A
Anna_pann
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?
Jag har haft mina utan förstärkning i 4 veckor nu och behöver bytas.
Jag har haft mina utan förstärkning i 4 veckor nu och behöver bytas.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En häst under 5 års ålder har väl aldrig en färdigutvecklad bogmuskelatur eller??
Om man läser alla inläggen och historiken så framgår det ganska "glasklart" att det finns flera andra faktorer mer än vikten på skorna som "tynger"
En normalviktig!!! ponny med bra fötter som inte jobbas nämnvärt borde kunna ha lättmetallskor, annars kan du ha flapsko .
Din hovis borde veta bäst vad som passar dess fötter o miljö.
Håller vi oss till tråden har jag svårt att tro att denna hästen har de muskler den behöver, för att utföra något större arbete, vilket Ts säkert inte heller tänkt utsätta den för.
Hej!
Dom har tydligen jättesmå (i ridhästmått mätt) broddar. har inte sett dom själv, men dom är fast, 4 i varje sko (inte fel nåt av det), men just typ hälften av storleken av vanliga brodd..
/ Lavinia
Fast utan utlägg, då växer ju hoven över om man inte skor med extremtäta intervall? Eller missförstod jag?
(Visste inte ens det fanns något som kallades 'galoppskor' dock)
KL
Har du funderat på galoppskor? De är lättare än "vanliga" skor, fler sömhål att välja på, smalare från sömhål till ytterkant, dvs passar tunna väggar. Vinterskorna kan man köpa med iskruvade brodd, typ elitbrodd.
De skor jag använder ser ut så här:
http://www.kerckhaert.com/php/popup.php?img=../dbfotos/25_hrs_front_photo_DR_FRONT_groot.jpg
http://www.kerckhaert.com/php/popup.php?img=../dbfotos/25_hrs_hind_photo_DR_HIND_groot.jpg
Vinterskorna man kan köpa har även 4 brodd (avtagbara)
Nej, det växer inte över (om man inte väntar extremt länge). Jag har skoperioder på mellan 8 och 10 veckor, min hovslagare slipar dessutom kanterna så att det absolut inte ska finnas någonting att trampa på. (tappskor, eller rättare sagt avtrampade skor, är numera en sällsynthet )
Är man nu så envist kompetent att man lägger all skuld på vikten på skon men likt förbaskat ger sig fasen på att hästen måste ha skor (varför förstår jag inte med tanke på ålder och tränings slitage men nu verkar det vara så) så fattar jag inte varför man inte gör det enkelt för sig.
Tyvärr så verkar berörd hovis heller inte göra sitt liv enkelt (kanske beror på att hästägaren inte låter hovis få ha ett enkelt och bekymmersfritt liv, (vad vet jag) och smäller på ett par vanliga galopptävlings skor i aluminium av märket Equine "outer rim" och använder mustads roadnail.
Varenda hovslagare känner ju till detta och alla som har minst ett fullblod i sin kundkrets har detta i sitt bas sortiment.
Fast det du beskriver är för mig trångskoning? Mina går med rejäla utlägg, och 4 veckors intervall. Så de skulle med skoning som du beskriver (kant i kant) växa över på ett par veckor, och dessutom vara vad jag anser trångskodda? Om inget med de där skorna är väldigt annorlunda jmf med 'andra skor'?
Jag köper att man kan sko kant i kant på just galoppisar och andra, som byter skor som andra byter strumpor, men inte hur man kan göra det och hålla ett normalt intervall, hovarna växer ju, och startar man på kant i kant kommer de ju växa över? *förvirrad*
De skorna är jag dock rätt säker på att jag ska få tag på, ska absolut kolla upp (för jag antar att man kan sko med utlägg med dem också?)
Att jag föreslog detta var för att om du gör utlägg, så förskjuter du ju hela vikten på hoven, den blir tyngre på utsidan (för du gör ju inte lika stort utlägg på insidan, eller hur?), så när hästen sedan lyfter blir rörelsen annorlunda för att kompensera: lättare att lyfta insidan så den kommer först, sedan utsidan av hoven (där det är tyngre), framåt och ned: biljardering.
Kerckhaert har även en aluminiumsko för ridhästar som heter Triumph.
Den är betydligt hårdare/tåligare än en galopp/travsko i aluminium.