Skrikande katt

C

canon_eos

Min ena katt, en perserhane på 9 månader är helt galen i mat.
Han ligger i stortsätt bara i köket så han kan se kylskåpet, öppnas det, då springer han ditt och klättrar in.

Nu på senaste har han börjat med att sitta i köket och skika med gäll ton (han kan inte mjaua). Antagligen för att han vill ha något, som ost.
Är det något man kan träna bort?
Vad ska man göra när han skriker, gå ditt och säga "Fy" eller ignorera honom?

Det är inte så att han inte får mat och han svälter, för han är överviktig, han väger ca 5 kg( är 9 månader).

Sv: Skrikande katt

Hejsan,
Oj, förstår problemet. Har haft 4 perser själv men ingen lyckades :smirk: bli överviktig konstigt nog...
5 kg på en 9 mån kille är rejält, han är inte fullvuxen ännu... Jättebra att du tänker på att han behöver hålla igen...(finns bra lightfoder torrfoder Hills/Royal Canin etc som man kan testa - tänk bara på att han växer och behöver sin näring)
Men som du säger han är nog mest sugen kan tänka, särskilt innekatter (som han är troligen?) så är ju mat en stor del av livet :d
Katter blir ju vana att när man går i kylskåpet får de mat... man får väl helt enkelt ta bort kopplingen kylskåp - mat...
Samt ignorera honom i början när han tjoar - ja vet supersvårt ;)
Nu vet jag inte om du ger torrisar eller mjukmat men ge aldrig honom mat när du går till kylen utan försök smyga fram den och ge när han inte väntar det, samt ge väl avägd mängd mat, kanske 2 gr per dag (inte ha massa mat stående framme hela dan - om man nu har det).
Går han ut och tar möss är det ju svårt men då behövs bara lite light foder inne.
Lycka till. Har tyvärr inte bättre råd.
Men man gör inte sin lille kompis någon tjänst när man ger mat så fort han skriker (som barn som blir överviktiga)... Försök kanske aktivera med något annat - lekt tex - när han tjoar... Motion är ju bra för de med runda midjor..
Kram Lillemim

Sv: Skrikande katt

oj vad jag känner igen problemet. jag har en katthanne som blev innekatt eftersom han ska kastreras så han inte får kattungar med sin syster! :idea:
nu får jag inte närma mig köket för då skriker han som en stucken gris och stryker sig mot kylskåpet. men han får mat på bestämda tider. torrisar har han iofs hela tiden, men de gillar han ju dock inte så mycket! haha
jag kan knappt vänta tills vårvärmen kommer så han kan bli utekatt igen! tänk va tyst det kommer att bli i lägenheten! :rofl:
hoppas du får ordning på din håriga vän haha

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 368
Katthälsa Igår skulle jag skriva om en av våra katter. Den som höll på att göra oss galna med sina jämranden och skrik. Men så öppnade vi upp ett...
Svar
0
· Visningar
3 269
Senast: et_flickan
·
Katthälsa Jag förstår ingenting av min katt just nu. Hon blir 12 år i april, märks att hon är en senior men enligt en djurskötare jag träffade...
Svar
10
· Visningar
3 722
Senast: Michellan95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama