skrittmaskinens för och nackdelar

Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

Jag skulle gärna ha tillgång till skrittmaskin, för att kunna ge hästen lite extra motion, speciellt under vintern när det är så mycket snö att de inte rör sig speciellt mycket i hagen frivilligt...
 
Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

håller tummarna för att den kommer. Vintetid kommer det troligen att bli en max 8h ute (majoriteten som röstar och fina tävlingshästar du vet ;)) så funderar på att hitta på ett sätt att tilläggsmotionera. Vist, jag kanske hinner rida två gånger per dag, men just ett morgonpass om man kommer till stallet 7, och sedan skall vara i skolan 9 så kanske det skulle vara lättare att slänga in hästen 30 min i skrittmaskin nån dag i veckan i alla fall

min rör inte på sig i onödan nu heller i hagen, utan står mest och sover. släpper jag ut henne på större beteshage kan hon ta hela två travsteg ;)
 
Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

Jag ser inga som helst problem i att låta hästen gå i skritten ett antal gånger i veckan.

Stod tidigare i ett stall där hästarna gick ute mellan 3-5 timmar om dagen i pyttesmåhagar, då fick pållen gå i skritten iallafall en gång om dagen som komplement. Perfekt under tiden som man mockar, eller putsar utrustning när man ridit eller bara ska iväg en snabbis. Jag ser inga problem i att lämna hästen oövervakad, vet jag att min häst håller sig lugn så gör ju inte han någon skada och antar att övriga som ställer in sina hästar håller koll på att de sköter sig.

De veterinärer jag pratat med säger också att så länge maskinen är inställd på ett tempo som hästarna kan skritta i utan att stressa så sliter det inte överhuvudtaget, och att det bara är bra att låta hästarna gå på. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp