Skrev till Norges ridsportförbund och frågade om man som svensk ryttare får åka till Norge och tävla sin häst barfota. Och fick till svar att det får man.
Synd bara att man ska behöva åka till Norge..

Har en kompis som ridit 160km Barfota! på sin häst. Hovarna hade inte slitis ett dugg!
Därför vi började använda skor var för att när man för länge sedan började stalla in hästarna på halm så bildades det amoniak som fräts på hovarna, hästarna kunde då inte längre leva i ett normalt levnads förhållande.
Hurvida en häst mår bäst barfota el icke beror helt på om den har en naturlig hästhållning el ej.
Att sko hästen är egentligen bland det värsta du kan göra! sömmen tex som vi spikar rätt igenom vita linjen leder (metal) in kyla i hoven vilket leder till att lamelläderhuden blir nedkyld vilket i sin tur leder till att hoven producerar sämre hornkvalitet.
Detta är bara en nackdel med skor.
Men har man hästar som man låter stå inne så är det nåstan omöjligt att ha dem oskodda
Så däför tycker jag att alla ska satsa på en sundare hästhållning!
Läs. sundare hästliv av hiltrud strasser!
Att rekomendera då denna bok är en bibel!

De första hästar som skoddes var hästar som användes i krig.
De var tvugna att färdas långa sträckor med både ryttare och packning. De första hästskorna var gjora av vass/säv och såg ut lite som en toffel. Dessa knöts på och blev snabbt slitna. Vilket man kan förstå :)
man experimenterade ganska länge med olika varianter av skor och sätt att sätta fast skorna. Tog ett ganska bra tag innan man började tillverka dem av järn och spika fast dem.

Varför blir det en sådant Hallelulja när det kommer något "nytt" som egentligen är gammalt? Sund hästhållning är ju ett relativt begrepp, en del lägger på hästen dubbla täcken sent på våren och hästen svettas och ägaren tycker att det är OK, andra tycker att det är sunt att rida 16 mil och dessutom utan skor och säga att hovarna inte slitits??? Jag fattar ingenting!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterade över en sak när dottern skrek över en spindel och en insekt på studsmattan. Jag var likadan när jag var liten fast 10...
Svar
7
· Visningar
397
Senast: warg
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 077
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka