Skon sitter konstigt.

L

Love_Maya

Hej!

Igår när jag ridit min häst så märkte jag att ena sömmen på en baksko hade åkt bort så skon hade hamnat lite "innanför" hoven (det var som en "kant" av hoven runt ena sidan av skon). Men hon verkade inte ha ont. :) Jag ringde min hovis, men han hade inte tid & komma & en annan som jag känner kunde komma i helgen. Jag ska vara med i min & pållens första tävling (hopptävling) den 28 juni. Jag måste ju hinna träna lite till ! Tror ni det är något problem att rida? :S Hon verkar inte ha ont som sagt. Jag kan ta ett kort på hoven idag när jag åker upp till stallet! Så kan ni själv få kolla. :D

Kram
 
Sv: Skon sitter konstigt.

Det finns risk för att sömmarna dras inåt i hoven o kan ge ngn skada o sen hovböld.

Om den har bra hovar så skulle jag ta av skon o sen rida på mjukt underlag.
 
Sv: Skon sitter konstigt.

Nej, det tror jag inte är några problem. Förutsatt att det inte är så mycket förskjutet och att skon sitter fast och inte är lös. Är den lös och hästen har bra hovar hade jag plockat bort skon.
 
Sv: Skon sitter konstigt.

Hon har ju inte bra hovar tyvärr :S Hon ÖMMAR .. Skon satt helt "okej" innan jag ridit idag. Men efter ridningen så hade den börjat lossna på andra sidan med, får hoppas att min kompis som kan sko kan komma i helgen annars är våran första tävling förstörd :'(
Hon har också börjat få sprickor :o Tänkte att jag skulle "behandla" med vatten för hovolja är ju fett, det hjälper ju inte speciellt bra. Eller? Ska man ha hoven i vattnet i någon minut eller hur länge?

Kram
 
Sv: Skon sitter konstigt.

vatten torkar ur, fett återfuktar?
det låter inte som att det blir någon tävling nej, beklagar.
 
Sv: Skon sitter konstigt.

Asså det är inga sprickor men jag vet inte hur jag ska förklara. Det är som ett litet (LITET) hål in i hoven? Hon har inte ont.. :) Fattar itne hur det kunde blivit in i hoven (bara någon cm).. Men min kompis kan nog komma i helgen :D

Kram
 
Sv: Skon sitter konstigt.

Har du problem med torra hovar så ge Biotin.. Kanon !! Funkar himla bra till min pålle.
Brukar smörja hans hovar med Kentucky Hoof-oil så fort det varit fuktigt eller blött ute. Men ALDRIG under hoven..
Fukt kommer upp genom hoven underifrån, och har man då olja där så stoppar man ju fukten. Om du däremot bara smörjer hovväggarna så stannar fukten kvar i hoven.."läcker" inte ut via väggarna.

Hamnar skorna på "sniskan" så är det bättre att ta bort den/dom och låta hästen gå barfota tills hovslagare kan komma. Så lätt att dom trampar in tåkappan i sulan eller att sömmarna börjar jäklas och sliter sönder hoven...ännu mer problem !!:eek:
 
Sv: Skon sitter konstigt.

Love_Maya skrev:
Hon har ju inte bra hovar tyvärr :S Hon ÖMMAR .. Skon satt helt "okej" innan jag ridit idag. Men efter ridningen så hade den börjat lossna på andra sidan med, får hoppas att min kompis som kan sko kan komma i helgen annars är våran första tävling förstörd :'(
Hon har också börjat få sprickor :o Tänkte att jag skulle "behandla" med vatten för hovolja är ju fett, det hjälper ju inte speciellt bra. Eller? Ska man ha hoven i vattnet i någon minut eller hur länge?

Kram

Ta BORT skon om den sitter löst och har vridit sig! hon kan slita sönder hoven eller i värsta fall skada sig om skon vrider sig och hon trampar till.
 
Sv: Skon sitter konstigt.

Tycker du ska ta av skon, för om den flyttar sig som den gör finns det en risk att den skadar hoven ännu mer!! Det är flera dagar kvar till helgen :eek:
Om hon är öm kan du sätta på en easyboot! (När du tagit bort skon)

/L
 
Sv: Skon sitter konstigt.

axel skrev:
Det finns risk för att sömmarna dras inåt i hoven o kan ge ngn skada o sen hovböld.

Om den har bra hovar så skulle jag ta av skon o sen rida på mjukt underlag.
Jag bedömer denna risk som obefintlig, men , skon är troligen för trång i trakte och hästen bör skos om. Om det går att fixa inom ett par dar så kan den sitta kvar annars ta bort den o rid bara där det är mjukt underlag.
 
Sv: Skon sitter konstigt.

Okej, var finns det att köpa? Hur mycket kostar en sån? & ska man smörja på varje dag eller? :)

Min kompis var här idag & satt på en ny sko, hon har samma hovslagare som jag eftersom hon har höftproblem så hon kan inte sko alla sina hästar själv. Men hon sa att han hade varit SLARVIG! Han ahde satt på för trånga skor & sen hade han satt på dem gamla skorna som hon hade haft i 7 veckor en gång till :mad: Jag var ju inte där, va i skolan, men den här gången ska jag vara där uppe & skälla på honom !! :p :bow: Sen ska hon komma om några dagar & ta den andra bakhoven. Eftersom den också har blivit för trång men hon sa att det inte var några problem med att rida :D Så jag kan tävla :banana: Wiie!

Kram
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 041
Senast: Marvin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 281
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 739
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp