Skönhetstipps

Sv: Skönhetstipps

Oljetipset lärde jag mig faktist när jag jobbade på arabstuteri.
Dom flätade och fullkomligt dränkte in i olja. Sedan gjorde dom en avlång "boll" av flätan som dom lade i en påse, i med lite mer olja och och tejpade hårt!!! Då såg svansen ut som en hård "korv", som dom sedan tejpade fast balsnören på.

Så fick hästarna gå länge! När man sedan tog upp paketet släpade svansarna i backen med decimeter.....

Inom Showvärlden används också mycket lössvansar på tunnsvansade hästar.

En fundering angående oljan, ska svansroten också dränkas med olja är det tänkt? (i ett inlägg står det ju att oljan är till för att få bort klåda)
Man brukar ju säga att olja är uttorkande i längden om huden blir för bortskämd med det! :p

I övrigt måste jag säga att jag är impad över hur mycket pillerjobb ni verkar lägga ner! :) kommer från en som tycker att den årliga duschen och dagliga rykten är mer än nog! :rofl:

Nej jag brukar inte ha olja i svansroten...

Ett gammalt hästhandlarknep är ju att ha motorolja i svansroten på hästar med klåda, men hur bra det är och varför vet jag inte... :crazy:

Tips om man vill ha manen kort utan att rycka, är att lägga över all man på andra sidan av halsen. Därifrån klipper du steg för steg så manen blir rak, dock med sneställd sax så att du får ett mer naturligt fall på topparna. När du sen viker över manen på rätt sida behöver du bara finjustera, även där med sneställd sax, så ser den inte klippt ut utan bara väldigt välryckt.
Vill manen inte ligga ner på andra sidan så blöter jag på den med sprayflaska, och trycker ner den sista klippta biten tillsammans med den bit som ska klippas. När den biten är klippt i samma längd så är det den som är mall för nästa bit osv.

Oljetipset lärde jag mig faktist när jag jobbade på arabstuteri.
Dom flätade och fullkomligt dränkte in i olja. Sedan gjorde dom en avlång "boll" av flätan som dom lade i en påse, i med lite mer olja och och tejpade hårt!!! Då såg svansen ut som en hård "korv", som dom sedan tejpade fast balsnören på.

Så fick hästarna gå länge! När man sedan tog upp paketet släpade svansarna i backen med decimeter.....

Inom Showvärlden används också mycket lössvansar på tunnsvansade hästar.

Okej, låter ju nästan helt otroligt !! ;)
Jo, lössvans alternativet finns ju också men det är en ekonomisk fråga... ;):mad: de är ju så satans dyra :(
Och sedan känns det lite "fusk" också... men det blir ju snyggt ;)

Jo, men jag har faktist sett att det funkar. Dock vet jag inte om det är bra...

Lössvans är snyggt, men ingen nödvändighet särskil om man inte tävlar på de allra högsta nivåerna eller har en häst med naturligt tjock svans.
Fusk, javisst...men det är isåfall bara en grej i raden av fusk man kan göra för att piffa till sin häst inför show! Så, det tycker jag är helt upp till var och en, det är iallafall tillåtet om man vill.

Har man en häst med tunn svans finns inte så mkt att göra, mer än att vårda den väl och se till att slitaget är minimalt. Om man "packeterar" och sparar svansen så kan man sedan klippa den i önskad längd så får man en fylligare look. om man inte håller på med arabutställning dvs för då ska svasnen vara full längd, gärna ett par dm släpandes på marken i avslappnat tillstånd! (släpar inte i när araben showar och lyfter på svansen)

Jag borstar ALDRIG svansar (eller manar på dom som ska ha lång man) annat än till show och då har jag massor med medel i typ conditioner som man ej tvättar ur.

Skrubbar hästen svansen i boxen har den förmodligen klåda, vilken avhjälps med tvätt samt ev olja. Man kan även ha ett täcke med lång svanslapp.

Min häst är ju en arab på 2 1/2 år med ganska tunn svans i mitt tycke. Ska jag låta svansen vara eller ska jag ha den flätad. han tävlas ju inte ännu men jag vill ju ändå ha en fin svans.
Hans man är mjuk och jag upplever den som känslig. han får tover väldigt lätt. Hur underviker jag det? Toverna uppstår ca var 3:e dag. Ska jag borsta manen var 3:e dag då?
Jag tror inte han har klåda i svansen utan han står alltid och sover med bakdelen och svansen upptryckt mot boxväggen även när han bajsar i boxen så trycker han upp rumpan mot väggen och bajsar på den nymålade väggen och alltid på det vita så det är snygga "fartränder" i hans box:devil::devil: Ska jag andvända ett tunnt täcke med svanslapp när han är i boxen då för att förhindra skav?
Jag tror mitt pälsglans som jag har i man och svans heter ShowSheen el ngt liknande.

Det fulaste med min häst just nu är att han bytte hagkompisar i juli och dom har tuggat på hans hals på båda sidorna och det läker så långsamt och tar evigheter innan de går bort. Han får ngt bett/sår då och då nu med men inte så mkt som det var förut.

Just nu får han hö med hög näring han vill dock bara äta kanske 1-2kg om dagen ännu då jag har mkt gräs kvar i hagen. Han får även 0.7kg Åsebroo Cool. Men enligt bonden jag köpt höt från får jag inte ge någon pellets alls pga av näringen i höt men jag har ingen analys ännu ska skicka in den så fort som möjligt. Så jag funderar på om jag ska ta bort Coolen i väntan på analysen? Han får även B-vitamin.

Vilket tips det där med olja.. skall jag verkligen testa....

själv använder jag svans påse hela vinter halvåret... eller lång strumpa iförsig... (sliter inte lika mycket som vissa påsar gör och mycket billigare... ) bara att klippa upp en bit så man har två "knyt snören" för övrigt så har jag en ganska renlig häst som inte rullar sig där det är lerigt.. så det är bara ben och svans oftast som är leriga... *ler* (ganska skönt när man har vitt på hästen..)

inför tävling när benen skall vara krit vita så tvättar jag 2gånger med shampoot som heter ORVUS super bra på hästar... skrubbar även med borste... (lika så hovarna) tvättar hela hästen i orvus, och gärna en omgång med balsam på hela kroppen oxå... lite cowboy magic i svans och man
svansen i "svans fläta" och på med hooden och det tunna täcket... (behöver inte fläta min man för den är ALLTID lockig, annars hade jag flätat under hooden)

sen skall det klippas... runt hovarna (så det inte hänger ner nått på hovarna), hovskägget, öronen och runt mule och ögon..
sen det sista innan tävling så är det svart hov lack som gäller och även "face" i ansikte runt mule & ögon... pälsglans på och gärna lite pepi spray... (luktar ju även sååå gott!!)

hoppas jag inte har missat nått...:)

Min häst är ju en arab på 2 1/2 år med ganska tunn svans i mitt tycke. Ska jag låta svansen vara eller ska jag ha den flätad. han tävlas ju inte ännu men jag vill ju ändå ha en fin svans.
1)Hans man är mjuk och jag upplever den som känslig. han får tover väldigt lätt. Hur underviker jag det? Toverna uppstår ca var 3:e dag. Ska jag borsta manen var 3:e dag då?

2) Jag tror inte han har klåda i svansen utan han står alltid och sover med bakdelen och svansen upptryckt mot boxväggen även när han bajsar i boxen så trycker han upp rumpan mot väggen och bajsar på den nymålade väggen och alltid på det vita så det är snygga "fartränder" i hans box:devil::devil: Ska jag andvända ett tunnt täcke med svanslapp när han är i boxen då för att förhindra skav?

3)Jag tror mitt pälsglans som jag har i man och svans heter ShowSheen el ngt liknande.

Det fulaste med min häst just nu är att han bytte hagkompisar i juli och dom har tuggat på hans hals på båda sidorna och det läker så långsamt och tar evigheter innan de går bort. Han får ngt bett/sår då och då nu med men inte så mkt som det var förut.

Just nu får han hö med hög näring han vill dock bara äta kanske 1-2kg om dagen ännu då jag har mkt gräs kvar i hagen. Han får även 0.7kg Åsebroo Cool. Men enligt bonden jag köpt höt från får jag inte ge någon pellets alls pga av näringen i höt men jag har ingen analys ännu ska skicka in den så fort som möjligt. Så jag funderar på om jag ska ta bort Coolen i väntan på analysen? Han får även B-vitamin.

1) jag hade borstat den med en vanlig borste (som du har på kroppen) nästan varje dag och en del pälsglans (eller cowboy magic)..

2) min står precis likadant med sin svans.. så hon är så grisig där back efetr varje natt... täcke med svans kappa är ännu sämre vid det tillfället för dom kan inte (inte min iallafall) lyfta undan svansen då och då blir den ännu grisigare.. (har redan testat)

3) det är bra!!

hoppas du lyckas få ordning på svansen..

Han blir inte bajsig på sej själv/svansen utan det är bara väggen som blir men det som stör mej är att han skaver av svansen till korta strån högst upp som står åt alla håll:(

Han blir inte bajsig på sej själv/svansen utan det är bara väggen som blir men det som stör mej är att han skaver av svansen till korta strån högst upp som står åt alla håll:(

ok.. då kan nog täcke med svans kappa vara bra... har själv inte det problemet som sakt.. så jag vetinte men det var ju nån tidigare som redan hade skrivit det.. så det kanske är värt ett försök..*ler*

I med medel i manen dagligen, tex Cowboy Magic. Red ut med fingrarna vid behov. Om det är Absorbines Show Sheen du har så funkar det också. Det finns också leave in conditioner, Cowboy Magic har och jag tror även Absorbine har det.
Det viktigaste är att det är ett medel fritt från silicon och alkohol.

Svansen, ja om han inte blir irriterad av det så hade jag flätat, men om man flätar bör man stoppa den i påse. Strumpa går bra också men den suger åt sig fukt och skit och då måste man näöstan byta dagligen iaf vid våt väderlek....

Märken och bett...ja alla har vi samma problem. Jag har dock kommit fram till att det är viktigare för mig att mina unghingstar får utlopp för sin energi och flockbehov så länge det går, och har dom ute mycket, i flock. Därför får dom märken, bett och revor som tyvärr inte är så smickrande på tävling och i halter tom kan kosta placeringar. Men, jag upplever ändå att fördelarna är större med att ha dom ihop än nackdelarna.

Om man vill att hästarna ska vara hästar så får man leva med att dom inte ser perfekta ut tyvärr....
Det finns sprayfärg att köpa som man ska spraya på revor och hudlösa partier efterbett osv, men jag upplever att det är omöjligt att matcha nyansen på hårremmen med färgen, så det har bara sett fånigt ut när jag har provat. :smirk: Funkar möjligtvis på en svart häst...

Prova du täcke med svanslapp om han skrubbar sig i boxen!

Vad gäller hö't, så kan ju inte bonden säga om du ska ge pelelts eller inte om han inte har någon analys... han har ingen aning om hurdana näringsvärden det är i hö't eller vad din häst behöver.
Gör en analys, men tillsvidare hade jag inte tagit bort kraftfodret.

I med medel i manen dagligen, tex Cowboy Magic. Red ut med fingrarna vid behov. Om det är Absorbines Show Sheen du har så funkar det också. Det finns också leave in conditioner, Cowboy Magic har och jag tror även Absorbine har det.
Det viktigaste är att det är ett medel fritt från silicon och alkohol.

Svansen, ja om han inte blir irriterad av det så hade jag flätat, men om man flätar bör man stoppa den i påse. Strumpa går bra också men den suger åt sig fukt och skit och då måste man näöstan byta dagligen iaf vid våt väderlek....

Märken och bett...ja alla har vi samma problem. Jag har dock kommit fram till att det är viktigare för mig att mina unghingstar får utlopp för sin energi och flockbehov så länge det går, och har dom ute mycket, i flock. Därför får dom märken, bett och revor som tyvärr inte är så smickrande på tävling och i halter tom kan kosta placeringar. Men, jag upplever ändå att fördelarna är större med att ha dom ihop än nackdelarna.

Om man vill att hästarna ska vara hästar så får man leva med att dom inte ser perfekta ut tyvärr....

Prova du täcke med svanslapp om han skrubbar sig i boxen!

Vad gäller hö't, så kan ju inte bonden säga om du ska ge pelelts eller inte om han inte har någon analys... han har ingen aning om hurdana näringsvärden det är i hö't eller vad din häst behöver.
Gör en analys, men tillsvidare hade jag inte tagit bort kraftfodret.

Vart finns cowboy magic att köpa?vart kostar det? finns det på greva i helgen montro? Är det ett pälsglans? Jag tror det är Absorbines Show Sheen:).Är det cowboy magic pälsglans eller leave in conditioner jag ska andvända?

Får kolla på Greva i helgen om det finns en svanspåse tillsalu.(jag har ju en vanlig enligt mej bra ekonomisk månad;)) hade inte tänkt att åka tid egentligen men det är ju bara nån mil så:)

Phigalle har haft väldigt otur med olika hagkompisar iår, han blir väldigt lätt mobbab. sparkad,biten och utjagad genom eltråden ett antalgånger:cry: Men nu går han med en 4 års welshvallack och en 5 års korningsponny men det är mest dom som ger sej på honom tror jag för dom har aldrig några bitmärken. Någon gång kan dom göra ngt rejs i hagen. Jag vill verkligen att han ska få busa och leka av sej så mkt som möjligt.

Räcker det med en analys på MJ och protein eller ska man ta en analys med alla mineraler med?
Är Åsebro Cool ett bra foder?

ska man ha i ny olja i svansen varje gång man flätar om den dvs ca 1 gång per vecka:confused:

Analys på mineralerna är bra om du får hjälp med att räkna ut även behoven för dem. Finns lite kvoter och behovsgränser som man brukar kolla på där.
Foder-forumet är en bra start, liksom Christina Plancks böcker.

Hej,
Nu har jag inhandlat cowboy Magic i geleform i tub.
jag har även köpt två svanspåsar en som var rätt kraftig med kardborrband och den andra såg mer ut om en tunnarepåse (hemmasydd?) som man skulle knyta. Jag stallade även in honom för natten igår så nu hinns det nog med lite mer rykt osv.:)

Vad är era hemliga showgrooming tipps hihi jag vill veta allt-på söndag ska Phigalle tävla i showmanship at halter för första gången:bump:

Jag använder en trimkniv till manen/pannluggen på min WC. Borstar svansen rätt ofta men den håller. Hon har en fantastisk svans:bow:. Värre med svintomanen då:crazy:. Även om jag använder spray i manen vill den inte bli glatt och lättborstad:mad:

Hon blir blank av rykt, pälsen är tät och fin...Lättskött tjej:D

Rocket är väl ett oskrivet kort än så länge...fölman, fölsvans...krusigt och fint. Inte så lätt att göra tjusig. Men, han har en lovande färg och brås han på sin mor kommer han att vara blank oavsett vad man gör...*hoppas*:angel:

Tycker man ser så jäkla många fula avklippta för korta manar på western tävlingar.Usch. Klipp inte manarna ryck dom och inte så Himla korta i USA skulle man använda handflatan och mäta med.:(

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 680
Senast: Claraclara
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 769
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18