneringen kan chansen bli större.

I min närhet, alltså inte statistiskt, är det precis de skulderna som skrivs av. Jag vet också ett par som har som mål att dra upp sina konsumtionsskulder för att få skuldsanering när de är tillräckligt stora. Och sedan leva på de undanstoppade resurserna. Det är lönt nu när tröskeln blivit så mycket lägre.

Det kanske inte handlar om att "låna " ut. Stallhyra? Som exempel.

Man måste någonstans förstå att betalar man inte får man skulder som måste betalas. Tyvärr.
Precis som den som hyr ut behöver förstå att folk kan hamna i oväntade trångmål vilket innebär att det finns en viss risk. Större eller mindre men den kommer med att man involverar sig i ekonomiska transaktioner med andra.

Även om man eliminerade de som är ekonomiska drullar så kommer det inträffa omvälvningar i familjelivet, sjukdomar och olycksfall som gör att några människor tappar sin betalningsförmåga.

Jag förstår inte riktigt vad du vill komma med tråden? Jag uppfattar det som att du tycker de som har beviljats skuldsanering inte borde fått det, för det är synd om fordringsägarna som då inte får betalt? Trots att flera har berättat att din bild inte stämmer, skuldsanering får en inte lättvindigt och för fordringsägaren kan det vara skillnaden mellan att få några pengar alls eller inga. Ditt svar på det ovan var att "det stämmer inte"? Nehej, varför frågar du då? Om du redan bestämt dig för hur det är menar jag.

Och sen tycker du att en person som berättat i tråden att hen själv har skuldsanering sedan länge ska PM:a dig?! Om vaddå? Och varför skulle hen vilja lämna ut sitt liv och sin ekonomi till dig för att du är nyfiken? Nu tror jag @Sonic76 är klok nog att avstå, men jag tycker det är magstarkt av dig att efterfråga information från hen.

Jag förstår egentligen inte heller varför jag bryr mig om att svara, jag räknar inte med att du kommer kunna ta perspektivet av ekonomiskt utsatt utan skyddsnät ändå. Men tråden ger mig obehagskänslor så jag var tvungen att skriva något.
Wow.du tolkar massor. Och lite fel också.

Att jag ville att person pm var för att inte hänga ut person.

Tänk vilket påhopp... för en trådstart.

Vilka skrivs ned?
De mer officiella skulderna.

Lånar man pengar av en kompis eller sina föräldrar så är det långt ifrån alla som ens drar det till kronofogden. Det är klart att vänner och föräldrar kan vända sig till kronofogden för att få betalt, skicka påminnelser, lägga på ränta mm, men ofta gör man inte det.

Hjälp... herregud.

Alla kan hamna i skiten. Men de flesta hamnar i inte hos kfm med 1000000 kr i skulder.

Varför är det de som har fordringar som är bovar?

De mer officiella skulderna.

Lånar man pengar av en kompis eller sina föräldrar så är det långt ifrån alla som ens drar det till kronofogden. Det är klart att vänner och föräldrar kan vända sig till kronofogden för att få betalt, skicka påminnelser, lägga på ränta mm, men ofta gör man inte det.
Det största felet är väl att de sällan har skrivna papper och därför inte kan bevisa att skulden existerar.
Plus att de lånar ut i fall när ingen borde ha lånat mer pengar till den personen.

I min närhet, alltså inte statistiskt, är det precis de skulderna som skrivs av. Jag vet också ett par som har som mål att dra upp sina konsumtionsskulder för att få skuldsanering när de är tillräckligt stora. Och sedan leva på de undanstoppade resurserna. Det är lönt nu när tröskeln blivit så mycket lägre.
Vad umgås du med för människor egentligen?

Jag har inget av det beteendet i min närhet. Nej jag tvivlar inte på att det finns men om de sedan lyckas.

Som jag skrev, är det skulder till en vän eller föräldrarna kan en schyst person betala dem ändå med skuldsanering- det kan ju ta lite tid i och för sig. Och betalar personen inte de privata skulderna så är det verkligen lärpengar och dags att säga upp bekantskapen, då hade denne nog aldrig för avsikt att betala.

Men kan du inte svara när folk ber om förtydliganden då? Det skulle ju minska missförstånden...
Är skuldsaneringen en rättighet. Läste ett inlägg. Om någon med skulder. Och lite inlägg kring det.

Är utmätning orättvist ?

Och ja, helt medveten om att livet skiter sig.

Blir provocerad av svar... det är som om en obetald faktura drabbar ingen..eller staten. Nä. Det drabbar den som sålt på kredit

Hjälp... herregud.

Alla kan hamna i skiten. Men de flesta hamnar i inte hos kfm med 1000000 kr i skulder.

Varför är det de som har fordringar som är bovar?
Men vad vet du om vilka skulder folk har, och vilka omständigheter som gjort att de hamnat hos Kronofogden.

Jag vågar påstå att extremt få människor struntar aktivt i sina räkningar. Men folk har otur (sjukdomar, skilsmässa, arbetslöshet, närståendes död och så vidare) som gör att allt inte går som planerat alla gånger.

Tvärtemot vad en del människor tror så står det ingenstans i lagboken att det på något sätt är brottsligt att ha skulder hos Kronofogden.
För vissa är det till och med en lättnad att ha alla skulder där, istället för att ha dem hos all världens inkassobolag.

Att ha löneutmätning är också tufft, har man det går precis ALLT extra åt till skulderna. ALLT. Skatteåterbäring, nån extra hundring — allt vi vanliga kan glädjas åt, det tar fogden.
Så ska det förstås vara, men det är tufft att ha utmätning och det kan man trots allt sympatisera med.

Jag tolkar ingenting, jag skrev hur jag uppfattade din text.
Om mottagaren inte förstår budskapet är det bästa sättet att förtydliga budskapet, inte att tala om att mottagaren har fel.
Ok. Jag förstod inte ditt budskap tydligen.

Fråga igen. Tydligare.

Är skuldsaneringen en rättighet. Läste ett inlägg. Om någon med skulder. Och lite inlägg kring det.

Är utmätning orättvist ?

Och ja, helt medveten om att livet skiter sig.

Blir provocerad av svar... det är som om en obetald faktura drabbar ingen..eller staten. Nä. Det drabbar den som sålt på kredit
Sälj inte på kredit så drabbar det inte dig?!

Det är många småföretagare som gör så.

Men vad vet du om vilka skulder folk har, och vilka omständigheter som gjort att de hamnat hos Kronofogden.

Jag vågar påstå att extremt få människor struntar aktivt i sina räkningar. Men folk har otur (sjukdomar, skilsmässa, arbetslöshet, närståendes död och så vidare) som gör att allt inte går som planerat alla gånger.

Tvärtemot vad en del människor tror så står det ingenstans i lagboken att det på något sätt är brottsligt att ha skulder hos Kronofogden.
För vissa är det till och med en lättnad att ha alla skulder där, istället för att ha dem hos all världens inkassobolag.

Att ha löneutmätning är också tufft, har man det går precis ALLT extra åt till skulderna. ALLT. Skatteåterbäring, nån extra hundring — allt vi vanliga kan glädjas åt, det tar fogden.
Så ska det förstås vara, men det är tufft att ha utmätning och det kan man trots allt sympatisera med.
Ja. Det handlade om skuldsanering. Ytterst få som kan få det. Det handlade mitt trådstart om.

Ja jag struntade i mina räkningar och festade upp pengarna jag inte hade.
Såklart
Därför jag har skulder nu..
Oansvarig och dum i huvudet
Inte totalt jävla under isen i väggen,i ett fruktansvärt förhållande, en grym vårdnadstvist(en del av skulden), pappa dog, syrran dog, mamma dog, mer katastrofer osv..

Nejdå jag sket i allt och levde loppan..

Eller inte

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 471
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar