Shimzy

Trådstartare
skriver härmed..eftersom ajg måset ringa hovslagaren idag..så ådet är lita akut..!

vet ej om ajg lägger tråden rätt.. flyttade den gäran til rätt ställe om ajg är helt ute å cyklar..

jag blir galen!
min kille kan gå i 8 veckor med sina skor i vanliga fall, men sen vi flytatde hit till västkusten så sliter han ner skorna på 4 veckor!
hur gör ni som bor här?
vad skor ni med för skor?

försöker rida så lite osm möjligt på asfalt och berg men det blir ju en del ändå..

hur gör ni?? :S :S

finns de guldskor utan brodd?
 
Sv: skor.!?

Vad använder du för tup av skor? Vanliga ridskor? Att skor slits/nöts ut är ju olika... skorna slits mycket om du rider mkt på grusvägar, skogen eller om hästen har ngn speciell benställning som gör att han sliter ut en viss sida mer än den andra. Rid på ängar om du har tillgång till det, om du inte vill "bekosta" hästens hovvård.

kram
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: skor.!?

alltså, jag vet inte hur blött det är där du bor men om det är blött en längre tid, sen blir torrt, sen blir blött ect så tar ju hovarna stryk av detta. Min ena pålles redan dåliga hovar blir rent ut sagt usla när det är sånt väder. Dom blir mjuka och sömmarna typ kryper ur hålen.. Jag får hålla på och sko honom mycket mer ä´n vad jag borde. Sen också så slits ju sömmarna ut tidigare med obroddade skor och när man går mycket på grus, asfalt mm....

angående guldskorna så finns det inga obroddade för stora hästar... än.
 
Sv: skor.!?

Du kan be om skor med svets i tån.
att skorna håller är inget riktmått för hur ofta hästen ska skos om, utan se till hovens tillväxt.
De växer mer om hästen äter gräs.
 
Sv: skor.!?

biotin och Kiselgur är också bra till hästar med dålig tillväxt på hovarna.
 
Sv: skor.!?

Fast det är långt ifrån säkert att det funkar :p jag tycker mig inte se någon som helst skildnad med Biotin efter cirka 1 års användning.
Kiselgur funkade inte alls heller.
 
Sv: skor.!?

Jag bor i Halland, min häst sliter vanliga järnskor på cirka 7 veckor, men behöver skos var 6.e vecka. Perfekt alltså.
 
Sv: skor.!?

Det finns ngn forskning på att Biotin tom kan försämra kvalitén.

Det som funkar är Enzion o Steel Joint- en som tidigare hade en häst med pappersfötter
Tror att det kan delvis vara därför som dens fånghovar med rotation, växte ut till fina fötter o inget återfall
 
Sv: skor.!?

Oj då, det låter inget vidare det. Min kuse har fått/får Biotin (mamma vill att hon får det, hon tror på att det hjälper så ok tänker jag) i ett år snart och hon har faktiskt ingen skildnad på hovarna alls.
Fast det kanske är olika från individ till individ.
 
Sv: skor.!?

Álin skrev:
Oj då, det låter inget vidare det. Min kuse har fått/får Biotin (mamma vill att hon får det, hon tror på att det hjälper så ok tänker jag) i ett år snart och hon har faktiskt ingen skildnad på hovarna alls.
Fast det kanske är olika från individ till individ.


Ja det är olika på individ.
Läste nånstans att det finns forskning på att hästar endast tar upp biotinet om de redan har ett visst ämne/sammansättning i kroppen, och att många INTE har detta ämne, och då hjälper inte Biotinet... tyvärr är jag en dålig källa då jag inte minns VAR jag läste det, men jag tror det var någon artikel i Ridsport för något halvår sedan....:crazy:
 
Sv: skor.!?

biotinet behövs mest när hästen har brist på det. Och dåliga hovar kan bero på biotinbrist. kanske därför du inte märker någon skillnad? för att din(a) hästar inte har någon brist...
Biotin är också ett b-vitamin som behövs i kroppen. så varför det skulle försämra förstår jag inte. Finns den där forskningen att läsa någonstans? Det skulle va kul o se liksom.:smirk:
Min fakta jag har fått om biotin och andra vitaminer/mineraler är i Kraffts bok Vitamin & Mineral - ABC, som finns o hämta på grodden om nån vill läsa...:p
 

Liknande trådar

Utrustning På sistone har jag reflekterat över en sak, då hästen började halka med bakbenen på asfalt och det var precis innan det var dags för ny...
2
Svar
20
· Visningar
2 228
Senast: Gimlan
·
Hästvård Jag ser ljuset i tunneln, och nästa månad så ska lillknatten skos och sen får vi sätta igång - halleluja. Fast då kommer ju det...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 800
Hästvård Min unghäst fick på sig skor (endast fram) för första gången för ca 4-5 veckor sen,och han hunnit tappa dom 3 gånger.. Först tappade han...
Svar
7
· Visningar
1 124
Senast: Fibusen
·
Hästvård Efter lång tid borta från hästvärlden har jag nu möjlighet att ha häst igen. En bekant har en jättetrevlig vallack som jag haft kortare...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: Hoppelhase
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp