skrittmaskin

L

Lilla Lola

Jag är för tillfället mycket förvirrad. Har fått bassning av en hästkunnig vän som påstår att skrittmaskin är djurplågeri. Min häst går i skrittmaskin de dagar hon inte rids ca 30 min. För henne är det inga problem, hon strosar runt. Jag antar att hon inte tycker att det är JÄTTEroligt men för mig är det ett bra alternativ. Skulle vilja ha lite åsikter, kan det vara farligt med skrittmaskin, jag menar för benen eller ryggen eller nåt?:confused:

Sv: skrittmaskin

Det är väl bättre för hästen att få skritta ut i skogen 30 min istället, men kanske mest för att det är roligare. En del skrittmaskiner har ju en rätt liten volt som hästen går på som man kanske kan tycka blir för snäv och på så sätt sliter, fast på den vi har på stallet byter den varv var femte minut... Skulle det vara farligt hade nog inte så många "kändisar" använt den! Men hade jag varit du hade jag försökt hitta nån som kan skritta ut i skogen med din häst istället om du inte hinner i alla fall någon gång. Att gå i skrittmaskin tre dagar i veckan året runt måste vara jäkligt enformigt och trist känns det som... Fast hästen har det kanske inte speciellt mycket roligare i hagen?

Det är väll inte direkt något fel på skrittmaskin förutsatt att den är tillräckligt stor å så är det ju som sagt var bra om den byter varv är ju positivt för annars blir det ju en ojämn slitning på hästen.

Men annars så är ju en medryttare som skrittar ut dom dagar du inte kan rida så kan denna mocka oxå. Å eftersom att det bara handlar om skritt så tycker jag att h*n ska få rida grattis för du slipper ju åka ut till stallet å mocka dom dagarna. Vid en så kort tid så kan man ju inte precis jobba hästen å tränna med mera.

En skrittmaskin är knappast farlig för hästen, men jag anser att den bara bör användas om man tex har konvalecenter som ska skrittas varje dag, har man många så kanske man inte hinner med alla och då är det bättre om skrittmaskinen kan hjälpa en. Eller om man har många hästar att rida och låter de gå i skrittmaskinen för att bli uppvärmda.

MEN den degan då man använder skrittmaskinen ISTÄLLET FÖR annan motion eller hagvistelse då tycker jag man ska göra sig av med den med en gång.

Har man bara en häst så bör man kunna hinna med den varje dag, tycker jag.

Nu kommer jag få reaktioner... *duckar*

Ullis

Jag håller med helt och hållet!
Jag skulle aldrig sätta min häst i en skrittmaskin ialla fall. hon skulle tycka det var så tråkigt så hon aldrig skulle förlåta mig!:D

Jag håller med dig, det ska sessom ett hjälpmedel och inte kompensation för hagvistelse osv.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 259
Senast: Enya
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 696
Hästmänniskan Jag råkade ut för en grej häromdagen som har bitit sig fast lite och jag skulle gärna vilja höra hur ni hade reagerat i en liknade...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 888
Senast: Mirabilis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar