skrämmande dålig hantering av situation

Sv: skrämmande dålig hantering av situation

KL

Ja, jag kan hålla med om att damens sätt att hantera situationen med din häst kanske inte var den bästa, och jag skulle förmodligen bli vansinning om ngn gjorde så med min häst. Däremot står jag på damens sida i det här fallet, även om hon gjorde fel just då.
Har man en häst i ett stall där diverse människor har ansvar för DIN häst under den tiden du inte kan hantera den så MÅSTE DU se till att den går att leda utan att utsätta andra människor för fara, Det är en sak att din häst lyder dig. Men lyder den ingen annan kan jag förstå resterande stallmedlemmars frustration. Sålänge du betalar för att stå någonstans och betalar ngn annan att hantera ditt djur, ska du också se till att denne går så säkert som möjligt med hästen. Funkar inte hästen med andra får du hantera den själv. Annars kan jag förstå att folk "försvarar sig" mot den. Den här damens metod var dock i det värsta laget. Hon kunde ju pratat med dig först.
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

Hur klarar din häst situationen om någon behöver ta in sin häst från hagen?

Om hon blir så hispig som du beskriver, så behöver ni kanske träna på att hämta olika hästar i olika ordning, så att din häst blir tryggare och ingen olycka inträffar. (Om hon inte hoppar, så kanske hon istället är så stressad att hon mosar ner någon i grinden nästa gång.) Bara en tanke...

/V
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

Nu har jag inte läst hela tråden och detta är trådkapning (Jag anser att folk inte ska läxa upp andras hästar).

Men om en häst insisterar på att alltid bli intagen först - hur hanterar den då om någon kommer och tar in en eller flera hästar för att rida dem?
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

Håller med CK.

Enligt mig ingår det i vanligt hästhyffs att jag skall kunna ta vilken häst jag vill i stallet/hagen, först som sist.

Ovsett vilken rang hästen har så är MIN rang högre.

Förstår inte alla dessa hästägare som inte kan lämna sin häst ensam i hagen eller stallet ens för den lilla stund det tar medans någon annan blir riden/körd.

Det är helt och hållet en träningssak. Många hästar som påståtts int ekunnat lämnats själva har bara behövt vänja sig och inse läget.


Håller med! :bow:
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

*kl*

Ja, jag håller iof med om att det är bra om man kan ta in vilken häst som helst först.

MEN för det första.
För att undvika onödiga situationer så bör man, speciellt i ett stärre stall med många hästar som hanteras av många ta den anghögsta hästen först vid in och ut -släpp...

Och för det andra - jag kan inte för mitt liv se vad det skulle hjälpa att fånga hästen EFTER att den smitit och låta den springa runt i cirklar tills den blir alldeles svettig och stressig - sen släppa ut den, stressad och SJÄLV i hagen så att den smiter en gång till och sen låta den springa runt i cirklar igen, för att sen ställa in den i stallet.
Inte ens JAG - som har förmåga till logiskt tänkande fattar vad hästen är tänkt att lära av detta.. så hur i hela fridens namn ska HÄSTEN fatta ett dyft av vad personen i fråga ville????

Det som händer är ju att hästen gör något - sen fångsa den och straffas (antagligen så fattar ju hästen inte att den straffas just för att den smet från hagen), sen ställ den ut i hagen igen där det är mycket obehagligt - hsäten hoppar ut igen - fångas och straffas för... tja.. att den befinner ig på stallbacken eller vad - hur ska hästen veta... och sen när den sprungit runt lite granna så får den en belöning (dvs den får gå in i boxen).

Så gott folk - VAD har alltså hästen lärt av denna lilla uppläxning?
Jag skulle tippa på - ingenting.
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

Tycker dock det är konstigt med folk som kräver att just deras häst ska tas in/ut först... tar jag ut in hästarna så gör jag det i den ordningen som det passar mig faktiskt, det får hästarna stå ut med.

Jag håller med dig. Resonerar bestämt somså att det inte är hästen som ska tala om för mig vad jag ska göra, utan tvärtom...
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

suck..självklart förväntar jag mig inte att alla skall tas in för att sedan släppas ut. Tråden handlade inte om att hon brukar hoppa ut... den handlade om hur en person tar sig friheten att hantera min häst på ett sätt som jag personligen tycker är idiotiskt. Andra får tycka att det är rätt sätt jag lägger ingen värdering i det utan säger endast att MIN häst inte skall hanteras så. Hästen det handlar om bryr sig inte om andra hästar går in eller ut ur hagen under dagen hon är endast "på" när det är insläpp dvs hon ställer sig vid grinden när hon vet att insläpp närmar sig.
Och till alla som läser den här tråden så vill jag än en gång stryka under att det är alltså 23 andra personer i stallet som tar in och ut hästar och hon har aldrig hoppat för ngn annan även de ggr hon inte tagits först (även om ägarna till stallet sagt att hon skall tas först och snälla ni det är allså INTE jag som äger stallet och det är med andra ord INTE jag som bestämt att det skall vara så) . Jag har efter den situationen när hon hoppade tagit in henne sist i hennes hage och hon har bara blivit stressad inte hoppat. Dvs det är svårt att lära henne att sluta med ngt hon inte ens gör.

Tråden handlar alltså inte om häst som hoppar ut. Tråden handlar om att hon läxade upp min häst på ett sätt som inte är ok att göra med andras hästar.
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

som jag skrev tidigare.. hästen har alltid varit lätt att hantera.. Ingen av de 23 andra i stallet har problem med henne och hemma hos mig har kompis dotter som är 10 tagit in henne utan problem. Det är alltså ingen problem, har inte varit ngt problem varken innan eller efter utan det var just den här dagen och det var hur hon hantareade det som är problemet.
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

Är det samma häst det handlar om?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=637016

i så fall förstår jag att folk blir less på den.

jadu, förstår inte varför man ens skriver ett sånt inlägg men eftersom du nu kände att du ville det så ska jag svara på det. Nej det är inte samma häst och som sagt folk är inte less på henne. Vi pratar om en situation som hon hoppade över. Inte att hon är till problem för folk. Det var alltså en tråd om hantering.

Och som en längre upp skrev. Vad lärde sig hästen av att bli snurrad runt runt .. kastas ut i hagen.. snurras igen.. å sen gå in i boxen? ,, Men som sagt.. det var inte det tråden handlade om.
 
Sv: skrämmande dålig hantering av situation

Jag håller med. Min häst står i ett stall med två andra hästar. Yngsta hästen är "drottningen" och ska bestämma, allt. Hon ska in först, ha mat först, hon kan inte gå när det är mkt trafik, hon kan inte gå förbi traktorer och lastbilar, utan då får hela ligan rida åt andra hållet utan att försöka med annan täthäst... med mera med mera.

Jag har blivit tillsagd av de andra hästägarna att deras hästar kan gå kvar i hagen, när jag ska ta in min häst för att rida. O ja, vad bra det går.

"Drottningen" står oftast innanför grinden med öronen bakåt om min häst eller andra hagkompisen, försöker gå närmare mig. Är min häst eller andra hagkompisen, redan vid grinden när jag kommer, kommer "drottningen" farande och "kickmarkerar" åt dem Men jag kan gå in längst ner i hagen, ta på grimskaftet och leda ut annan häst om jag "markerar" mot "drottningen" att jag bara SKA ta in just den hästen och ingen annan.

För det mesta, ger jag upp och tar in alla tre. Det är lugnast. Eftersom jag har en ryggmärgsskada och inte har lust att hamna i en konfliktsituation, liknande första stallet jag hade min häst i. Där hette det - "Vifta med armarna", så flyttar mina hästar sig, när vi upptäckte att min häst var låg i rang och inte blev ivägsläppt ur hagen. Okey, det gick ju bra... inte... Det är därför jag fortfarande har en "svullnad/muskelbristning?" på ena låret efter att ha blivit omkullsprungen, när min häst jagades genom hela sommarhagen av 4 hästar, med hängande grimskaft...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 664
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 198
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp