Skottlossning på skola

Jag vill nog inte leva i denna världen mer. Trump, Putin, krig, skjutningar … det tar aldrig slut. Världen hade varit en mycket bättre plats utan människor.

(Nej, jag har inga planer på självmord, så var inte oroliga. Jag är bara så jäkla less på allt elände i världen som till 100% beror på människans girighet och maktlystnad)

Jag vill nog inte leva i denna världen mer. Trump, Putin, krig, skjutningar … det tar aldrig slut. Världen hade varit en mycket bättre plats utan människor.

(Nej, jag har inga planer på självmord, så var inte oroliga. Jag är bara så jäkla less på allt elände i världen som till 100% beror på människans girighet och maktlystnad)
Jag tänker nog att självmordsdåd vare sig handlar om girighet eller maktlystnad. Och det som hände idag var ett elände.

Så fruktansvärt, så onödigt och tragiskt och ogreppbart! Alla människor som blivit dödade, och alla deras anhöriga, familjer, vänner, klasskamrater, kollegor... Det går knappt att förstå omfattningen av det här, tycker jag. Jag bor inte i närheten och är inte direkt påverkad själv, men i ett vidare perspektiv påverkas jag naturligtvis när sådant här händer.

Jag kramar extra mycket på både mannen och dottern idag. Tänk hur fruktansvärt snabbt allt kan ändras.

Jag flyttade från Örebro 2009, så mycket har säkert hänt. Vet att det även fanns en muslimsk friskola för jag tror låg och mellanstadiet där då. Men som sagt, sånt har säkert ändrats på alla år som gått. Känns ändå lite bättre att det inte är barn som drabbats.
Ligger muslimsk firskola strax bredvid tror jag, samt en grundskola på andra sidan...

Jag tror att vi alla vill veta. Jag är jättenyfiken på vem som är gärningsmannen, motiv och annat. Men det handlar om att tänka att vad vi - som är allmänheten - vad vi vill är inte prioriterat nu.
Anhöriga och polisens arbete är det däremot.
Precis! Har man nära anhörig där tror jag man fått något klarare besked, åtminstone så klara man kunnat leverera så fort man kunnat det. Informationen till allmänheten behöver väl inte ut i brådrasket? Inte konstigt om informationen inte varit fullt tydlig med omedelbar verkan, kan tänka mig det är svårt att samordna allt.

Jag tror att vi alla vill veta. Jag är jättenyfiken på vem som är gärningsmannen, motiv och annat. Men det handlar om att tänka att vad vi - som är allmänheten - vad vi vill är inte prioriterat nu.
Anhöriga och polisens arbete är det däremot.
Jag tänker det är en väsentlig skillnad (för utomstående allmänhet) mellan att vilja veta (som känsla och intresse) och att tycka att det borde vara prioriterat att få fram den informationen före andra uppgifter myndigheterna har att göra (som åsikt/värdering hur arbetet ska utföras)

Jag tänker nog att självmordsdåd vare sig handlar om girighet eller maktlystnad. Och det som hände idag var ett elände.
Orsaken till dagens fruktansvärda skjutning är psykisk ohälsa.

Orsaken till psykisk ohälsa är många. Psykiatrin fungerar inte, pengar dras in. De som behöver vård får ingen vård. Detta i sin tur grundar sig (mestadels) på neddragningar, vilket i sin tur grundar sig på dålig skött ekonomi (där politiker har skyhöga löner och fallskärmar). (Ta Kiruna nya badhus som exempel. Den har kostat många miljoner skattekronor, men barnen får inte mjölk i skolan.)

Så ja, dagens skjutning har sin grund i människans girighet och maktlystnad.

När jag gick i skolan fick vi lära oss att 2 Världskriget berodde på tre saker, makt, mark och pengar. Människan vill ha makt, hon vill ha mark (egendom) och hon vill ha pengar.

Detta gäller dessvärre fortfarande. Det är människans girighet och ”jag vet bäst själv” som ligger till grund för den värld vi har idag.

Orsaken till dagens fruktansvärda skjutning är psykisk ohälsa.

Orsaken till psykisk ohälsa är många. Psykiatrin fungerar inte, pengar dras in. De som behöver vård får ingen vård. Detta i sin tur grundar sig (mestadels) på neddragningar, vilket i sin tur grundar sig på dålig skött ekonomi (där politiker har skyhöga löner och fallskärmar). (Ta Kiruna nya badhus som exempel. Den har kostat många miljoner skattekronor, men barnen får inte mjölk i skolan.)

Så ja, dagens skjutning har sin grund i människans girighet och maktlystnad.

När jag gick i skolan fick vi lära oss att 2 Världskriget berodde på tre saker, makt, mark och pengar. Människan vill ha makt, hon vill ha mark (egendom) och hon vill ha pengar.

Detta gäller dessvärre fortfarande. Det är människans girighet och ”jag vet bäst själv” som ligger till grund för den värld vi har idag.
Och mänskligheten är bra på att stötta och hjälpa, men först efter katastrofen är ett faktum.

Många medier skriver att gärningsmannen hade jaktlicens, och om det nu är tex. en AR-15 som han kunnat få på helt laglig väg så tycker jag fan att det är skäl till omtag från när de blev tillåtna i jakt 2023. Just vapen är i stort sett enda frågan jag är för att vara jävligt repressiv gällande.

Många medier skriver att gärningsmannen hade jaktlicens, och om det nu är tex. en AR-15 som han kunnat få på helt laglig väg så tycker jag fan att det är skäl till omtag från när de blev tillåtna i jakt 2023. Just vapen är i stort sett enda frågan jag är för att vara jävligt repressiv gällande.
Förmodligen fel utpekad hade jaktlicens.

Edit. Jag är förresten ouppdaterad, eftersom jag gjort annat i 90min. Så jag ska bara hålla klaffen.

Senast ändrad:
Håller helt med, det drar bara till sig människor som blir jägare av fel anledningen då det är lättare att få licens för AR-15 för jakt än för dynamiskt sportskytte.

Liknande trådar

Skola & Jobb Är det vanligt och att rekommendera att man i en överklagan numrerar varje stycke? Som exv. i detta dokument .
Svar
7
· Visningar
790
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 377
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025