Skrittpiruett -hur göra?

W

wowwhatagirl

Har nu tragglat skrittpiruetter hela vinter/våren med 6åringen.. sedan ett uppehåll med mer uteridning o andra övningar..

Nu när vi igen skall känna igenom dessa så e de bara black out, pollen vill endast göra framdelsvändning och jag tycker mig använda samma hjälper som tidigare har fungerat...

Kan ni berätta för mig HUR ni andra gör en skritt piruett så jag kan stryka att jag e helt tappad bakom en vagn!

Sv: Skrittpiruett -hur göra?

Jag tränar bakdelsvänding så här:

Formar kring inner skänkel och tänker lite öppna, ser till till att jag har hästen balanserad på ytterhjälperna. Gör sedan halvhalt och kortar stegen. När jag ska vända vrider jag kroppen inåt så jag tittar på hästens rumpa halvhalt på ytter, vänder för innertygel, håller kvar innerskänkel att forma runt och ytterskänkeln ligger in till så bakdelen inte trillar ut.

När jag tränar dem hemma så går jag in i bakdelvändingen stort och försöker sedan minska den ett par steg innan jag går ut den.

Jag har också en sexåring och målet är ju att göra som Rumpnissen beskriver men där är vi inte än.
Sen tragglar jag aldrig en övning.

Utan om jag ridit ett pass och jag tycker att hästen är lösgjord och med mig så vänder jag helt enkelt runt inner tygel. Ett liten mothåll på ytter skänkel gör att baken inte spretar iväg. Men jag håller hjälperna enkla och renodlade.

Det ska självklart heldre bli en stor volt tillbaka än en mellandelssnurr.

Min häst kan vara lite grinig när det gäller bakdelsvändningar, jag vet mycket väl att han kan men ibland vill han inte trampa runt ordentligt och då börjar jag med volt tillbaka fast bromsar lite mer på ytter än vad jag annars gör så att bakdelen blir lite innanför och så brukar jag göra dem mindre och mindre och så blir det till slut en bakdelsvändning, lurar hästen lite, kan tänka mig att det går att göra på liknande sätta för att lära hästen förstå hjälpen bara liksom :)

Jag tränar bakdelsvänding så här:

Formar kring inner skänkel och tänker lite öppna, ser till till att jag har hästen balanserad på ytterhjälperna. Gör sedan halvhalt och kortar stegen. När jag ska vända vrider jag kroppen inåt så jag tittar på hästens rumpa halvhalt på ytter, vänder för innertygel, håller kvar innerskänkel att forma runt och ytterskänkeln ligger in till så bakdelen inte trillar ut.

När jag tränar dem hemma så går jag in i bakdelvändingen stort och försöker sedan minska den ett par steg innan jag går ut den.
Nu fattar jag varför du måste hålla emot rumpan- rumpanstumpan;)
Det blir lätt så att sätet flyttar sig utåt.
trampa ner i innerstigb. o då har du böjningen kvar- utan att behöva göra ngt.

Milly. Om du inte bromsar på ytter- behöver du heller inte driva för att den ska trampa runt.
Vändningen i sig ger, att den bromsar. Vänd hästen- bara.

Senast ändrad:

Nu fattar jag varför du måste hålla emot rumpan- rumpanstumpan;)
Det blir lätt så att sätet flyttar sig utåt.
trampa ner i innerstigb. o då har du böjningen kvar- utan att behöva göra ngt.

Jag fattar inte? Jag sitter på inner. Håller emot var? Jag tycker det är jätte enkelt att göra bakdelsvändingar :idea:

När du skriver "vänder för innertygel" - menar du då att den är ledande?
Ursäkta dum fråga, men jag har funderat kring hur jag ska hantera innertygeln i den här övningen... Vill ju inte dra runt hästen med innertygeln.

När du skriver "vänder för innertygel" - menar du då att den är ledande?
Ursäkta dum fråga, men jag har funderat kring hur jag ska hantera innertygeln i den här övningen... Vill ju inte dra runt hästen med innertygeln.

Ja, ledande inner. Det står var och varenda ridhandbok (om man nu läser sådanna :angel:). Självklart är vikten den hjälp som vänder mest, men därtill hjälper innertygel till. Ytterhjälperna gör inget annat än ligger intill och anger ramen så hästen inte sladdar ut.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 240
Senast: Åsa A
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur