Skolskjuts!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolskjuts!

Det är jag alldeles för medveten om,. och jag vet också hur lite hjälp man som förälder får från skolan, både vad gäller lärare, rektor, som kurator. Med hjälp menade jag tex Familjeenheten, BUP och de lite mer kompetenta instanserna. (sorry alla som eventuellt kan känna sig påhoppade nu, jag vill verkligen inte tro att det är så illa som vi upplevt det.....)

Självklart är BUP och familjeenheten de mer kompetenta instanserna i fall som dessa. Det är de som SKA ha hand om fall som är så pass svåra att skolan vare sig skall eller bör hantera.

En elev som tycks "på drift" på något vis inom skolan tas först upp till elevvårdskonferens där man försöker se vad som är problemet. Är det inlärningssvårigheter, är det ett socialt problem i skolan eller hemmet? Man hjälps åt att försöka hitta orsaken och se om man kan erbjuda hjälp i skolan.
Om man inte kan det, eller om problemet har sin bas i hemmet så är det just BUP eller soc som ska koppas in.
Skolan har helt enkelt vare sig resurser eller kompetens att ta sig an sådana fall, de SKA slussas vidare.
 
Sv: Skolskjuts!

Det är ju precis det jag menar, att de ska slussas vidare, men hur vet man som förälder var man ska vända sig om inte skolan visar vägen?

Det vi fick under två års tid var tid hos skolkuratorn, som, även om hon var snäll, inte var särskilt kompetent. Men hon var den enda som var på våran sida, hon var den som tillsammans med oss slogs för att få till en utredning och åtgärder för att ordna sonens skolgång, osvosv.......
 
Sv: Skolskjuts!

Vad skönt att höra att det går bra för henne nu! Men det är för gjävligt att man ska behöva ta till såna åtgärder som att flytta skola, det borde vara självklart att man ska kunna gå i sin ordinarie skola utan att bli kallad lat!
 
Sv: Skolskjuts!

En kompis son råkade ut för nästan samma sak som det du beskriver först, föräldern fick på avslutningsdagen i 4:an reda på att sonen skulle få gå om en årskurs...... Ingen hade flaggat för det här på alla utvecklignssamtal som hållits under hela 4:an, de hade satt in extra resurser för att stödja honom, men det hade ALDRIG varit tal om att stanna kvar!

Men det här stämmer inte. Det måste vara en efterkonstruktion, medveten eller omedveten, gjord av den föräldern.
Skolan har inte rätt att bestämma att ett barn ska gå om en årskurs. Sådant avgör man i samråd med föräldrarna. Vill inte föräldrarna det så kan skolan aldrig få igenom ett sådant beslut.

Jag tycker fortfarande att det du berättat - både om eleven som stängs av från en dag till en annan - och denna låter mer än märkligt.
 
Sv: Skolskjuts!

Jag hoppas att du förstår att jag inte hoppar på dig personligen när jag skriver så här.
Jag blir bara så förvånad över att höra det du berättar (fast det där med att gå om är faktiskt sant, skolan kan inte bestämma sådant själv).

Att skolan ska slussa vidare och givetvis berätta för föräldrarna vart de ska vända sig är självklart. Det skrämmer mig om det finns skolor som inte gör så!
 
Sv: Skolskjuts!

Nejdå, jag tar inte illa upp, jag är bara lite känslig när det gäller mitt barn:D


När det gäller den här eleven som blev kvar ett år så stämmer det, har haft en MYCKET tät kontakt med den föräldern. Och att de fick igenom det? Ja, det kan man undra hur det gick till, men antagligen har rektor ett finger eller två med i spelet, för det är den mest lögnaktiga skata som vandrar på denna jord. Det finns protokoll där det påstås en del som jag ska ha sagt, och på dem har jag inte ens varit med. Dessutom satt kärringen och sa att jag hade sagt vissa saker vid ett möte, och försökte lura i min dåvarande att vi kommit överens om det, FAST dåvarande och jag pratat om detta 2 minuter innan och var överens om hur vi skulle säga, göra och agera....... Och det var INTE överensstämmande med rektorns version......
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
479
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Dagbok När man fått ordning på all byråkrati, fixat kläder, apotek, bokat allt, fått en vän att återbetala sin skuld så jag har fickpengar...
Svar
2
· Visningar
974
Senast: ameo
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 616
Senast: Tassa
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 807
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp