Jag borstar ALDRIG svansar (eller manar på dom som ska ha lång man) annat än till show och då har jag massor med medel i typ conditioner som man ej tvättar ur.
Fläta svansen, dränk in i olja och stoppa i svanspåse och låt den vara. Byt påse när den är skitig, och gör om så fort det ser ut att tofsa till sig. Jag brukar strunta i detta på sommaren för att hästarna behöver vifta bort flugor, och istället ev använda lössvans på show om svansen blivit lite tunn. Flugviftning sliter också väldigt mycket. Ett annant alternativ är att göra som dom gjorde på ett arabstuteri där jag jobbade, som tejpade fast en massa balsnören på svanspaketet istället.
Annars är knepen en bra välbalanserad foderstat, rätt och regelbunden avmaskning, daglig grooming och rykt samt bra medel när man gör iordning sin häst för show.
Vad gäller lång man så aktar jag mig för flätor om jag inte vet att hästen inte skrubbar sig någonsin. Gör den det är risken att hela flätan ryker-alltså en hel bit av manen.
OM jag flätar så dränker jag flätorna i olja, helst olivolja. Viktigt att fläta ända ner till sista toppen, då gummisnodden också sliter på manen. I lång man gör jag bara två eller tre "långflätor" som går längs med mankammen.
Ett tips om man har lång man och inte flätar den är att fläta upp den bara vid ridning, då tygeln också skaver...
Inte alla pälsglans är bra för man och svans!
Jag använder Cowboys conditioner, samt detangler vid bad.
Skrubbar hästen svansen i boxen har den förmodligen klåda, vilken avhjälps med tvätt samt ev olja. Man kan även ha ett täcke med lång svanslapp.
Efter bad och innan show använder jag alltid hood, samt ett sheet (en typ av tunnt täcke som verkar lite polerande på pälsen). Sedan är det den vanliga tävlingsgroomingen som gäller.
Man kan aldrig jobba upp glansen och utstrålningen på en häst som inte mår bra eller får felaktig foderstat...