skrämmande dålig hantering av situation

A

Alva24

Mitt problem är väl eg inte hästhantering utan hur människor i stallet ser på hästhantering av andras hästar. Har nyligen flyttat en av hästarna till annat stall pga att hon skall tränas mer och jag har valt att därför ha henne på stall där det finns ridhus nu under vintern. Hästen ifråga är ett 6 år gammalt sto som jag haft sen hon lämnade mamman. Hon är NH tränad och mkt snäll i hanteringen. Dock är hon ganska bossig när det kommer till insläpp och brukar vara ytterst frivillig att gå in som första häst. Häromdagen skulle en av dem som har häst i stallet ta in henne, personen ifråga valde att ta en av de andra först och min häst hade tydligen fått spel och hoppat över. Hon som tog in hästarna hade då fångat henne och tvingat henne springa i cirklar runt henne ( va f*n nu de skulle hjälpa problemet) tills hästen ifråga va genomsvettig och superstressad och hade efter det kastat ut henne i hagen för att "lära henne en läxa" hon hoppade då över igen eftersom hon nu var ensam ute och då hade hon gjort samma sak igen fast denna gången hade de sedan svettig och livrädd ställt in henne i boxen. Personen ifråga är tränare och ser sig själv som otroligt duktig. När jag kom på¨kvällen var hästen fortfarande orolig och sprang i sidled när jag ledde ut henne (vilket hon inte gjort under de 6 år jag haft henne) stegrade på stallplan innan hon insåg att jag inte tänkte tvinga henne springa i cirklar.... Hur är man funtad om man läxar upp andras hästar utan att man bett om hjälp speciellt inte med tanke på att hästen ifråga inte är ngt problem för ngn annan och det enligt stallreglerna är den som är mest angelägen om att gå in som man tar först vid ett insläpp och det dessutom står att man skall ta henne först.

suck.. ibland undrar jag bara hur folk tänker.. och hur man tänker om man nu är så duktig när man tvingar en livrädd häst att spinga runt i cirklar... :mad:
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

Hur kan man få för sig att göra så med någon annans häst? Det låter helt vansinnigt?

Det låter inte som ett vettigt agerande ö h t, illa nog om man gör så med sin egen häst, men att göra det med någon annans....
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

Fy! Så behandlar man inte varken sin egen el andras hästar.

Somliga tror sig vara riktiga experter, vet hur det är, vi har två sådana i stallet. De är ena riktiga gnällspikar och verkligen går & letar fel för att sen komma och gnälla.

De skulle anmäla min sambo för djurplågeri när hans travhäst var 1,5 år och hade "växtvärk" och var stel. Själva lät de sin ena häst stå blockhalt i en vecka innan de tog den till klinik.

De tycker vi ger våra hästar för lite mat, det är för jäkligt att inte ha täcke på hästarna - En islänning med 1 dm päls behöver knappast ett täcke!

Stallets okastrerade hankatt pissade på däcket på deras släp, det fick min kastrerade hanhund skulden för, som aldrig i hela sitt liv pinkat på saker.

De tycker att de är VÄRLDENS BÄSTA hästägare. Ena deras häst, ett stort halvblod de inte klarar av har de piskat på med både kedjegrimskaft och pinnar när de ska ta in henne från hagen och hästen blir sprallig. De är helsjuka! Men vi sköter vårt och har inte med dom att göra. /Linda
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

Kräv respekt när dt gäller dina regler, jag skulle nog inte ens ta hand om en häst som hoppat över ett staket flera gånger, än mindre försöka lära den en läxa..

Tycker dock det är konstigt med folk som kräver att just deras häst ska tas in/ut först... tar jag ut in hästarna så gör jag det i den ordningen som det passar mig faktiskt, det får hästarna stå ut med.
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

Usch den människan verkar ju helt ovetande om hästar.. Hoppas du har sagt till henne ordentligt din häst hade kunnat bli ordentligt skadad.....
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

jag kan hålla med om att visst ska det gå att ta in hästar i den ordning som det blir helt enkelt. Men om man ska se det från vad som ger högst säkerhet så är det att ta dem i den ordning som de är mest angelägna om (oftast blir det ju i rangordning), speciellt i ett stall där 25 olika människor har hästar och där insläpp är uppdelade mellan dessa. Med andra ord så kräver inte jag att de ska ta in henne först utan det är vad som är sagt av dem som äger stallet eftersom de tycker att det är onödigt att komplicera ett insläpp.
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

Jodå jag pratade med henne om det men då blev hon vansinnig och stod och skrek om hur fruktansvärt ouppfostrad och vidrig min häst är och att hon vet "tamigfaen hur man hanterar hästar och att hon haft häst si och så många år.. och fyllde sedan i att hon är tränare osv".. Men jag pratade vidare med henne och vi kom fram till att hon helt enkelt ska ge tusan i min häst och de dagar hon har insläpp så ser jag till att vara där och tar henne själv. Men det är ändå väldigt trist att sånna här människor är i ett stall med så många andra då det alltid är ngn hon ska klaga på eller säga att deras hästar är så hemska. Jag har även efter detta diskuterat med många andra i stallet och samtliga andra pratar bara om hur otroligt trevlig min häst är och hur snabbt hon funnit sig i det nya stallet osv. Så det är ju lite märkligt att "proffset som är tränare" är den enda i hela stallet som haft ngt problem med min häst.....
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

:eek: :eek: :eek:
Men herregud!
Flytta hästen eller läxa upp människan rejält!:crazy:
Hur fasiken tänker folk eg?

Hur är det med pållan nudå?
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

Jodå, hon mår bra igen och personen det handlar om har inte fått hantera henne sen dess. Tyvärr är många i stallet rädda för henne eftersom hon är så omöjlig att prata med (eftersom hon "kan allt") därav vågade de inte ingripa när det hände utan berättade för mig efter när jag undrade varför min häst hade torkat svett på hela halsen, mellan benen och var så orolig. Jag är dock inte rädd att diskutera med denna inte så trevliga person men tyvärr känns det inte som att jag vinner så mkt på att försöka prata med henne, dvs hon lyssnar inte eftersom jag "bara" är 26år och hon råkar vara 57...
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

Tycker dock det är konstigt med folk som kräver att just deras häst ska tas in/ut först... tar jag ut in hästarna så gör jag det i den ordningen som det passar mig faktiskt, det får hästarna stå ut med.

Fast hästar har ju faktistk sin rangorning. Jag tycker personligen att man måste respektera hästarna om de har "sin" interna ordning.

Annars kan man ju så klart träna på att lämna "första-hästen" ensam, men det gör man ju inte genom att plötsligt slänga om rutinerna, utan just genom planerad träning.
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

i det stallet där jag har min medryttarhäst tar dom in den hästen som står närmast grinden och det går alldeless utmärkt! och samma sak gör vi i vårat egna stall:)
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

Jag förstår din reaktion.

Samtidigt så förstår jag den andre. Jag anser också att din häst har lite för mycket att säga till om, om den ska in när den bestämmer osv. En häst ska inte vara bossig vidin och ut eftersom det är risk för olycka! Det du beskriver låter som om du kör med minsta motstånds lag dvs du gör inget som hästen inte vill.

Sen att hästen sprang i cirklar, ja det va kanske för att den blev ifrågasatt och inte fick bestämma? Låter ju så.
Verkar inte som det sprang sej fysiskt trött utan snarare psykiskt trött.

Detta är baksidan av gemensamma stall, man får både ge och ta. Antingen sköter man allt själv, som du bör göra. Vad jag läser i ditt inlägg så är du inte ett dugg bättre än damen, med tanke på vem som kan vad. :angel:
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

Det är så svårt att ge råd i sådana här trådar. Jag får ju bara din sida av saken. Pratade jag med den andra personen så kanske hon har en helt annan berättelse. Överlag så tycker jag inte att hon skulle tagit ut din häst och låtit henne springa i cirklar, som du beskriver det, det är ditt jobb att uppfostra din häst.

Det enda råd jag kan ge dig är väl att strunta i henne. Hon hanterar inte din häst längre och om det funkar så låt det vara så. Man behöver inte älska alla men man måste ju orka gå till stallet. Det gäller faktiskt henne också. Det kan räcka att bara säga hej när man kommer och hej då när man går sen behöver du ju inte ha något mer med henne att göra.
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

Tror inte du läste mitt inlägg så som det faktiskt står,den här hästen bestämer inte själv. Hästen sprang inte i cirklar själv utan tvingades springa runt henne med hjälp av att ett grimskaft snurrades bakom henne och tvingade henne runt runt även när hon ville stanna. Detta är en häst som är mkt lättstressad och faktiskt är sån att det inte hjälper det minsta lilla att stressa upp på det där sättet ( i mitt inlägg fårn början skrev jag just att hon TVINGADES runt i cirklar).. detta för att bevisa att hon bestämde och inte hästen. Säga vad man vill om detta och jag vill inte gå in närmare vad jag tycker om denna form av "uppfostran" utan det lämnar jag till var och en vad de vill säga om det. Jag har inte heller sagt att hästen får bestämma utan bara att hon är bossig mot de andra hästarna vid ett insläpp INTE mot människor (och så fungerar de i de flesta hagar jag sett att en är ledare och kan flytta på de andra hästarna). Hon tränger sig inte fram, hon är inte stressad eller bråkig utan står helt enkelt längst fram vid grinden och är med andra ord smidigast att ta in först. Hon har aldrig tidigare varit till problem även om hon inte blivit tagen först utan detta var första gången. Sen vill jag även tillägga än en gång att det är inte jag som säger att ngn ska ta in henne först utan det är stallets ägare som sagt till om att ledare i varje hage ska gå först och i denna hage är det min häst. Dvs jag sitter inte och säger att jag vet bättre än ngn jag säger att jag känner min egen häst och att man ska ge tusan i att läxa upp andras hästar när det klart och tydligt är bestämt att man inte får det. I alla stall har folk tusen åsikter om hur och var och när saker skall göras.. Om alla ska läxa upp eller uppfostra eller vad det nu är på sitt eget sätt med alla andras hästar så kommer det inte sluta speciellt väl då rutiner i så fall blir olika varje dag. Så då får man antingen följa de regler som gäller för det stallet eller så får man flytta dit reglerna är som man själv tycker passar.
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

självklart är det så att det finns två sidor av varje situation. Men i detta fallet så hade både jag och personen det gäller samma syn på vad som hände, skillnaden var att hon tyckte att det är såhär man löser problemet med att hon hade hoppat. Vad som är tråkigt är att alla andra är lite rädda för den här personen då hon blir så otroligt arg om ngn säger ngt. Dvs det är alltid hon som är inblandad i konflikter i stallet. Men skrev inte inlägget för att klaga på henne allmänt utan tycker bara att det är tråkigt att folk inte kan respektera varandra och inte läxa upp någon annans häst.

Jag hade förstått om ngn tycker det är jobbigt om en häst i stallet ska behandlas med silkesvantar och det ska va si eller så.. eller att hästen e skogstokig och allmänt jobbig för alla med så är det inte i denna situation.
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

i det stallet där jag har min medryttarhäst tar dom in den hästen som står närmast grinden och det går alldeless utmärkt! och samma sak gör vi i vårat egna stall:)

Precis! Men inte är det den rang-lägsta som står först, eller hur?!
Försök att ta in den som står längst bort först, så får du förmodligen se ett visst missnöje i flocken.
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

Jag tycker du själv ska lära din häst att acceptera att nån annan häst går ur hagen, utan att hon hoppar över.

Vad händer om nån häst ska in tidigare på dagen än din häst? Kräver du då att alla hästar ska tas in, för att sedan släppas ut igen?:confused:
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

Tyvärr så fungerar det inte i stora stall när vissa hästar skall behandlas annorlunda. Det är för många nya inackorderingar per år för att man skall hinna lära sig alla hästars små egenheter. Hästarna måste lära sig att gå ordentligt till stallet även om rutinen ändras från dag till dag. Jag tycker iof inte att någon annan skall uppfostra min häst, men den skall kunna acceptera att den inte alltid skall komma in först. Jag undrar också hur ni gör om någon annan i hagen vill ta in sin häst för att rida innan det egentliga intaget
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

Precis! Men inte är det den rang-lägsta som står först, eller hur?!
Försök att ta in den som står längst bort först, så får du förmodligen se ett visst missnöje i flocken.

Vi tar också in den som står först vid grinden, det varierar vilka hästar som står där, den ranghöga kanske inte är där före de andra hästarna alla gånger. det funkar utmärkt att göra så här, istället för att man ska in och välja ut en "speciell" häst.
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

Håller med CK.

Enligt mig ingår det i vanligt hästhyffs att jag skall kunna ta vilken häst jag vill i stallet/hagen, först som sist.

Ovsett vilken rang hästen har så är MIN rang högre.

Förstår inte alla dessa hästägare som inte kan lämna sin häst ensam i hagen eller stallet ens för den lilla stund det tar medans någon annan blir riden/körd.

Det är helt och hållet en träningssak. Många hästar som påståtts int ekunnat lämnats själva har bara behövt vänja sig och inse läget.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 664
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 198
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp