Skönhetstipps

C

CindyLou

Vad har du för knep för att få din/era westernhäst/ar vacker?
Intensiv rykt?
Ngt hemligt knep?
Ngt speciellt foder?
osv osv

Fram nu med alla era skönhets tipps:D

:bump::bump:

Sv: Skönhetstipps

vilket bra initiativ CindyLou!
behöver en massa bra tips!

och mitt första tips är: skaffa aldrig en vit häst...:cool::D

Senast ändrad:

Ja visst e det;)

Inga som har förslag?

Har sett att många har svans fläta i hagen tex. Varför har man det, hur hårt och hur långt upp ska man fläta? När har man det? Ska man ha en sådan där svanspåse och hur ofta byter man den? Hur vårdar man svansen på bästa sätt så den inte slits? Hur för hindrar man att hästen står och sover i boxen med svansen tryckt mot väggen och skrubbar(:devil:) svansen?

Jag flätar svansen för att slippa borsta ur den varje dag, det sliter ju en del på taglet, kan även om hästen har lång man ta och fläta den för att undvika borstning, jag reder ut man och svans med fingrarna varje gång jag borstar och sen flätar igen. Svanspåse förhindrar att det blir smutsigt och den tvättar jag ungefär en gång i veckan. Sen gillar jag ett pälsglans som jag mestadels har i man och svans men använder det någon gång på kroppen. Den heter "canter silk mane and tail conditioner" står det på flaskan och den är dryg, man kan späda ut den massor av gånger och fungerar lika bra för det.
Efter rykt brukar jag dra en putsduk över hästen för att få bort löst damm, det glänser så fint då, kommer jag på något mer så skriver jag igen.

tack tack för informationen:bump:
jag provade förra veckan att fläta manen men efter två dagar hade han kliat sej i hagen och en massa hårstrån gått av så jag tog ur flätorna illa kvickt. Nu har han en massa korta dm långa stån som sticker rakt ut:cry: Min häst har väldigt mjuk och silikig man och den är ganska lång men flätor gick ju tyvärr inte ha på honom.

Jag borstar ALDRIG svansar (eller manar på dom som ska ha lång man) annat än till show och då har jag massor med medel i typ conditioner som man ej tvättar ur.

Fläta svansen, dränk in i olja och stoppa i svanspåse och låt den vara. Byt påse när den är skitig, och gör om så fort det ser ut att tofsa till sig. Jag brukar strunta i detta på sommaren för att hästarna behöver vifta bort flugor, och istället ev använda lössvans på show om svansen blivit lite tunn. Flugviftning sliter också väldigt mycket. Ett annant alternativ är att göra som dom gjorde på ett arabstuteri där jag jobbade, som tejpade fast en massa balsnören på svanspaketet istället. :)

Annars är knepen en bra välbalanserad foderstat, rätt och regelbunden avmaskning, daglig grooming och rykt samt bra medel när man gör iordning sin häst för show.

Vad gäller lång man så aktar jag mig för flätor om jag inte vet att hästen inte skrubbar sig någonsin. Gör den det är risken att hela flätan ryker-alltså en hel bit av manen.
OM jag flätar så dränker jag flätorna i olja, helst olivolja. Viktigt att fläta ända ner till sista toppen, då gummisnodden också sliter på manen. I lång man gör jag bara två eller tre "långflätor" som går längs med mankammen.

Ett tips om man har lång man och inte flätar den är att fläta upp den bara vid ridning, då tygeln också skaver...

Inte alla pälsglans är bra för man och svans!
Jag använder Cowboys conditioner, samt detangler vid bad.

Skrubbar hästen svansen i boxen har den förmodligen klåda, vilken avhjälps med tvätt samt ev olja. Man kan även ha ett täcke med lång svanslapp.

Efter bad och innan show använder jag alltid hood, samt ett sheet (en typ av tunnt täcke som verkar lite polerande på pälsen). Sedan är det den vanliga tävlingsgroomingen som gäller.

Man kan aldrig jobba upp glansen och utstrålningen på en häst som inte mår bra eller får felaktig foderstat...

Skulle ju även vilja veta hur ni gör när ni tävlingsgroomar hästen!! :rofl:
Känns som om det hör ihop lite?

En kvart om dagen med liten mjuk gummiskrapa (rubber curry) ger en fantastiskt blank hårrem, bada hästen några dagar till en vecka innan tävling, sedan dammsug direkt innan tävling.
Om hästen skall ha kort pleasure/halterman gör hårda flätor dom gör att man slipper rycka och tunna ur manen... Om hästen skall ha lång man, gör lösa flätor som man flätar om varannan dag, glöm inte att ha i conditioner, samma gäller svansen löst flätat för att inte dra ur hårstrån. Totalförbud för inbakade flätor i svansen som drar ur hår från sidorna!
Borsta man och svans gör vi sällan, i så fall med vanlig mjuk "människo borste"...borsta aldrig man och svans när dom är blöta.
Vita ben kirurgklipps en til en och en halv vecka innan tävling då hinner pälsen växa ut precis perfekt till tävlingen och det vita blir helt vitt..Mörka ben klipps med ett grövre blad ca en halv vecka innan tävling för bästa resultat. Om hästarna är skodda används skor utan tåkappa...
I övrigt håller jag med Wrangler...viktigast är en bra foderstat med högkvalitativt foder och en god omvårdnad i övrigt...:banana:

Tänk på vid användning av svanspåse att fästet ofta sliter på hårstråna, längst upp där man sätter fast påsen, därför använder vi nu bara fläta och påse endast vid tävling...inte så roligt om svansen blir avskavd direkt under svansroten:crazy:

:rofl::rofl:

Men det har ju sin charm det också, det är SÅ spännande att komma ner till hästen 5.30 på tävlingsmorgonen och inse att man skulle behöva en guldtvätt på Statoil för att få hästen VIT igen...;)

Har sett att många har svans fläta i hagen tex. Varför har man det, hur hårt och hur långt upp ska man fläta? När har man det? Ska man ha en sådan där svanspåse och hur ofta byter man den? Hur vårdar man svansen på bästa sätt så den inte slits? Hur för hindrar man att hästen står och sover i boxen med svansen tryckt mot väggen och skrubbar(:devil:) svansen?

Jag brukar fläta svansen på min skimmel några dagar innan tävling. Tvättar den också flera dagar i rad för att den verkligen ska bli vit igen (har en tendens att bli gul annars :crazy:). Gör en fläta som börjar vid svansrotens slut ungefär. Börjar man högre upp och gör någon slags inbakad är risken stor att hästen kliar av mycket hårstrån :( Jag flätar ganska löst och ser till att göra om den varje dag.
Om det är lerigt ute och man ska iväg så brukar jag göra samma slags fläta, men sedan välja hur långt ner svansen ska gå och trä in nedre delen av svansen upp igenom det som redan är flätat. Svårt att förklara, men den blir då kortare och får ingen smuts på sig. Sitter bra och sliter ej på svansen.
Svanspåse har jag bara efter sista tvätten och på vägen till tävlingen.
Flätar aldrig manen då mina hästar tycker att det är jätte kul att klia av sig flätorna där... använder dock glansspray i både man och svans, så brukar det skydda mot smuts också.

Sen håller jag med Wrangler och Wild Rein, rätt foder är grunden till allt! Samt avmaskning och allt sådant som kan påverka. Jag ger aloe vera till mina pållar vilket har förbättrat hov och tagel kvalitét enormt!

Och en glad och självsäker häst har alltid en bra utstrålning, det har en glad matte/husse också, vilket ska synas på tävlingsbanan! Är man sur och irriterad och har en häst som tycker att livet är trist så spelar det nog ingen roll hur snygg putsen är...;)

Senast ändrad av en moderator:

åh! jag håller med! >.< men fast man säger det så slutar det med att man står där med en vit/mycket ljus häst ändå...

Har fått lära mig att bada vit häst med yes två ggr och avsluta sista badet med "silverschampo" dvs blå schampo.. :D Och potatismjöl på ev. kissfläckar kan funka när man inte har tillgång till spolspilta ;)

heh.. ska inte påstå att jag tävlings groomar våra alls.. dom badas. Typ. Punkt. Och några långa manar har vi inte direkt heller. Men precis som många andra sagt; Foder och daglig vård är det som i slutänden spelar in ^^

och det fulaste jag vet är när man ser jättefina hästar med "avskavd" päls framme på bogarna efter förtrånga täcken. ingen grooming i världen kan rädda det...

Schamponera! Alla vita tecken ska vara kritvita och ryktade. Klipp tufsar som sticker ut ur öronen. Nyrakat bakom örona. Nysmörjd utrustning. Ev kan man smörja mule mm med något icke starkt luktande. Skura rent hovarna. Klart!

Ge någon msk linfröolja i fodret, det brukar ge lite mer välmående glans i pälsen. Se till så hästen har en väl avvägd foderstat i övrigt.

och det fulaste jag vet är när man ser jättefina hästar med "avskavd" päls framme på bogarna efter förtrånga täcken. ingen grooming i världen kan rädda det...

Där sa du något som var sant! Och kan inte annat än hålla med!

haha! :rofl:

om nu ens det skulle hjälpa! :D

Jo...det är sant...men om man gör det en gång i veckan, så kanske det fungerar. Får man inte var 10:e tvätt gratis också? :idea: Man får passa sig för de där rullarna bara, det kan vara svårt att reda ut manen...:eek:

Jag borstar ALDRIG svansar (eller manar på dom som ska ha lång man) annat än till show och då har jag massor med medel i typ conditioner som man ej tvättar ur.

Fläta svansen, dränk in i olja och stoppa i svanspåse och låt den vara. Byt påse när den är skitig, och gör om så fort det ser ut att tofsa till sig. Jag brukar strunta i detta på sommaren för att hästarna behöver vifta bort flugor, och istället ev använda lössvans på show om svansen blivit lite tunn. Flugviftning sliter också väldigt mycket. Ett annant alternativ är att göra som dom gjorde på ett arabstuteri där jag jobbade, som tejpade fast en massa balsnören på svanspaketet istället. :)

Annars är knepen en bra välbalanserad foderstat, rätt och regelbunden avmaskning, daglig grooming och rykt samt bra medel när man gör iordning sin häst för show.

Vad gäller lång man så aktar jag mig för flätor om jag inte vet att hästen inte skrubbar sig någonsin. Gör den det är risken att hela flätan ryker-alltså en hel bit av manen.
OM jag flätar så dränker jag flätorna i olja, helst olivolja. Viktigt att fläta ända ner till sista toppen, då gummisnodden också sliter på manen. I lång man gör jag bara två eller tre "långflätor" som går längs med mankammen.

Ett tips om man har lång man och inte flätar den är att fläta upp den bara vid ridning, då tygeln också skaver...

Inte alla pälsglans är bra för man och svans!
Jag använder Cowboys conditioner, samt detangler vid bad.

Skrubbar hästen svansen i boxen har den förmodligen klåda, vilken avhjälps med tvätt samt ev olja. Man kan även ha ett täcke med lång svanslapp.

Efter bad och innan show använder jag alltid hood, samt ett sheet (en typ av tunnt täcke som verkar lite polerande på pälsen). Sedan är det den vanliga tävlingsgroomingen som gäller.

Man kan aldrig jobba upp glansen och utstrålningen på en häst som inte mår bra eller får felaktig foderstat...

Så du har iprincip alltid svanspåse på svansen ?
Brukar ha det innan tävling efter bad men tycker det är svårt att fåden att sitta ordentligt. Vart knyter du/ ni andra fast den ?
Man vill ju helst knyta "högt upp runt roten" men då är jag lite rädd att "stasa" eller vad man ska kalla det, och knyter man för löst så åker den ju bara av. Har äve knytit precis under roten men då skyddar den ju inte speciellt mkt.

Så olja oliv? är bra för både manen och svansen ? Har du i mycket (typ "dränker") eller bara lite ?

Håller förövrigt med Nethril om att aldrig skaffa vit häst ;) Men en bra häst har väl ingen färg så det är väl bara att bita ihop :smirk::crazy:

Nej inte alltid...

Det beror lite på hästen, och svansen. Dock har jag gärna påse på de som sak tävla, även på vintern om de är skitgrisar eller går ute mycket som mina gör. Då behöver jag inte tvätta svansen lika ofta, eller borsta bort lera, vilket sliter.

Jag gör en fläta med början där roten slutar, sedan fäster jag påsen genom att trä igenom en av flärparna med karborre/alt snöret (olika på olika påsar) så högt upp jag kan genom flätan alltså precis vid svansrotens avslut. Själva svansroten är övanför påsen.

Den håller ju själva svansen ren och syftet är dels det, dels att spara topparna.

Jag dränker in den i olja! Olivolja anses ju som den renaste och bästa, men annan matolja duger säkert också! Samma med manflätor. Det finns manskydd också, som ser ut som fingrar man stoppar ner flätorna i, men det har jag aldrig använt själv.

Såhär typ:

PICT0031.jpg

Nej inte alltid...

Det beror lite på hästen, och svansen. Dock har jag gärna påse på de som sak tävla, även på vintern om de är skitgrisar eller går ute mycket som mina gör. Då behöver jag inte tvätta svansen lika ofta, eller borsta bort lera, vilket sliter.

Jag gör en fläta med början där roten slutar, sedan fäster jag påsen genom att trä igenom en av flärparna med karborre/alt snöret (olika på olika påsar) så högt upp jag kan genom flätan alltså precis vid svansrotens avslut. Själva svansroten är övanför påsen.

Den håller ju själva svansen ren och syftet är dels det, dels att spara topparna.

Jag dränker in den i olja! Olivolja anses ju som den renaste och bästa, men annan matolja duger säkert också! Samma med manflätor. Det finns manskydd också, som ser ut som fingrar man stoppar ner flätorna i, men det har jag aldrig använt själv.

Okej. det kanske gör att det sitter bättre. Ska prova !!
Olivolja låter ju också jättebra också något att prova för en ägare till arab med väldigt tunn svans :D

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 680
Senast: Claraclara
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 769
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18