*lånar knappen*
Jag tror det är som mahlmt säger, att hovarna slits alltför mkt för att det ska vara schysst mot hästen att låta dem gå barfota. På korta distanser går det säkert bra om banan är bra, men är det längre sträcka, det är hårt med sand eller grus då blir det enorma slitage. Har varit med om att sko en häst innan distansritten bara för att få sko om den strax efter för järnskon har det inte varit mycket kvar av. Och det var på en häst med mycket starka, hårda och bra hovar.
Jag håller fullt med om att en hov mår bra barfota - om den sköts på rätt sätt, och om hästen klarar av det. Dagens hårda avel har gjort att många hästar har dåliga hovar redan från födseln och dem är det nog inte speciellt snällt att träna barfota och ännu mindre rida en distansritt barfota på.
Måhända att sverige har gammeldags regler, men tyvärr är det nog många som inte kan tänka själva utan hakar på trenden - är det inne med barfotahäst drar de av skorna utan att tänka sig för. Reglerna är nog till för hästarnas bästa - egentligen.
I vissa länder är det visserligen tillåtet att rida en häst barfota på distansritter, men jag måste också säga att jag sällan ser så fräscha distanshästar som i sverige. I flera länder (obs – inga specifika) har de inte samma syn på djurens välmående som vi har, där ser hovarna ofta eländiga ut, hästarna är magra, pälsen är matt och hästarnas allmänna uppsyn är lite tråkig.
Man kanske skulle kunna införa att på prov ha kortare distansritter där det är tillåtet att ha hästen barfota och trava upp på asfalt eller dylikt då man tydligt ser om hästen är i skick för att kunna genomföra.