Csn går direkt till kfm om man inte kan betala.Men...det låter helt orimligt. 80 tkr som blivit 10 år med utmätning. Csn ? Det tar väl ett tag innan det blir ett bekymmer?
Trist du landat där..
4500kr var tredje månad blir en del
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Csn går direkt till kfm om man inte kan betala.Men...det låter helt orimligt. 80 tkr som blivit 10 år med utmätning. Csn ? Det tar väl ett tag innan det blir ett bekymmer?
Trist du landat där..
Förstås kan jag känna sympati för dessa, men någonstans måste man ju förstå att pengar man lånar ut, kan det hända att man inte får igen. Tyvärr.Du tyckts glömma bort alla som i sin snällhet lånat ut pengar privat till kompis, eller varit en snäll förälder och ställt upp.
NejFörstås kan jag känna sympati för dessa, men någonstans måste man ju förstå att pengar man lånar ut, kan det hända att man inte får igen. Tyvärr.
Hur är det med privata borgenärer behandlas de på samma sätt som t.ex ett stort företag i en skuldsanering? Eller finns det möjlighet till preferensordning?
Tror du att det är realistiskt att som företag förvänta sig att 100 % av alla kunder kommer att betala 100 % av alla räkningar?Vilket skämt...vem vill inte ha betalt för sina tjänster.
Läropeng?
Tack för informationen, det här var nytt för mig!Nej
Staten går först, sen privata företag och sist i ordningen privata skulder till privatpersoner
Tror du att det är realistiskt att som företag förvänta sig att 100 % av alla kunder kommer att betala 100 % av alla räkningar?
Det gör de icke.
Därför budgeterar alla lite större företag för en viss grad av kreditförluster.
Absolut...tänker inte resonera här. Men anar mer problem än det du skriver.Du får ju räkna med att räkningar hopar sig när man får vänta på pengar 3 -6månader ett par gånger per år.
Då kan man bara betala hyra och el.
Blir inte så mycket kvar sen
Är det inte så att (bortsett från vissa prioriterade skulder) går det i turordning efter vem som begärde utmätning först hos KFM? Ett kreditbolag med från början rätt liten skuld men skyhöga räntor kan få ut ränta på ränta i evigheter medan andra inte får något för att man aldrig kommer ner till att betala grundskulden på ett fulllån. Medan efter ett beslut om skuldsanering så delas det som kan betalas mellan alla (eller nästan alla?) som ska ha betalt.Hur är det med privata borgenärer behandlas de på samma sätt som t.ex ett stort företag i en skuldsanering? Eller finns det möjlighet till preferensordning?
Det kanske inte handlar om att "låna " ut. Stallhyra? Som exempel.Förstås kan jag känna sympati för dessa, men någonstans måste man ju förstå att pengar man lånar ut, kan det hända att man inte får igen. Tyvärr.
Hur är det med privata borgenärer behandlas de på samma sätt som t.ex ett stort företag i en skuldsanering? Eller finns det möjlighet till preferensordning?
Starta inte heller företag med möjlighet för kunder handla på kredit dvs faktura.Tack för informationen, det här var nytt för mig!
Då fortsätter jag med min "snållinje" att aldrig låna ut pengar och inte heller gå i borgen.
Jag arbetar som ekonomichef. Tack för inputTror du att det är realistiskt att som företag förvänta sig att 100 % av alla kunder kommer att betala 100 % av alla räkningar?
Det gör de icke.
Därför budgeterar alla lite större företag för en viss grad av kreditförluster.
Går att sälja fakturan eller ta det via Klarna så är det någon annans problem att driva det vidare.Starta inte heller företag med möjlighet för kunder handla på kredit dvs faktura.
Absolut.. men det är dyrt.Går att sälja fakturan eller ta det via Klarna så är det någon annans problem att driva det vidare.
Går att sälja fakturan eller ta det via Klarna så är det någon annans problem att driva det vidare.
Det är knappast de skulderna som skrivs av med skuldsanering.Du tyckts glömma bort alla som i sin snällhet lånat ut pengar privat till kompis, eller varit en snäll förälder och ställt upp.
TyvärrAbsolut...tänker inte resonera här. Men anar mer problem än det du skriver.
Skicka pm om du vill.
Vilka skrivs ned?Det är knappast de skulderna som skrivs av med skuldsanering.
Är personen schyst och haft för avsikt att betala så kommer denne att göra det och med skuldsaneringen kan chansen bli större.
Nej det stämmer att det är många som försöker driva företag utan att vara speciellt väl insatta i allt pappersarbete/ "det krångliga". Såna hoppas jag att åtminstone har en duktig redovisningskonsult som dessutom ger lite handfasta råd om vad som lönar sig att göra.Gittans Garnshop budgeterar inte för det. Gittan gillar handarbete, men fattar inte så mycket av kreditupplysning etc.
Många mindre går ju själva i konkurs för de dukar under för någon som satt i system att lägga på sig skulder och sedan ansöka. Det går också utmärkt att under skuldsanering dra på sig fler skulder utan att det händer mer än att de som blivit blåsta genom skuldsaneringen får fler kollegor som blivit blåsta.