Skrittmaskin eller skrittband- Om du får välja?

Sv: Skrittmaskin eller skrittband- Om du får välja?

Billigare alternativ är ju att ta en som handhäst när du ändå rider...

Är inte så sugen på att ta en hingst som handhäst när jag rider på ett sto. Är 99% säker på att han inte skulle göra nåt, men det är inte värt risken att kanske krossas under honom ifall att.
Eller tvärtom, ett sto som handhäst när jag rider på hingsten. Stona brukar vara mer "på" än vad han är, svårt att få till jobb då, om än bra mental träning för hingsten.

Vidare så har jag aldrig lyckats jobba en häst när jag har haft handhäst med, jag som är extremt kass på multitasking kanske, men det är rätt svårt att ha en bra ram när man måste hålla stenkoll på hästen bakom med.
Det är helt enkelt mer än jag klarar av. Allt blir klumpigt och jobbigt och 10 ggr svårare med ett tjockt grimskaft i näven.

Jag tycker att skrittmaskin är ett utmärkt komplement till de flesta träningsformer.

Men som motionsform tycker jag den är helt förkastlig.

Skrittmaskin!

Fördelar gentemot skrittband:
- Flera hästar samtidigt
- Naturligt rörelsemönster för hästarna
- Sällan problem att vänja dem vid
- Mindre skaderisk eftersom hästarna mycket sällan får panik i en skrittmaskin

Fördelar med skrittband:
- Tar mindre plats
- Kan fungera som backträning med hjälp av lutning

Vi har skrittband där jag jobbar nu, och det funkar väl rätt okej, men min chef tänker bygga en skrittmaskin istället eftersom många av hästarna inte kan gå på bandet. Vissa hästar får man aldrig upp där och vissa får fullkomlig panik när bandet sätter igång. Jag tycker dessutom att det blir statiskt och onaturligt för hästarna. Hellre skrittband än inget alls, men jag lägger min röst för en skrittmaskin!

Precis min tanke. Har för mig att det även har gjorts undersökningar om detta eftersom man misstänkt att man på kliniker där man använder rullband för att utreda hälta, faktiskt har bidragit till att SKAPA hälta just eftersom glidmomentet inte går att genomföra på rullband. Istället tar det tvärstopp och hästen tvingas till onaturlig rörelse.
Gäller det alltså även om det bara används en gång? Eller går hästarna på det väldigt länge eller hur fungerar det? För en frisk häst tar ju inte så fort skada av att gå på ett litet sämre underlag en kort period?

Nu har jag bara erfarenhet av skrittmaskin,stoppar min häst i den mellan 1-2ggr i månaden ungefär (inte så ofta med andra ord).

Stallet har en liten maskin med plats för 3 hästar,utan tak och som byter varv var 5minut.
ingen som använder maskinen står och vaktar på sina hästar utan passar på att mocka,fixa foder osv medan hästen knatar runt.

32396404.jpg

30438967.jpg

kl

När jag var på Flyinge ett par veckor och praktiserade så ersatte skrittmaskinen hagvistelsen för flera hästar vissa dagar (då det var "dåligt väder ute").

Finns för o nackdelar med båda som redan har nämts av andra.
Angående skaderisken och hur det passar hästarna har jag dock en annan uppfattning än många andra hör jag. Kan inte minnas någon häst som skadat sig på bandet (sen är det ju en del hästar som man inte kunnat använda det till då de varit för vilda, hade de fått fortsätta gå oövervakade hade de såklart skadat sig). Däremot har jag tagit in hästar med diverse sår m.m. från skrittmaskin. Framförallt upplever jag att problemet är att om en häst börjar leva om av nåogn anledning så sätter den fart på alla andra..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är osäker på om tråden ligger rätt, men eftersom detta främst handlar om mig som person och inte direkt om hästar egentligen så får...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 041
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 470
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30