Sköta en ridbana vintertid

Sv: Sköta en ridbana vintertid

Kom igen nu! Det kan väl inte va bara jag som har en paddock som fryser!

nejdå min är frusen & knölig :smirk:
det regnade apmycket här innan det frös på, där har vi resultatet för knöligheten. hann inte med att harva innan det frös.
väldigt frustrerande och jag har faktiskt ingen aning om hur man kan "frysa" upp den igen..

En till med detta problemet! Alla pratar ju om saltning men ingen verkar veta hur mycket och hur ofta man ska salta.
Jag pratade med en på granngården idag om det och han ringde till någon som skulle kunna lite mer om detta och kom fram till att magnesiumklorid är det man ska använda. Detta skulle vara bättre för hästarnas hovar också. Han på granngården skulle ta reda på lite mer och ringa mig så vi får väl se vad han kommer fram till.

Fick också veta att salt finns på 25kg säck och 1000kg storsäck. Hade ju varit bra om det fanns nåt därimellan....

Funderar också på hur mycket salt som kan behövas till en 20*40 ridbana. Täntke om alla i stallet köpte var sin 25kg säck, om det skulle räcka. Det skulle bli drygt 100kg ihop.

Förr om åren hade vi en inhyrd vars far jobbade på väghållningsverket eller vad det heter. Han svängde förbi vår paddock emellanåt och saltade den med sin bil (hade en liten saltbil som kom in och runt i paddocken) Då hade vi bästa ridbanan vintertid på flera mils avstånd. :D Tyvärr togs hästen bort och den inhyrda flyttade. :(

Vi saltar vår några gånger/vinter. Vi har en sådan spridare som man har i trädgården som man kör så rinner det ut ur små hål. Ganska tidskrävande och jobbigt men vad gör man inte. Varje gång vi saltar så använder vi ca 4 små säckar. Harvar/sladdar först sen saltar vi innan det har frusit. Vi har en 20x40 paddock. Det funkar bra.

Tack för tipset. :bow: En sån där spridare lät ju bra. Men vad är en "liten säck". Hur många kilo? :)

kl

jag har paddexbana och den får man inte salta, men har man vanlig sandbana så måste man salta.

paddex säger att underlaget inte ska frysa, men min är frusen nu. :crazy: kan nog bero på att det var ovanligt blött precis innan det blev -10... ska försöka få tag på en harv och harva upp det.

Min har också fryst, och jag tror det beror på att det är så blött.. men om man harvar lite lite försiktig så kan den kanske mjukas upp.. Men min tinar så fort det blir + grader igen... annars så är jag nöjd med min paddex bana.. den tål ju hur mycket vatten som helst.. dock lite "fläckar" som inte vill sätta sig riktigt..

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Lars L
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 056
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 522
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama