S

Sweet

Har hört att det är ett måste att hästen är skodd med "riktiga" skor på alla fyra i distanstävlingar, är det så? Varför får man inte ha tex Old Mac´s eller dylikt?

Du får lov att ha old mac´s som reservskor om du skulle tappa en sko. Du får dock inte starta utan "riktiga" skor.

Distans sliter en hel del på skorna. Vissa tävlingar sliter man ut hela järnskon på.
Jag vet inte exakt varför men kan tänka mig att det är pga slitaget som man vill att hästen ska vara "ordentligt" skodd.
// Linda

Vet du om detta endast gäller i Sverige? Var det inte prat om detta förut, att hästar får starta barfota i Norge? El har jag helt fel nu? :confused:

läste oxå om det härnånstans.. varför inte i sverige?? kan man inte införa kontroll av hovarna på barfotahästarna i vet. kontrollen isånafall? min arabpojke har kanonfötter, vill träna honom för distans o gärna tävla oxå(han e 4 o barfota), synd om man måste till norge för det..

Man får starta barfota i USA, England, Tyskland, Tjeckien och förmödligen flera andra länder, där hästmäniskor förstår att en hästhov fungerar bäst utan skor. Sverige har korkade regler från medeltiden. Har en arab som jag vill tävla med, men om det innebär att jag måste spika fast järnskrott på hans fina hovar, så låter jag hellre bli och rider mina egna distans ritter i stället.

*lånar knappen*

Jag tror det är som mahlmt säger, att hovarna slits alltför mkt för att det ska vara schysst mot hästen att låta dem gå barfota. På korta distanser går det säkert bra om banan är bra, men är det längre sträcka, det är hårt med sand eller grus då blir det enorma slitage. Har varit med om att sko en häst innan distansritten bara för att få sko om den strax efter för järnskon har det inte varit mycket kvar av. Och det var på en häst med mycket starka, hårda och bra hovar.

Jag håller fullt med om att en hov mår bra barfota - om den sköts på rätt sätt, och om hästen klarar av det. Dagens hårda avel har gjort att många hästar har dåliga hovar redan från födseln och dem är det nog inte speciellt snällt att träna barfota och ännu mindre rida en distansritt barfota på.

Måhända att sverige har gammeldags regler, men tyvärr är det nog många som inte kan tänka själva utan hakar på trenden - är det inne med barfotahäst drar de av skorna utan att tänka sig för. Reglerna är nog till för hästarnas bästa - egentligen.

I vissa länder är det visserligen tillåtet att rida en häst barfota på distansritter, men jag måste också säga att jag sällan ser så fräscha distanshästar som i sverige. I flera länder (obs – inga specifika) har de inte samma syn på djurens välmående som vi har, där ser hovarna ofta eländiga ut, hästarna är magra, pälsen är matt och hästarnas allmänna uppsyn är lite tråkig.

Man kanske skulle kunna införa att på prov ha kortare distansritter där det är tillåtet att ha hästen barfota och trava upp på asfalt eller dylikt då man tydligt ser om hästen är i skick för att kunna genomföra.

Vad arg jag blir! och ledsen....
Jag har läst på nätet om distanshästar i US och Australien som går barfota, och jag tror aldrig jag sett så fina hovar -och pållar.
Att hoven skulle slitas för mycket är skitsnack. Hoven växer ju efter hur mycket den slits! Det är klart att om man räknar med att en häst som bara går på mjukt gräs plötsligt ska kunna springa på asfalt och grus så är det djurplågeri och ohållbart...
Jag tror inte att hästars dåliga hovkvalité främst beror på dålig avel ur hovsynpunkt, utan ganska uteslutande på bristande kunskap hos människan.

Distanshästen om någon borde tjäna på barfotagång och jag hoppas vi får se så pass goda resultat och välmående hästar hos utländska barfotahästar att Sverige tvingas ändra sitt regelverk.

Då ska jag också ställa upp på tävling
:bump:

Jag håller med dig, neywaz. Regeln om skor finns ju till för att hästen ska må bra, inte för att göra det krångligt för ryttaren.

Jag har väldigt svårt för att tänka mig att en distanshäst skulle kunna klara sig utan skor under tävlingssäsongen! Mina hästar går utan skor under vintern, men det är enbart för att jag är snål och inte vill lägga pengar på skoning när jag rider så lite. Hovarna mår INTE bättre av att vara utan skor. I alla fall inte på mina hästar. De blir mindre under vintern, när de är utan skor. Främst i trakterna. Och hovväggarna blir rakare, eller får olika lutning, vilket gör att strålen inte längre hamnar exakt i mitten.

Jag vill ha så breda och stora hovar som möjligt, och det kan jag inte få utan att ha hästen skodd.

Har du SETT en eller helst flera barfota distanshästar efter ett lopp?

Har någon av er som förespråkar barfota hästar någonsin ridit 50 km eller mer i trav och galopp på hårda grusvägar och asfalt?

JAG har varit med om att en järnsko var som aluminiumfolie efter BARA 50 km - tanken med att veterinären skulle kolla hovarna och att man därmed skulle kunna tillåta barfota hästar fungerar bara om veterinärkontrollerna sker tätare än vartredje mil.

Fö hur vet man att en fyra åring har tillräckligt bra hovar för att gå distans oskodd - den hästen ska inte ha varit med om något som liknar en riktig tävlingsritt

Slappna nu av alla!!! Detta är inte en diskussion om att hästar ska vara barfota eller inte! :mad:

Jag har inte sagt att distanshästar borde få gå barfota på tävling, jag undrade bara om det var ok att ha Old Mac´s eller dylikt istället men det var visst järnskor som gäller.

Inte bara järnskor

Slappna nu av alla!!! Detta är inte en diskussion om att hästar ska vara barfota eller inte! :mad:

Delvis har det tydligen blivit det. Så är det på ett forum. Var och en får diskutera vad den vill. Ingen äger tråden.

men det var visst järnskor som gäller.

Nej, du får rida med vilka skor du vill. Huvudsaken är att hästen är skodd. Jag vet en del som rider med gummiskor, och en del med PG.

Re: Inte bara järnskor

Ok, låt mig formulera mig rätt. Det är tydligen påspikade skor som gäller, inga "gympadojjor". :)

Der var jag som satte igång diskussionerna genom att påstå att reglerna är fel och att anledningen till att barfotaridning inte anses fungera är människans bristande kunskap om hur en frisk hov skall se ut och verkas.

Till dig som tar av skorna på vintern: det är INTE konstigt att dina hästars hovar krymper under vintern. För att barfotagång ska fungera krävs en längre period än en vinter, och det kan vara så att hovarna dessutom verkas mer som man verkar en skodd hov och inte som en "vildhästhov", dvs en naturligt sliten hov. Skillnaden är mycket stor i fråga om hur mycket hoven masseras.
En annan sak är att du, som du skriver inte rider dina hästar lika mycket vintertid, dvs dina hästar får inte lika mycket massage ock kan helt enkelt inte växa så bra.

Ni har rätt i att jag inte har ridit en häst barfota i 5 mil på asfalt och grus, men jag har läst och sett bilder på andra som gör det.
Jag ska kolla adressen till en sida som ni kan gå in och titta på.
Återkommer...

Problemmet med just distans under de förhållanden som normalt gäller här (=grusvägar) är att slitaget blir enormt i samband med just tävlingar och att hästen max går ett tiotal längre ritter per säsong. Mer realistiskt är en fem-sex. Hoven kan inte "rätta sig" efter slitaget, eftersom det sker vid något enstaka tillfälle. Träningen liknar sällan tävlingarna, eftersom den går ut på att bygga stamina ("golf-kondis" :D)

Dessutom skulle det bli katastrof för hästen om någon mindre van ryttare misstog sig på hur mycket hovarna klarade. Jag blev själv tagen när jag såg skillnaden mellan att rida Clear Round och att tävla ;)

Var det inte du som precis hade slutat sko dina hästar och som hade sett "dunderresultat" på bara två veckor?

Till dig som tar av skorna på vintern: det är INTE konstigt att dina hästars hovar krymper under vintern. För att barfotagång ska fungera krävs en längre period än en vinter

Men jag skulle i alla fall inte våga chansa. Jag ser att hovarna krymper när skorna åker av. Du menar att de efter en tid (ganska lång tid) skulle börja bredda sig igen. Men tänk om de inte gör det då!? Jag förstår inte riktigt varför man skulle ta den risken när skoningen fungerar så bra. Med rätt skoning breddar sig hovarna fint och allt fungerar jättebra.

Den norska sidan ska jag nog kunn ta mig igenom, men på den engelska kan jag bara titta på bilderna och typ gissa vad som står. Det är så krångliga ord. :crazy: :o Vad står det?

Kom ihåg - de skriver på den sistnämnda sidan om två distanshästar, var av en har tävlat fyra åtta milare (50 miles), någon enstaka placering. Inget om hastigheter eller underlag. Inget om tiden som förflyter mellan tävlingarna. Det ser inte direkt ut som grusvägar och asfalt.

Denna information räcker för att väcka nyfiken, men inte som bevis.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterade över en sak när dottern skrek över en spindel och en insekt på studsmattan. Jag var likadan när jag var liten fast 10...
Svar
7
· Visningar
397
Senast: warg
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 077
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka