Sv: Skolval: bra eller nära?
Fast om vi kallar båda de sakerna för segregation, så är det ju verkligen fråga om grader i helvetet. Det är väl ändå väldigt mycket värre att den obligatoriska skolan för barn levererar så olika på olika ställen, än att de hägre lärosätena gör det. Och det är inte riktigt jämförbart, tycker jag.
Det där med lärosätena känns mer som att även tex teatrar och restauranger är olika bra och olika statusfyllda som arbetsplatser. Det är inte ett samhälleligt problem, vad jag kan se.
Det är däremot segregationen i skolan.
Det var säkert jag. Tyvärr. Läraryrket har gjort en spikrak klassresa nedåt. Det är inte alls "samma" studenter som söker sig till det yrket längre, som det var för några decennier sedan, och programvalet är ofta de sökandes "näst bästa". Deras andrahandsval, då betygen inte räckte till det de egentligen vill göra. Lärarprogrammen fyller knappt sina platser, så det är enkelt nog att komma in. Många som sedan blir ämneslärare, hade inte kommit in på samma ämnen som enstaka kurser. Och de kan inte heller tillgodogöra sig samma stoff på samma tid.
Egentligen är det ju inte konstigare än att det i högskolevärlden är mer attraktivt och ger högre status att jobba på vissa universitet.
Fast om vi kallar båda de sakerna för segregation, så är det ju verkligen fråga om grader i helvetet. Det är väl ändå väldigt mycket värre att den obligatoriska skolan för barn levererar så olika på olika ställen, än att de hägre lärosätena gör det. Och det är inte riktigt jämförbart, tycker jag.
Det där med lärosätena känns mer som att även tex teatrar och restauranger är olika bra och olika statusfyllda som arbetsplatser. Det är inte ett samhälleligt problem, vad jag kan se.
Det är däremot segregationen i skolan.
En annan intressant analys som jag tror att nån här skrev om härom veckan är att lärarna över lag har blivit sämre. Det är inte alls samma prestige att vara lärare och förr så var lärare en av de få möjliga yrkesbanorna för begåvade kvinnor som nu söker sig åt andra håll.
Det var säkert jag. Tyvärr. Läraryrket har gjort en spikrak klassresa nedåt. Det är inte alls "samma" studenter som söker sig till det yrket längre, som det var för några decennier sedan, och programvalet är ofta de sökandes "näst bästa". Deras andrahandsval, då betygen inte räckte till det de egentligen vill göra. Lärarprogrammen fyller knappt sina platser, så det är enkelt nog att komma in. Många som sedan blir ämneslärare, hade inte kommit in på samma ämnen som enstaka kurser. Och de kan inte heller tillgodogöra sig samma stoff på samma tid.