Sv: Skolval: bra eller nära?
Jag inser att "höginkomstområde" kanske var lite slarvigt uttryckt, det är inte fråga om något "fint" eller "snobbigt" område på det sättet. De flesta av mina vänner bor där, och vi funderade allvarligt på att flytta dit vi också när vi köpte lägenhet. I slutändan valde vi bort det, men vi hade absolut haft ekonomisk möjlighet om vi velat. Snarare är det så att vi har mer pengar att röra oss med än många av de som bor i den andra stadsdelen, eftersom vårt boende är mycket billigare än deras, och vi har samma typ av jobb. Vårt eget område är en gammal arbetarstadsdel, som håller på att gentrifieras, men fortfarande är rätt blandad. Det andra området har en liknande bakgrund, men där skedde den processen tidigare, så där är det inte blandat längre på samma sätt.
Men säkert är det så att barnen i "höginkomstområdet" ser andra saker som självklara - självklart att man kan satsa på ett bra jobb, självklart att man kan vara bra i skolan om man vill, självklart att man kan jobba med exempelvis kultur, forskning eller media. Det är nog något jag ser som positivt, faktiskt, att se såna saker som möjligt. Jag vill tro att skillnaden inte är såpass stor att vårt barn skulle känna sig utanför där. Men det är svårt att säga, både jag och min man har på olika sätt "klättrat" lite på samhällsstegen för att komma dit vi är idag, vi är såklart inte riktigt lika hemtama i miljön som de av mina vänner som är födda i den.
Tittar man på elevutvärderingarna så är den stora skillnaden arbetsron. I vår närmsta skola är det knappt hälften som tycker det får möjlighet att arbeta ostört på lektionerna, i det andra området är det närmare 75%. Men i princip hamnar de högre på det mesta - eleverna är tryggare, färre känner sig mobbade, fler föräldrar skulle rekommendera skolan till andra, bättre kontakt föräldrar-skola, osv.