Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är era hemliga showgrooming tipps hihi jag vill veta allt-på söndag ska Phigalle tävla i showmanship at halter för första gången
Men de verkar ju vara inne med korta manar just nu. Tyckte allt att hästarna i world show klasserna hade rejält korta manar oxå... eller så är de bara min dåliga upplösning på datorn..Tycker man ser så jäkla många fula avklippta för korta manar på western tävlingar.Usch. Klipp inte manarna ryck dom och inte så Himla korta i USA skulle man använda handflatan och mäta med.
Men de verkar ju vara inne med korta manar just nu. Tyckte allt att hästarna i world show klasserna hade rejält korta manar oxå... eller så är de bara min dåliga upplösning på datorn..
. Min WC har ca 2 hands längd på manen...mer vill jag inte ha.
De är väl bara det att de är inne med väldigt kort man. För ett tag sedan sa man att manen skulle vara en handsbredd lång, men nu är den inte längre än ca två fingrars bredd.
Ja men det beror ju på vems hand...
Det handlar nog mer om vad hästen har för hals... anledningen till att man klipper manen kort och bandar den är ju för att framhäva halsen, och man rättar sig efter vilken typ av hals hästen har.
I mitt tycke och smak ska Hunter, Pleasure, Halterhästar absolut ha kort man, så när det blir dags för show i vår ryker även denna:
(nu blir jag väl hashuggen igen )
Kan inte vänta på att få sätta saxen i honom! Mohahahahhaaaa
Ja men det beror ju på vems hand...
Det handlar nog mer om vad hästen har för hals... anledningen till att man klipper manen kort och bandar den är ju för att framhäva halsen, och man rättar sig efter vilken typ av hals hästen har.
I mitt tycke och smak ska Hunter, Pleasure, Halterhästar absolut ha kort man
QUOTE]
I mina ögon är min hand fööör bred för en hands läng
Men sen har jag ju arbetar nävar oxå.
Endel Reining hingstar är uuurläckra in sina långa manar men jag kommer alltid suckta efter den där perfekta väl bandade överperfektionistiskt klippta och fixade manen
ojj sååå lång man??
Ja...än så länge. Med tanke på svintokvalitén lurar jag på att ta bort den helt. Begriper inte hur den kan vara sån när pannlugg och svans är hur bra som helst...
En bild här på fröken...
Hon är rätt fin, ja...men ett hår av hin när hon sätter trotssidan till
att grooma en häst för tävling är jätte skojj, men hur ofta är det inte att man på tävlins morgonen kommer på att man själv också ska tävla :P
En väl badad häst som är noga rycktad.
Massa cowboy magic, peppy, hovlack.
En snyggt bandad man( eller flätad)
Rakad nacke, ansiktet och öron
och benen om dom är vita.+baby puder
ABSOLUT inget hovskägg eller tofsar ner över hovarna!!!!!
väl sminkad så hästen får det där rätta uttrycket i ansiktet...
Nu har så många svarade och jag har inte läst allt men det var många bra tips de jag har läst.
Så kommer med en gammla tips från 80 talet jag lärde mig från en hög klassade damen från tävlings ringen.
Show shampoo:
Baby Shampoo
Baby Oil
och Öl
Även till denna dagen jag förstår inte "Ölen" del, men det fungera så jag använder det fortfarande. Det ger pälsen en riktig mjukt/lenn(?stavning) kännsla och den är super glansig.
Jag brukar shampoo med nåt annat först för att får bort smutsen sen gör jag om igen med detta ovan blandat i hink tillsammans med lite vatten.