Skriva rätt kontrakt vid överlåtelse av häst

Nordstrom

Trådstartare
Hejsan. Jag ska ta emot en häst för tillridning i sommar och jag undrar nu hur ni brukar göra vid detta tillfälle.
Skriver ni kontrakt och isf. vilket kontrakt? eller tar ni bara emot hästen?

Detta blir första gången jag tar emot en häst från en person jag inte känner så väl innan, så vill göra det på rätt sätt så att vi inte börjar ex, bråka om kostnader eller ifall något skulle hända. Därför kan jag se att man skriver kontrakt, men som sagt.. vilket?

All hjälp och synpunkter uppskattas verkligen!

Sv: Skriva rätt kontrakt vid överlåtelse av häst

Nu förstår jag inte. Du skriver i överskriften att det handlar om överlåtelse, men i texten att det är tillridning?

Nu förstår jag inte. Du skriver i överskriften att det handlar om överlåtelse, men i texten att det är tillridning?

Det kanske inte heter överlåtelse?
men jag ska ha hennes häst ca1-2månader för tillridning och undrar vilket kontrakt man brukar skriva på vid dessa ärendeen...

Det finns nog inga färdiga avtal (som fodervärdsavtal, köp etc). De jag hittar vid en snabb googling tycker jag har väldigt många allvarliga brister, jag hade inte använt några av de jag hittade i alla fall (och heller inte ingått avtal med någon som använder dem).

Främst gäller det ju att sätta sig ner och ta ställning till vem som bär ansvar för vad, och vilka situationer som kan uppstå. Och hur de ska hanteras.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 815
Senast: SwedEmB
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar