Sv: Skolskjuts!
Självklart är BUP och familjeenheten de mer kompetenta instanserna i fall som dessa. Det är de som SKA ha hand om fall som är så pass svåra att skolan vare sig skall eller bör hantera.
En elev som tycks "på drift" på något vis inom skolan tas först upp till elevvårdskonferens där man försöker se vad som är problemet. Är det inlärningssvårigheter, är det ett socialt problem i skolan eller hemmet? Man hjälps åt att försöka hitta orsaken och se om man kan erbjuda hjälp i skolan.
Om man inte kan det, eller om problemet har sin bas i hemmet så är det just BUP eller soc som ska koppas in.
Skolan har helt enkelt vare sig resurser eller kompetens att ta sig an sådana fall, de SKA slussas vidare.
Det är jag alldeles för medveten om,. och jag vet också hur lite hjälp man som förälder får från skolan, både vad gäller lärare, rektor, som kurator. Med hjälp menade jag tex Familjeenheten, BUP och de lite mer kompetenta instanserna. (sorry alla som eventuellt kan känna sig påhoppade nu, jag vill verkligen inte tro att det är så illa som vi upplevt det.....)
Självklart är BUP och familjeenheten de mer kompetenta instanserna i fall som dessa. Det är de som SKA ha hand om fall som är så pass svåra att skolan vare sig skall eller bör hantera.
En elev som tycks "på drift" på något vis inom skolan tas först upp till elevvårdskonferens där man försöker se vad som är problemet. Är det inlärningssvårigheter, är det ett socialt problem i skolan eller hemmet? Man hjälps åt att försöka hitta orsaken och se om man kan erbjuda hjälp i skolan.
Om man inte kan det, eller om problemet har sin bas i hemmet så är det just BUP eller soc som ska koppas in.
Skolan har helt enkelt vare sig resurser eller kompetens att ta sig an sådana fall, de SKA slussas vidare.