Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag skrittar gärna fram och av ganska länge, mycket för att hästen har så lite utevistelse i urtrist grushage och jag tycker han ska röra på sig, ju mer desto bättre faktiskt. Leder ofta honom också, så får jag igång mina egna ben lite samtidigt :)

Jag skrittar alltid mycket både innan, under och efter ridpassen. Jag tycker att ju mer skritt desto mjukare häst att rida! Små skrittpauser mellan jobben och ordentligt (helst utomhus) både innan och efter iallafall 10-15 minuter. Jag "skrittar fram" mig själv också när jag ska ut och jogga, tycker att jag orkar springa mycket längre då :D

kl

Jag skrittar nästan bara på lång tygel och jag skrittar bara fram på lång tygel. Min häst känns rätt lång och seg i början av passen och jag tjänar inget på att börjar korta ihop honom och skritt på kort tygel är jag helt värdelös på.

En kvart har jag som "mål" att skritta fram och av.

Rider jag till ridhuset här hemma blir det ca 10 min för skritta runt runt på en bana är inte så kul och det tar typ 10 min dit. Skrittar av typ lika länge och då avsuttet som regel (undantag om det är isgata - pålle har 16 brodd och jag inga, blött som fan - jag rider inte i gummistövlar och kommer gärna hem torr om fötterna eller blåser som attan och täcket behöver sittas på).

Rider jag en vanligt runda ute skrittar jag ca 20 min åt det vanligaste hållet, annars ca 8 min, helt enkelt för att där vill pålle inte gå rakt fram utan svänga och det attackerar jag med att trava friskt framåt ;) På hemvägen blir det alltid från 30-40 min till drygt 10 beroende på hur pålle känns. Jag sitter så gott som alltid av och går bredvid hem, dock inte hela vägen utan jag utnyttjar de ställen där han skrittar på bra till att sitta kvar.

Lusskritt tror jag är onödigt och faktiskt onyttigt, iaf om man sitter på ryggen och hästen är totalt oengagerad. Min häst är tyvärr en sådan i grunden och jag har i princip alltid spö av den anledningen. Antingen håller jag igång skritten eller så travar jag. Så fort man slutar skritta är spöet dock bara ivägen, sjukt surt på alla uterundor :mad:

Jag skrittat fram och av. Olika mycket beroende på vad jag gör. I paddocken blir det några varv i varje håll och ska jag ut och rida blir det väl en tjugo min och likadant på hemvägen.

Jag har bott i usa och nu i australien där så skrittar ingen fram, de tar ut hästen ur stallet, går ett varv med den och sen börjar trava direkt. visst de ber inte hästen om annat än avslappnad, lång tygel trav de första varven, men ändå, det gör ont i mig att se!!

Jag har stött på detsamma, jag frågade faktiskt varför och de svarade att det var varmt ute så var musklerna varma och de kunde rida fram i andras gångarter. Vet inte om det stämmer men hästarna verkar hålla väldigt bra. Du pratar ju om USA och Australien, de jag frågade kom också från ett land med varmt klimat och det var rejäla plusgrader ute.

Liten tanke / fördom - är man slarvigare med att skritta fram i länder som är väldigt varma? Tänker att en häst som betat i hage i solen per automatik är mjukare i kroppen, än en som stått på box och rids ut i 10 minusgrader.

Kan säkert ha något med det att göra! Jag skrittar också fram länge om det är kallt än om hästen har betat en varm sommardag. Säkert inte enda anledningen men ändå. ..

Jag håller med om att svenskar är duktiga på att skritta fram o av, men det är min erfarenhet av övriga Europa (Holland, Belgien o Tyskland) att man gör där också men det är stora individuella skillnader hur mycket i de olika stallen. Vad jag har sett så verkar det snarare vara ett amerikansk fenomen att INTE skritta fram o av.

Jag brukar skritta fram för hand 5 min och skrittar ungefär lika länge när jag suttit upp, men då inte på helt långa tyglar. Kortare eller längre beroende på hur hästen känns. Skrittar av ungefär fem minuter avsuttet.

På ridlektionerna kan framskrittning (alltid uppsutten) variera mellan två varv till tio minuter (inte enbart på långa tyglar då). Skrittar av brukar vi i min grupp göra minst 5-10 min avsuttet, men vi är dagens sista grupp och kan således dra över lite på tiden för att hinna skritta av ordentligt om det behövs. I normalfallet är det ca fem minuter och inte mer för andra grupper.

Det låter helt sanslöst att dom inte skrittar av hästen?! Det vet väl alla som har någon form av vett i huvudet att det inte är bra för kroppen, oavsett om det gäller en häst eller människa eller ett annat djur, att gå från hårt arbete till att vara stilla i timmar. Idioti!

Hästen skrittar jag både fram och av, men inte mig själv. Tränar relativt hårt på gym och märker nada positiv effekt av nedvarvning/stretching så det har jag prioriterat bort. Varför det skulle vara idioti får du gärna förklara!

Men va? Att stretching är en viktig del om man (styrke)tränar vet väl alla och är väl rätt väl utrett eller? Min sjukgymnast säger alltid att de som kommer till honom med smärta är oftast bara stela och/eller ojämnt stela och han använder ffa stretching för att få tillbaka rörligheten.

Har inte läst några svar, men jag skrittar alltid fram och av! Precis som man lärt sig:p
Men sen kom jag till ett stort hoppstall i Tyskland och där började dem trava i stort sett direkt.
Fick typ skäll dem första gångerna för att jag bara satt och såsade! Här skulle det jobbas liksom!

Avskrittning förekom, men väldigt kort tycker jag med tanke på prestationerna ibland!O_o
Det var ofta jag fick ta över en häst från chefen som stod och FLÅSADE!
Hade han en bra dag så bad han mig att skritta av den lite innan jag ställde bort den.

Hos Klimke tycker jag dock att det var bättre! Visst, där fanns det andra resurser också:p

Vi har 15 min skrittväg till ridhuset, så det blir minst det - oftast går jag själv upp och ner till/från ridhuset och sen skrittar jag uppsuttet 5-10 min innan jag travar. När jag ridit på ställen med ridhus i anslutning till stallet skrittar jag fram och av minst 10 min.

KL

I England tycker jag mig ha markt att det har med hastkunnigheten att gora, rent allmant. Ju mindre kunnig ryttare, desto storre benagenhet att borja trava direkt, eller bara hoppa av efter sista hindret och ta in hasten i stallet...
De proffsstall som jag har haft hast i, eller stora anlaggningar, har alltid skrittat fram och av hastarna ordentligt - garna i skrittmaskin. Men daremot har jag sallan sett hela 10 minuters framskrittning pa lang tygel, mer vanligt verkar 2-5 minuter vara for att sedan korta upp och jobba i skritt nagra minuter till.

Jag gillar att jobba igenom hasten i skritt forst sa jag gor ungefar sa som beskrivet ovan och da blir den totala skrittperioden minst 15 minuter, men det beror ju pa dagsformen ocksa, ibland passar det battre att jogga igang i trav. Min hast gar alltid ut i hagen efter ridpasset sa jag varvar ner honom, skrittar nagra minuter pa lang tygel och slapper sedan ut.

Precis så gör jag :p

Har jobbat i Tyskland, stort hoppstall med pg ryttare. De skrittar inte sina hästar..... Det gör hästskötaren :p haha

KL

Jag går ytterst sällan med min häst när jag värmer av eller upp henne.
Jag vill rida och gå:p

Värmer alltid upp en 5 minuter på låg tygel där vi skrittar på, sedan plockar jag ihop henne och skrittar ytterligare 5 minuter fast nu i form och vi gör lite öppna/sluta skänkelvikningar och ställningar hit och dit i skritten.Ryggar-skritt-halt övningar.

Sedan travar jag igång alltid i lång och låg/rund form de första minuterna och gör all som jag nyss gjorde i skritt.

Sedan går jag över i galopp samma krav som i trav och går igenom samma övningar.

Nu är min häst uppvärmd för att kunna utföra hårdare samlingsgrad och andra svårare övningar i min mening.

Det tar ca 20 minuter allt som allt och då har jag ca 30 minuter att träna på saker jag nu ska träna på.
Sedan skrittar jag av i 10 minuter på lång tygel .

Är vädret fint så skrittar/travar/galopperar jag gärna ut innan som uppvärmning och skrittar ut efter.:)

När jag har ridit ett hårt dressyrpass brukar jag hoppa av och gå mestadels för min egna skull så jag får igång mina leder som då kan va stela som pinnar. Första 20 meterna sitter hästen kvar mellan benen i gångstil haha

Det beror ju helt på vad man gör och vad hästen gjort innan. Jag kan förstå att en häst som stått stilla i en box i flera timmar behöver promenera en bra stund för att kunna hoppa 140-hinder sen.

På ridskolan får man skritta fram för att hästarna återigen har stått stilla i boxar långa stunder - iaf de som inte nyss gått ett pass.

Rider man väldigt hårt och anstränger hästen är det också viktigt att hästen får gå en stund efter och sträcka ut, slappna av i musklerna och få ner flåset om den ska in och stå i box igen.

Jag har häst på lösdrift. Jag rider sällan hårt och inte länge. Min häst behöver sällan skritta fram eller av anser jag själv. Däremot betyder det inte att hästen inte behöver skritta! Dom flesta verkar tro att skritten endast är till för att ge hästen en paus, medan jag tycker att den är grunden till all ridning. Jag rider mina träningspass mycket i skritt och arbetar hästen i den gångarten. Jag går över till trav en stund, sen jobbar jag i skritt igen.

Det är så väldigt olika hur man rider och hur hästens situation ser ut.

Min naprapat och pt tycker inte jag behöver stretcha och jag ser inget behov av det så jag låter bli. Förutom att jag tycker stretching är rätt tråkigt och tar tid så mår jag oftast bättre om jag låter bli. Smidig blir jag av all daglig rörelse(tex ridningen), inget jag behöver stretcha för att uppnå.

Skrittar absolut både fram och av. Vid uteritt åtminstone 10 minuter, annars promenerar jag med hästen till ridbanan. Tar ungefär lika lång tid, sedan kan jag börja rida med en gång när jag suttit upp. På Island värmde man inte upp hästarna på samma sätt, men då användes de ju till arbete och det kunde vara svårt att planera när fåren behövde jagas tex.

Jag skrittar fram i 5-10 minuter om det är kallt eller om hästen stått i boxen ett tag, har hon varit i hagen så börjar jag oftast trava efter ett halvt-ett varv redan. Hon fungerar mycket bättre av att bli uppvärm i trav än skritt. Skrittar av gör jag alltid dock, varierar hur länge, beror på träningspasset. Rider jag andra hästar blir det alltid uppvärmning i skritt.

Jag skrittar sällan min häst på lång tygel för det ger inget.. bara en häst som hänger framåt och såsar runt och sliter på kroppen.
Jag skrittar fram för hand 5-10 min och sen skrittar jag på kort tygel tills jag tycker att trav är nästa steg, det kan ta 5 min till 50 min typ...
sen skrittar jag av för hand runt 5-15 min beroende på vad vi gjort under passet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 374
Senast: Noranovala
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Amanda_F
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård