skrittmaskinens för och nackdelar

vinkelina

Trådstartare
det rycktas om att de skall komma en skrittmaskin till stallet (hoppas hoppas) vilket då ev skulle lösa mitt problem till hösten då hästarna troligen inte kommer att gå ut mer än max 8h. har ju tidigare funderat på ett barbackaskrittpass på morgonen före utsläpp på 30 min

Men fundera, om det nu kommer skrittmaskin, är det någon för/nackdel att låta hästen gå där 30-45 min 4-5 gånger per vecka, för att sedan jobbas kvällstid ett ordentligt pass (eller tvärtom, beroende på tidtabeller osv)
 
Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

Men om du ändå ska till stallet och vara där i 40 min kan du ju faktiskt lika gärna skritta ut. Du kan ju ändå inte bara lämna hästen obevakad i maskinen
 
Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

Hej!

Hästar lämnas ju nästan alltid obevakade i skritten. Jag har aldrig varit med om nån som tittar på hästen när den går i skritten. Där parkeras hästen som "uppvärming" när man mockar.

Men om man inte kan få servicen "släpp ut och in hästen i skritten" hade jag hellre skrittat barbacka eller tagit en promenad om man nu ändå måste vara där.

/Lavinia
 
Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

Tänke snarare på de morgnar man hinner till stallet, men kanske inte hinner byta om efter eller gå i duschen tex. Om man skall till jobb
 
Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

Är väldigt glad över skrittmaskinen. Hästen går där när jag mockar och är på så vis redan lite uppvärmd när sadeln kommer på. Brukar också använda den på morgonen innan tävling för att hästen ska vara lite "varm i kroppen och kall i huvudet" vid framkomst. :idea:
 
Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

Men om du ändå ska till stallet och vara där i 40 min kan du ju faktiskt lika gärna skritta ut. Du kan ju ändå inte bara lämna hästen obevakad i maskinen

Jodå går alldeles lysande ;)

Jag hade skrittmaskin i förra stallet... HELT UNDERBART, de dagar man inte red så gick han i skritten. (betalade för 3 dgr i veckan) så de blev ibland även efter ridpasset = avskrittning i ca 30 min = perfekt :)

Så jo jag saknar verkligen skrittmaskin...
 
Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

hade väldigt gärna haft en skrittmaskin :D, att på morgonen innan jobb slänga ut hästarna i skritten när man mockar och sen ut i hagen. allt som ger mer motion är bra ^_^.
 
Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

På Wången har vi en skrittmaskin och den är super! :)
perfekt att använda till hästar som ex är konvalisenter och ska skrittas igång, lite extra motion, uppvärmning/nedvarmning, eller om man helt enkelt inte skulle ha tid någon dag att rida.

Plus är att man kan motionera flera hästar samtidigt. :) På våran maskin kan man även reglera tempo som hästarna ska gå i.
 
Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

Att ställa hästar som är lite för "pigga" i skrittmaskinen 10, 15 minuter innan man hoppar upp på dem brukar betala sig bra tillbaka. Man får en häst som är mer inriktad på att göra jobbet än att bralla.

Sen så lastar man ju inte alla hästar samtidigt i skritten. Finns där sex platser så byts en häst för en annan stort sett hela tiden vilket gör att man ofta har koll på dem...
 
Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

Det man kanske ska tänka på är att hästen går runt, runt, runt. Detta kan ju slita en del.

Jag hade sett till att man kunde byta håll på skritten (vissa går ju endast åt ett håll) så att hästen inte blir oliksidig pga skrittandet.

Personligen tycker jag att ett skrittband är 1000 gånger bättre. Fördelarna med den enligt mig är att hästen går rakt fram och att man kan ställa in lutning vilket är till en stor fördel.
 
Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

håller med om att små skritt maskiner som inte byter varv av sig själv kan slita. men en stor volt och där man kan ställa in varvbyte intervaller tempo osv sliter inte lika mycket, blir ju lika mycket jobb i båda varven.

har sett ngn mindre skritt maskin utan väggar runt och där man helt enkelt kopplar fast hästen i ett grimskaft så den leds runt runt, hade jag aldrig satt min häst i :/, ser livsfarligt ut.
en stor skrittmaskin med fack där hästen går naken och kan bestämma om den vill gå i innerspår eller ytterspår. det är det bästa tycker jag :D
 
Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

Jag har fått lära mig i alla stall (tävlingsstall på högsta nivå) att aldrig låta en häst gå i skrittmaskin i mer än MAX 20 min. Och aldrig oövervakat.
 
Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

Jag har aldrig stött på en skrittmaskin som INTE byter varv själv. Så jag hoppas inte att sådana tillverkas längre. Har mycket erfarenhet av skrittmaskiner och de är ovärderliga i tävlingsstall!!

Vi har haft bommar utlagda så de får lyfta på benen i maskinen så de inte bara går och maskar. Vi lämnar alltid 8 hästar i skritten obevakat. Har aldrig hänt något under alla år.
 
Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

Jag har fått lära mig i alla stall (tävlingsstall på högsta nivå) att aldrig låta en häst gå i skrittmaskin i mer än MAX 20 min. Och aldrig oövervakat.

Har ni haft en anställd som har som jobb att sitta och titta på skritten?? :confused:

Har jobbat med hästar på högsta nivå och där går skritten hela dagen. Hästar in och ut.. Aldrig någon som ens tittar på den förutom när man byter hästar. Våra har varit helt inbyggda med väggar så man ser inte ens in på hästarna. Aldrig någonsin hänt något. Och då har vi hingstarna inne samtidigt som ston. Bara lämna ett fack bakom och framför ledigt.
 
Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

Hur blir det viktiga glidmomentet för hoven, när den landar på ett gummiband som går i motsatt riktning?

Tvärstopp, känns det som, gissar jag.
 
Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

Har ni haft en anställd som har som jobb att sitta och titta på skritten?? :confused:

Har jobbat med hästar på högsta nivå och där går skritten hela dagen. Hästar in och ut.. Aldrig någon som ens tittar på den förutom när man byter hästar. Våra har varit helt inbyggda med väggar så man ser inte ens in på hästarna. Aldrig någonsin hänt något. Och då har vi hingstarna inne samtidigt som ston. Bara lämna ett fack bakom och framför ledigt.

Det ingick i jobbet. Vi mockade alltid hagarna under tiden hästarna gick där på morgonen så vi var bredvid och tittade på de. På eftermiddagen fodrade vi lunchhö osv i hagarna och hade då också översyn i maskinen. Sen krattade vi gårdsplan osv så där såg vi också allt som hände i maskinen. Vi hade inte så många som gick maskinen, kanske 6-8 stycken per dag, max.
 
Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

6-8 stycken per dag ar ju ingenting sa da forstar jag att det kan funka att halla alla under uppsikt.

I alla tavlingsstall jag har varit i (i England) sa har skritten anvants mer eller mindre hela dagen (10-30 hastar) och aldrig under strikt uppsikt. Men den har alltid legat i anslutning till stall eller ridbana sa man hor ju om nagonting hander. Och folk gar/rider forbi regelbundet dessutom.

Jag trodde alla skrittmaskiner hade fack och var reglerbara i fart och vandning etc :o har iaf aldrig sett nagot annat har.
 
Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

Vi hade alla andra ute i hagar :D

Jag menade 6-8 hästar per omgång, så 16 hästar om dagen. Vi hade den för de som inte kunde komma ut i hagen på fm resp em och som då skulle röra på sig. Vi använde aldrig den som "motion/framskrittning" utan hästarna skrittades fram i skogen, det gav så mycket mer, framförallt gladare hästar :D
 
Sv: skrittmaskinens för och nackdelar

Men precis sa anvands skritten har ocksa, dvs inte framst som upp/nedvarmning. Hastarna gar i hage har med, hor och hapna ;)
Men tavlingshastarna gar inte 12h om dagen i hagen, vanligtvis gar de 3-5h/dag. Pa vart forra stall fanns 60 hastar, pa nuvarande 35. Darfor anvands skritten under storre delen av dagen.

Du skrev i inlagget innan att det bara var 6-8 per dag max :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp