Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?
I mina öron låter det helt sjukt att inte skritta fram/av hästen. Här i Finland är det nog lika som i Sverige, skritt minst 10-15 min före och skritt tills pulsen är normal efter passet. Vi varvar också passen med väldigt mycket skritt.
Vi har en bit upp till ridplanen (1 km ungefär) på asfalt, så vi skrittar alltid både till och från planen.
Själv gör jag lite olika med mina hästar, men halvblodet (15 år) jobbas på följande sätt:
Börjar trava ganska direkt då jag kommer fram till planen, skrittar bara ett par varv och sedan trav på lång tygel innan jag samlar upp honom stegvis till en bra form. Har märkt att det fungerar väldigt bra och han blir avslappnad och rör sig mycket mera. Skulle jag skritta varv efter varv skulle han bli uttråkad och vill inte gå fram under resten av ridpasset (gammal uttråkad tävlingshäst som är trött på ridning i manege) Jobbar lite i trav i öppnor och slutor, skänkelvikningar och volter innan jag övergår till galoppjobbet, sedan lite trav varvat med galopp igen och lite korta skrittpauser emellan innan jag travar av, och gör i motsatts till när jag värmer upp (släpper efter på tygeln lite i taget så han går ner i stadig form och sträcker ut halsen). Sedan några varv skritt, eller en liten skrittur i skogen innan vi skrittar 1 km på asfalt hem igen.
Jag red en tid för en tränare som var väldigt noggrann med att berömma hästen genom att bryta till skritt på lång tygel. På det sättet jobbar jag min unghäst, och har märkt att det fungerar väldigt bra.
Så fort hästen gör rätt berömmer jag med rösten och släpper efter på tygeln. Hästen förstår väldigt fort vad jag menar, nästa gång jag samlar upp och ber den om samma sak igen går det mycket bättre.
En tid var jag väldigt noggrann med att också ha minst 1-2 dagar i veckan som hästarna bara skrittades ut för hand, ca 1,5 h runda. Tyvärr har jag haft lite tidsbrist på sista tiden och inte hunnit skritta ut för hand, men min snälla mamma har haft någon liten flicka på ''ponnyridning'' och bara skrittat ut, så det är väl i princip samma sak...