Jag tycker att i en beviljad skuldsanering skulle det ingå terapi och dessutom ekonomisk utbildning.
Jag vet tyvärr flera stycken som har skuldsanering, men de kommer aldrig bli skuldfria ändå, för så fort en skuldsanering är klar börjar de ta lån igen. Och jag fattar inte hur de får äga så mycket som de gör när de har kronofogdsskulder. Hade KFM gjort sitt jobb från början och mätt ut det som kunde mätas ut så hade dessa människor inte behövt en skuldsanering. Ett par jag tänker på och har rätt så bra insyn hos äger flera fina motorcyklar, plus ett gäng i 10.000:-/klassen men som ändå hade gett kanske 80.000:- totalt vid försäljning. De fina motorcyklarna är väl ett par hundra tusen. Dessutom har de flera yankeebilar, vanliga bilar, några skruttiga bilar, flera släpkärror, två husvagnar, etc. De har dessutom ett hus på gården de inte vill hyra ut för att få in pengar, eftersom de inte tycker att de vill ha spring på gården. Jag förstår inte hur samhället kan stötta dessa människor, när de ju helt uppenbarligen behöver hjälp med sitt trygghetsbehov av att äga. De är hoarders och hela huset är fullt med grejer! Hade man gått in och bara plockat grejer, inkl bilar och maskiner hade man lätt kommit upp i 1,5 miljon. Men det är grejer de får ha kvar enligt KFM.
De behöver terapi för sin separationsångest.