Skottlossning på skola

Det där eskalerade VÄLDIGT snabbt, varför kunde de inte säga tidigare att de hade döda ? Så slapp så många "spekulationer" cirkulera ? Jag förstår ju "sjukhuset" de sa ju i sak bara "VI har bara fått in 5 skadade" och som de säger nu, så är det ju inte alla döda som hamnar på sjukhus, MEN ÄNDÅ !!!
Svarar på ditt inlägg, men det är mer en öppen fråga.. kan de gå ut med att de är döda om de inte officiellt blivit dödsförklarade? Det kanske även har med det att göra, utöver det som sagts tidigare i tråden.

Sjukhuset ljög inte.
Jag tycker att det är rätt att var och en bara berättar vad man vet.

Nej exakt, det var ju det jag ville ha fram, att sjukhuset ljög inte. Men tycker ändå de kunde "förvarnat oss" mer genom att säga att de faktiskt HADE döda redan vid första presskonferensen...

Kan bidra med en liten infallsvinkel ang det här med att sjukhuset säger sig inte ha tagit emot några döda. Om polis/ambulans påträffar personer på brottsplatsen som är uppenbart avlidna så är det inte ovanligt att man låter dem ligga på platsen, fokuserar insatserna på de som går att rädda och inväntar polititransport för dessa framför att ockupera ambulanser som har bättre saker att göra än att transportera döda kroppar. Man kan också låta dem ligga för att polisens tekniker ska kunna dokumentera platsen.

Svarar på ditt inlägg, men det är mer en öppen fråga.. kan de gå ut med att de är döda om de inte officiellt blivit dödsförklarade? Det kanske även har med det att göra, utöver det som sagts tidigare i tråden.

Jo de va ju de jag var inne på med, att de ville invänta identifiering mm innan de går ut med döda, men som sagt nu blev de ju bara "konstigt"... INGET om döda vid första presskonferensen utan då handlade de bara om skadade, sen nu släpper de att det är 10 döda. Därav mitt "det eskalerade rejält"... Bara där blir det ju mer chockartat IGEN...

Tror att de hade en oklar bild av dethela
Skolbyggnaden är tydligen väldigt stor och de hade inte gått igenom hela huset.

Tror de inte ville starta rykten och spekulationer?

Fast när flera medier talar om att det enligt flera källor är flera döda så måste man vara transparent från polisens sida. Tycker jag. De som inte får tag på sina anhöriga blir ju ännu oroligare när budskapen är dubbla.

Nu säger polisen i den andra pressträffen att de inte kan svara exakt på antalet döda, men att det är ett tiotal. Det borde gå att säga mer precist och får till och med mig att fundera över hur många döda det egentligen är frågan om.

Även om de inte hade några döda på sjukhuset?

Jag tycker att det är fel tillfälle att älta sånt här.

Älta vad ?

Att det ska mörkas så in i världen hur många som faktiskt är döda eller att de hittat döda ? Det är ju inte så att det kommer fram förr eller senare ?

Nej exakt, det var ju det jag ville ha fram, att sjukhuset ljög inte. Men tycker ändå de kunde "förvarnat oss" mer genom att säga att de faktiskt HADE döda redan vid första presskonferensen...
Fast vi som följer via TV och inte är anhöriga kan faktiskt vänta lite och behöver ingen "förvarning". Hellre få säkra uppgifter (som i efterhand uppdateras) medan skadade tas omhand och skolan säkras.

Jfr Utøya. Samma kväll sas det tiotalet döda, på morgonen var det uppdaterat.

Det är helt fruktansvärt!

Och angående vilken information Polisen går ut med på en presskonferens under en insats mot pågående dödligt våld är det väl rimligt att det bara är den information som de faktiskt fått bekräftat från "sina egna". Vilket inte nödvändigtvis är så lätt att få under en pågående insats? Att reportrar rapporterar saker de själva ser är ju en sak. Vad polisen kan rapportera eventuellt en annan...

Tillägg till mitt förra: Personer som är uppenbart avlidna redan på brottsplatsen transporteras i allmänhet inte till "sjukhuset" utan till bårhuset direkt (som dock ligger i anslutning till sjukhuset men via en annan ingång) och det är därmed fullt rimligt att personalen uppe på akutmottagningen inte har koll på om, när och hur eventuella avlidna inkommit.

Älta vad ?

Att det ska mörkas så in i världen hur många som faktiskt är döda eller att de hittat döda ? Det är ju inte så att det kommer fram förr eller senare ?
Fast det är väl inte att mörka när man inväntar faktiska besked? Du kan se en död människa, men innan personen är dödsförklarad och allt annat som ska i brist på bättre ord: administreras så tar det lång tid. Hade det varit bättre om de gått ut med "det finns döda" och sen behövt korrigera och gå ut med "eh, det var inget. Vi gick bara på hörsägen"?

Varför är det så viktigt att du får rätt information
De mörkar inte de försöker hantera en fruktansvärd situation
Allmänhetens nyfikenhet är ganska sanslös

Nä du har rätt... Varför rapporteras det ens om att det hänt nåt ?
Allmänhetens nyfikenhet är ganska sanslös

Liknande trådar

Skola & Jobb Är det vanligt och att rekommendera att man i en överklagan numrerar varje stycke? Som exv. i detta dokument .
Svar
7
· Visningar
790
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 377
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka