Skrittmaskin eller skrittband- Om du får välja?

SiZo

Trådstartare
Frågan är ju rätt uppenbar faktiskt.

Jag själv funderar på att inköpa något utav det. Min tid räcker inte till till alla hästarna, och med tex en skrittmaskin så skulle det hela bli så himla mkt lättare. Jag skulle gärna ha ett skrittband med, men där kan det ju bara vara en häst i taget = inte riktigt lika tidsbesparande.

Samtidigt så ger nog skrittbandet mer.

Hur tänker du? Har du en eller flera hästar?

Vad ligger kostnaden på? En vettig skrittmaskin verkar man kunna få för 50-70 tkr, vilket inte känns jätte dyrt. Det är väl dock utan staketet runt om jag har fattat rätt, men det kan man ju ta lite pö om pö så att säga. Kan man tänka sig en beg så verkar det finnas ganska billiga.

Ett skrittband har jag hittills inte hittat några pris på, men jag har mailat lite återförsäljare, så får vi väl se vad man får för svar, om man får svar.

Drömmen vore ju att ha båda, samt gärna ett ridhus med...
Men nu ser livet ut som det gör.

Så vad tror/tycker ni?
Erfarenheter?

Sv: Skrittmaskin eller skrittband- Om du får välja?

En uppenbar fördel med skrittband är att hästen kan skritta på rakt spår, det är det första jag tänker på rent spontant. Sen beror det ju lite på hur stor skrittmaskinen är också, är den väldigt bred i diameter så blir ju inte spåret så böjt, och förhoppningsvis ska den väl kunna byta håll också.
Tror det blir mindre underhållsarbete med ett skrittband, underlaget i en skrittmaskin behöver man ju ofta lägga ner jobb på emellanåt.
Sen skulle jag personligen hellre stå på ett band. Vet ju inte vad hästarna tycket, det stör dem säkert inte alls, men jag vet själv att jag inte alls tycker det är spec. trevligt att gå i en skrittmaskin. Jag har jobbat på täby galopp och fick äran att skola in åringarna i skrittmaskinen, FYFAN säger jag bara haha! Sen blev ju inte upplevelsen bättre av att jag hade med mig unghingstar som står på box 23 timmar om dygnet in i skrittmaskinen när jag knatade runt där, men fy va det inte är kul att gå i cirklar haha! Hej migrän! xD

Totalt knäppa argument, men jag är trött å snurrig i nattmössan så jag skyller på klockan å att jag fick lust att skriva något bara! :P

Jag brukar ha min häst i skrittmaskinen ibland, tycker att den har varit jätte bra! Den som vi har byter varv också :) fördelen ärr att man kan ha flera hästar samtidigt.. Sparar tid för hästskötaren och lite trevligare för hästarna. Fördel också när man ska vänja in hästarna, då kan man låta den ovana gå efter en äldre häst :)

Jag hade nog gjort mig av med hästar och behållt de som jag har ork/tid att motionera själv.

Både skrittmaskin och skrittband är pisstråkigt och jag har aldrig sett en häst som ser lycklig ut av det och tycker det är roligt...

Men ska man ändå ha ngt hade jag valt skrittmaskinen för då kan man motionera flera hästar samtidigt och man kan lägga in ett par bommar så de måste lyfta lite på fötterna också.
Dock hade jag valt en maskin med en stor diameter så dom slipper bli alldeles snurriga där inne av att gå runt runt...

Jag håller inte med pulkaskurk alls !
Våra hästar tycker det är skitskoj att gå i skrittmaskinen .
4 hästars som har tak över sig, inte speciellt mycket jobb med underlaget.
Toppen långa isiga perioder, då man knappt kan gå utanför stallet.
Livet ändrar sig trots att man har hästar och det är inte alltid man kan/vill/orkar/bör rida sina hästar , då är en skrittmaskin toppen !

Hej från Hambo

Min erfarenhet är att skrittbandet ger mycket mer eftersom du även kan ändra lutningen på det och det sliter mindre eftersom det är på ett rakt spår och hästen tvingas att ta lika långa kliv eftersom bandet rör sig. Mina hästar har gått i båda och det var stor skillnad på hur de musklade sig på skrittbandet och skrittmaskinen. I en skrittmaskin är det lättare för hästen att "fuska". Jag har sett många som travar, står still, travar, står still istället för skrittar i ett jämnt tempo runt. Och har du en skadad häst som måste skrittas så är det inte säkert att den får gå i en skrittmaskin eftersom det är på böjt spår. Däremot så är ju en skrittmaskin mer ekonomisk, precis som du säger så kan man ta flera hästar i taget och den är billigare i inköp. Det billigaste skrittbandet jag har sett kostade 100 000 begagnat. Billigaste skrittmaskinen runt 30 000 begagnat. Samanfattningsvis så skulle jag mycket hellre ha min häst på ett skrittband än i en skrittmaskin, men hade jag många hästar och inte hade tid att byta häst var 20 minut på bandet så är nog en skrittmaskin en bättre lösning.

Skrittbandet är mycket bättre. :love: Min ponny jobbar hur bra som helst på skrittband.

Hästen skrittar på rakt spår, hästen kan inte fuska, du kan ändra lutning och hastighet.

Lite tveksam sådär i början när hon skulle lära sig att gå på bandet. :p
http://www.youtube.com/watch?v=rrq0OX7yXA4

*KL*

En tanke.
Alla vet väl vikten av att hästen landar med ett glidmoment?
Hur ser det glidet ut när de landar med benet på ett gummi-band, som dessutom rör sig i motsatt riktning?

Hästar ska inte lämnas oövervakade varken på skrittband eller i skrittmaskin, så det enda som skulle kunna spara dig tid är ju i så fall skrittmaskin och i så fall ha flera hästar åt gången där.
Hade jag personligen stått i din sits hade jag nog istället försökt sälja eller få ut några på foder tills jag har tid igen. Skrittmaskin och skrittband är bra, men kanske inte som lösning på ditt problem.

knapplån

Skrittmaskin skulle jag köpt hellre än band. Men själva grejen är ju att det blir ett komplement till den vanliga träningen inte ett sätt att motionera hästarna. Har man för många hästar tycker jag att det är en bättre lösning att sälja några. Jag undrar lite hur du tänkte att bandet skulle spara dig tid? Där måste du ju stå och övervaka ändå, eller du tänkte att 10 min på bandet skulle ersätta en timmes ridning eller något? Nä jag förstår inte hur du hade tänkt dig att spara in så mycket tid med något av dessa medel.

Men som sagt, som komplement till träningen skulle jag själv gärna vilja ha en skrittmaskin.

Ska du köpa en skrittmaskin så satsa på en oval sådan istället för en rund. Det sliter inte på hästarna på samma sätt som en rund. Fast jag antar att dom kostar en del extra men det kan det vara värt tycker jag.

Skrittband är nog ingenting jag skulle skaffa för motionens skull. Då kan man lika gärna vara ute och skritta hästen för hand för där kan man väl inte lämna hästen alls antar jag. Skulle nog inte jag våga iallafall.

Är inte sånna löpband eller vad man kallar dom främst till för att kolla hästens rörelsemönster och lättare upptäcka hältor? Så man verkligen ser på nära håll hur hästen rör sig. Jag har aldrig hört talas om att någon använt det till motionen på det sättet.

Skrittmaskin – lätt! Och med så stor diameter du har råd med

Tråkigare har hästen inte där än att stå i boxen eller still i en geggig hage vilket de flesta gör den största delen av året

Jag hade tagit skrittmaskin. Känns säkrare att "lämna" hästen där medan man mockar och gör stallet tex än på ett skrittband. Där hade jag i alla fall velat övervaka hela tiden.

kl

Jag har haft skrittmaskin och den var ovärderlig..min bytte varv och hade 2 lägen ....så man kunde skritta i typ 6 min...jogga i 4 min ( minuter o tempo ställde man in manuellt) sen vände den och samma visa igen...Eller så kunde man ha skritt intervaller och bara ökad skritt på "tvåan"..vill du spara tid tar du skrittmaskinen...du bestämmer själv hur effektivt dom ska gå...och jag kunde lämna dom för att mocka osv...( drev konvalecentstall)

Jag hade nog valt en skrittmaskin, spontant. Men då en med rejält stor diameter. Dels för att jag tror att det sliter mindre än att skritta runt runt på en "liten" volt, dels för att jag tror att det mentalt är trevligare för hästen.

Där jag stod när jag använde bandet, så fanns det inga möjligheter till klättring, därav var bandet var ovärderligt,
då det inte fanns något annat sätt att träna backar på.

*KL*

En tanke.
Alla vet väl vikten av att hästen landar med ett glidmoment?
Hur ser det glidet ut när de landar med benet på ett gummi-band, som dessutom rör sig i motsatt riktning?

Precis min tanke. Har för mig att det även har gjorts undersökningar om detta eftersom man misstänkt att man på kliniker där man använder rullband för att utreda hälta, faktiskt har bidragit till att SKAPA hälta just eftersom glidmomentet inte går att genomföra på rullband. Istället tar det tvärstopp och hästen tvingas till onaturlig rörelse.

Jag skulle nog personligen välja skrittmaskin, men det är ju inte ett träningsredaskap i den bemärkelsen som en motionstur (skulle jag nog inte använda det som iaf). Den är bra att ha som komplement, och man ska inte överdriva användandet för att "slippa" den normala träningen.

Nej, jag säger som en känd tränare sa till mig när jag frågade om jag skulle motionera en häst; "Varför då? Motion det får dom i hagen!" ;)

Det är inte alla hästar som motionerar sig själva i hagen, tyvärr. Jag har en märr som mest står vid maten, eller står o hänger, har varit så hela sitt liv. Röra på sig gör man inte om man inte måste :p Hon tycker dock att det är kul att komma ut o bli riden och så.

Till er som säger att jag inte kommer spara tid, jag vet inte ett enda stall där man inte lämnar hästarna i skritten, och jag har förvisso inte varit i hundratals stall, men iomed att det funkar för dem så kommer jag med i så fall lämna hästarna i skritten.

Planen är som sådan att sätta en häst i skritten, mocka, stoppa in de andra 2 och ta ut den första, för att rida den. In i skritten för att skrittas av, och ut tas nästa häst som ska ridas. Jag har inte forskat så mkt än, men om det inte är väldigt ohälsosamt så får alltså den 3 e hästen gå i skritten medans båda de andra rids, och är sedan färdigmotionerad för den dagen. Man får givetvis byta mellan hästarna, så de kanske går i skritten längre var 3-4 dag.

Just idag har jag tiden med hästarna, men 2 av dem är unghästar och så småningom ska ju de börja ridas på riktigt det med = mkt mindre tid.

Detta ligger ju minst 6 månader fram i tiden.

CK: Ja, jag har oxå tänkt på det där med skrittbandet... Men de använder ju bandet på många rehabcenter, och det verkar ju funka? Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro?

Men på rehabcenter befinner sig hästarna en kort tid. Du ska ha dina hästar länge va? Så i längden tror jag inte på banden då jag tror dem sliter. Och varför ha ett band där man måste stå och övervaka hästen och de bara kan gå en och en? I en skrittmaskin kan du lämna dem, ha flera åt gången och ställa tempo efter behov. Dessutom som någon föreslog lägga ut bommar och liknande.

Jag tycker din idé med fram och avskrittning låter jättebra! Många har inte tid eller intresse att skritta av sina hästar efter jobb. Så att låta dem gå i skrittmaskin 30 min efter jobb är ju jättebra.

Där jag jobbat innan så har hästarna gått i skrittmaskinen ca 60 min på morgonen medans man skottade skit och liknande och sedan gått fort (travhästar) och sedan efter jobben skrittat av i 30 min i skrittmaskinen igen. Ovärderligt!!

Och dagar som man inte ska rida på är det perfekt att låta dem gå 30 min i skrittmaskinen om man har hästar som inte rör sig speciellt mycket i hagen. Jag hade lätt kört på skrittmaskin om jag var du. :) På ditt behov och önskemål låter det som en skrittmaskin är byggd för ;)

Det enda som jag vill ge en synpunkt på är att om du ska köpa skrittmaskin är att jag gillar de med fack där hästarna går lösa bättre än de som har uppbindning så de sitter fast och ''leds'' runt. De med fack är säkert dyrare men betydligt bättre tycker jag.

Klart man lämnar hästarna i skritten, det var nog bandet man menade som man behövde övervaka. Tycker det är ett väldigt bra komplement med det upplägget som du har. Jag hade gärna gjort så med min madam, alltså in i skritten medan jag mockade, rida och sen in i skritten efteråt medan jag fixade med maten. Tid är en lyxvara:) Jag missuppfattade dig och trodde mer att det skulle bli skritten ist för ridning.

Men håller ändå stenhårt på att du ska skaffa en skrittmaskin, bandet ska övervakas och i längden så är det inte bra för hästarna med tanke på glidmomentet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är osäker på om tråden ligger rätt, men eftersom detta främst handlar om mig som person och inte direkt om hästar egentligen så får...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 041
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 470
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30