Sv: skrämmande dålig hantering av situation
Jag håller med. Min häst står i ett stall med två andra hästar. Yngsta hästen är "drottningen" och ska bestämma, allt. Hon ska in först, ha mat först, hon kan inte gå när det är mkt trafik, hon kan inte gå förbi traktorer och lastbilar, utan då får hela ligan rida åt andra hållet utan att försöka med annan täthäst... med mera med mera.
Jag har blivit tillsagd av de andra hästägarna att deras hästar kan gå kvar i hagen, när jag ska ta in min häst för att rida. O ja, vad bra det går.
"Drottningen" står oftast innanför grinden med öronen bakåt om min häst eller andra hagkompisen, försöker gå närmare mig. Är min häst eller andra hagkompisen, redan vid grinden när jag kommer, kommer "drottningen" farande och "kickmarkerar" åt dem Men jag kan gå in längst ner i hagen, ta på grimskaftet och leda ut annan häst om jag "markerar" mot "drottningen" att jag bara SKA ta in just den hästen och ingen annan.
För det mesta, ger jag upp och tar in alla tre. Det är lugnast. Eftersom jag har en ryggmärgsskada och inte har lust att hamna i en konfliktsituation, liknande första stallet jag hade min häst i. Där hette det - "Vifta med armarna", så flyttar mina hästar sig, när vi upptäckte att min häst var låg i rang och inte blev ivägsläppt ur hagen. Okey, det gick ju bra... inte... Det är därför jag fortfarande har en "svullnad/muskelbristning?" på ena låret efter att ha blivit omkullsprungen, när min häst jagades genom hela sommarhagen av 4 hästar, med hängande grimskaft...