Skolskjuts!

Status
Stängd för vidare inlägg.

fjolltroll

Trådstartare
Om en elev blir avstängd från skolan och inte kan åka ordinarie skolbuss. Hur ska den eleven ta sig till den verksamhet som skolan erbjuder. Är det förälders skyldighet att se till att barnet kommer till och från verksamheten. Eller är skolan skyldig att ordna annan transport?
 
Sv: Skolskjuts!

Din kommun skriver ju detta:
Barn som har lång väg till sin skola får gratis skolskjuts. Erbjudandet om fri skolskjuts gäller dock bara till den den skola som barnet anvisas plats i. Undantag görs för barn som är i behov av särskild skolgång, till exempel särskoleelever.
Om barnet byter till en annan kommunal grundskola eller någon av de fristående skolorna måste familjen lösa transporten själva.


Vad har kommunen sagt? Tolkar man ovanstående text "hårt" kan säkert kommunen säga att föräldrarna måste skjutsa själva eftersom kommunen bara erbjuder skolskjuts till den skola där eleven anvisats plats.

Generellt så är det så i alla kommuner, man har rätt till skolskjuts till den skola som kommunen anvisar plats i, till annan skola måste man skjutsa själv.
 
Sv: Skolskjuts!

Din kommun skriver ju detta:
Barn som har lång väg till sin skola får gratis skolskjuts. Erbjudandet om fri skolskjuts gäller dock bara till den den skola som barnet anvisas plats i. Undantag görs för barn som är i behov av särskild skolgång, till exempel särskoleelever.
Om barnet byter till en annan kommunal grundskola eller någon av de fristående skolorna måste familjen lösa transporten själva.


men här står ju också något intressant, och i fallet TS tog upp är ju eleven anvisad plats/i behov av annan plats?
 
Sv: Skolskjuts!

Fast det är ju en viss skillnad på att behöva gå i särskola och vara avstängd av någon anledning...

Kanske TS kan komma med ytterligare upplysningar om hur det har gått?
 
Sv: Skolskjuts!

Jag har inte riktigt all fakta om det.
Vad jag vet så är eleven avstängd tillvidare pga eget beteende.
Men eleven får också vissa lektioner i annan av skolans verksamhet.
Det innebär att eleven inte kan använda sig av ordinarie skolskjuts.
Därför får föräldrarna agera skolskjuts för tillfället.
 
Sv: Skolskjuts!

Jag tycker personligen att det borde vara upp till föräldrarna att ordna skjuts åt sitt barn om det själv ordnat så att det blivit avstängt från skolan. Det besväret kanske ökar motivationen att se till att deras barn sköter sig hädanefter. Det ska ju mycket till innan någon blir avstängd så det lär inte vara frågan om någon enstaka småsak som det här barnet gjort.
 
Sv: Skolskjuts!

Jag har varit i den sits det här barnet och dess föräldrar är, iofs ingen avstängning, men brist på möjlig och acceptabel skolplats. Det man ska tänka på är att barnet kanske har någon slags problem som gör att h*n inte sköter sig i skolan, och då är det skolans PLIKT att se till att resurser finns för att lösa det.

Hos oss blev det så att skolan sköts på annan ort, och skolskjuts ordnar hemkommunen.


Glömde säga att hade jag varit i den sitsen som TS beskriver hade jag dels sett till att familjen fick hjälp att reda ut VAD det är som gör att barnet inte kan gå i skolan, dels slagits för att få en skolgång som fungerar SAMT skolskjuts!
 
Sv: Skolskjuts!

Det brukar inte vara så att en elev blir avstängd från en dag till en annan. Det brukar ha tröskats rätt länge mellan lärare, rektor, kurator, psykolog etc etc just för att söka lösningar och se om det finns orsaker som går att göra något åt.
Till slut måste det ändå bli en konsekvens om eleven fortfarande inte går att rå på.
Om eleven har föräldrar som inte klarar av sitt eget barn så måste de få hjälp av socialen, de tar vid där skolans ansvar slutar. Men ansvaret måste bollas dit det hör hemma. Det är inte skolan som har ansvaret för hela samhället, föräldrar måste ta ansvar över sina barn, även sina barns handlingar. Om det inte fungerar så är det socialens tur att ta över - helst innan det blir polisens tur.
 
Sv: Skolskjuts!

Det är jag alldeles för medveten om,. och jag vet också hur lite hjälp man som förälder får från skolan, både vad gäller lärare, rektor, som kurator. Med hjälp menade jag tex Familjeenheten, BUP och de lite mer kompetenta instanserna. (sorry alla som eventuellt kan känna sig påhoppade nu, jag vill verkligen inte tro att det är så illa som vi upplevt det.....)

När det gäller föräldraansvaret så vet jag med, och håller med också, om att det största ansvaret ligger på föräldrarna, men om man inte VET hur man ska lösa en situation måstte man få hjälp att hantera den! Inte att soc kopplas in och tar över direkt. Då lär sig varken förälder eller barn hur man hanterar situationer som kan komma att bli väldigt jobbiga.

Jag är också medveten om hur lång tid det kan ta innan en avstängning/annan lösning kommer ifråga, i vårat fall tog det 4 (!) år innan det hela löste sig till det bästa, och då var det VI som kom med lösningen och skolan hade flera gånger tidigare sagt tvärt nej till just den lösningen..... Att rektorn var en lögnaktig skata som låtsades om att vi ALDRIG varit samarbetsvilliga eller haft några förslag gjorde ju saken mycket bättre :confused: :confused:


Sedan är det också så att om man har ett barn som är svårt att hantera, så har man massor av känslor kring det, och om man dessutom måste stångas utåt för sitt barn är det inte lätt att hitta rätt väg att gå.


Ursäkta om jag låter bitsk, men det här är verkligen något jag brinner för, barn är det mest värdefulla vi har och som de behandlade min son vill jag inte se någon anna råka ut för!
 
Sv: Skolskjuts!

När det gäller föräldraansvaret så vet jag med, och håller med också, om att det största ansvaret ligger på föräldrarna, men om man inte VET hur man ska lösa en situation måstte man få hjälp att hantera den! Inte att soc kopplas in och tar över direkt. Då lär sig varken förälder eller barn hur man hanterar situationer som kan komma att bli väldigt jobbiga.

Fast jag tycker inte att det är skolans sak att hjälpa föräldrarna med sin föräldraroll... Visst kan skolan behöva vara en del i processen, men den ska inte ha huvudansvaret. Dels så är de har de flesta lärare ingen som helst utbildning för detta och dessutom finns inte den tiden (tyvärr).

Bland annat Sthlms kommun har i flera år haft föräldrautbildningar där man kunnat få hjälp i sin föräldraroll. Fler och fler kommuner erbjuder ju numera sådant. Sedan tror jag inte alltid att alla föräldrar söker upp den hjälpen "frivilligt".
 
Sv: Skolskjuts!

Nej, jag menar inte att skolan ska hjälpa till/ha ansvaret med/för föräldrarollen, utan att de ska kunna visa vägen till de som KAN göra just detta. Det är något de kan, men inte gör så ofta som de skulle behöva.


Nej, jag tror inte heller att alla föräldrar söker en sådan utbildning, dels för att många säkert inte tycker att de behöver, men också tror jag att det finns många som är så djupt ner i probelmträsket att man helt enkelt inte orkar! Men med lite "peppning/pushning" så borde det vara ganska bra!
 
Sv: Skolskjuts!

Jag tycker personligen att det borde vara upp till föräldrarna att ordna skjuts åt sitt barn om det själv ordnat så att det blivit avstängt från skolan. Det besväret kanske ökar motivationen att se till att deras barn sköter sig hädanefter. Det ska ju mycket till innan någon blir avstängd så det lär inte vara frågan om någon enstaka småsak som det här barnet gjort.


Nu är det ju så att det finns barn med speciella behov. Föräldrarna har inga problem med att hantera sitt barn. Skolan däremot har gjort grova missar i sin hantering av eleven. Allt på grund av ovilja att lyssna på hur man handskas med barnet.
 
Sv: Skolskjuts!

Det brukar inte vara så att en elev blir avstängd från en dag till en annan. Det brukar ha tröskats rätt länge mellan lärare, rektor, kurator, psykolog etc etc just för att söka lösningar och se om det finns orsaker som går att göra något åt.
Till slut måste det ändå bli en konsekvens om eleven fortfarande inte går att rå på.
Om eleven har föräldrar som inte klarar av sitt eget barn så måste de få hjälp av socialen, de tar vid där skolans ansvar slutar. Men ansvaret måste bollas dit det hör hemma. Det är inte skolan som har ansvaret för hela samhället, föräldrar måste ta ansvar över sina barn, även sina barns handlingar. Om det inte fungerar så är det socialens tur att ta över - helst innan det blir polisens tur.

Här var det så att eleven blev avstängd utan förvarning överhuvudtaget. Föräldrarna fick ett samtal från skolan att eleven var avstängd.
 
Sv: Skolskjuts!

Det är jag alldeles för medveten om,. och jag vet också hur lite hjälp man som förälder får från skolan, både vad gäller lärare, rektor, som kurator. Med hjälp menade jag tex Familjeenheten, BUP och de lite mer kompetenta instanserna. (sorry alla som eventuellt kan känna sig påhoppade nu, jag vill verkligen inte tro att det är så illa som vi upplevt det.....)

När det gäller föräldraansvaret så vet jag med, och håller med också, om att det största ansvaret ligger på föräldrarna, men om man inte VET hur man ska lösa en situation måstte man få hjälp att hantera den! Inte att soc kopplas in och tar över direkt. Då lär sig varken förälder eller barn hur man hanterar situationer som kan komma att bli väldigt jobbiga.

Jag är också medveten om hur lång tid det kan ta innan en avstängning/annan lösning kommer ifråga, i vårat fall tog det 4 (!) år innan det hela löste sig till det bästa, och då var det VI som kom med lösningen och skolan hade flera gånger tidigare sagt tvärt nej till just den lösningen..... Att rektorn var en lögnaktig skata som låtsades om att vi ALDRIG varit samarbetsvilliga eller haft några förslag gjorde ju saken mycket bättre :confused: :confused:


Sedan är det också så att om man har ett barn som är svårt att hantera, så har man massor av känslor kring det, och om man dessutom måste stångas utåt för sitt barn är det inte lätt att hitta rätt väg att gå.


Ursäkta om jag låter bitsk, men det här är verkligen något jag brinner för, barn är det mest värdefulla vi har och som de behandlade min son vill jag inte se någon anna råka ut för!

Det där med lite hjälp ifrån skolan kan jag verkligen skriva under på. Föräldrarna i det här fallet har i flera år försökt få skolan att förstå vad som behövs i hanteringen av eleven och dom har gjort precis tvärtom.
Vet själv hur det var när jag bråkade med skolan om min dotter när hon var liten. Hon är dyslektiker men fick i skolan höra att hon var lat. Vi stångade oss trötta med lärare och rektor som inte ville lyssna alls. Till slut gick vi och gjorde en privat utredning som naturligtvis visade att hon har dyslexi.
Inte ens då gav dom sig. Hon var bara lat.
 
Sv: Skolskjuts!

Jag blir så trött av att höra det du beskriver.....

En kompis son råkade ut för nästan samma sak som det du beskriver först, föräldern fick på avslutningsdagen i 4:an reda på att sonen skulle få gå om en årskurs...... Ingen hade flaggat för det här på alla utvecklignssamtal som hållits under hela 4:an, de hade satt in extra resurser för att stödja honom, men det hade ALDRIG varit tal om att stanna kvar!

Och med din dotter - det är ju fan sanslöst att man ska behöva höra en sådan sak överhuvudtaget! Och att själva behöva stämpla in det i pannan på oförstående skolpersonal är höjden...... Vi höll på i 4 år innan skolan ÄNTLIGEN tog sitt ansvar = ge sonen skolutbildning. Idag (9:an) har han äntligen hamnat rätt, sökt gymnasie och vill läsa vidare, när vi började våran batalj i 2:an var han så ledsen och nere att han hade slutat äta och jag BAR honom till skolan varje dag. Det handlade om ren mobbing från skolans håll och en rektor som vägrade inse problemen.....
 
Sv: Skolskjuts!

Va skönt att det har löst sig för din son.
Men det är ju förjävligt som dom kan hålla på i vissa skolor.
 
Sv: Skolskjuts!

Ja, det är skönt nu när det flyter på, han är ju inte direkt glad över att åka iväg på morgonen, men han läser upp sina betyg och anstränger sig för att kunna läsa vidare och det är ett jätteframsteg!

Tyvärr verkar det som det är ganska många skolor som behandlar eleverna mindre bra, det är ju inte bara en skola man hör om......

Hur fungerar det nu med din dotter då?
 
Sv: Skolskjuts!

Har det inte precis varit uppe i någon instans och blivit fastställt att elever inte kan stängas av från skolan? Iallafall inte från grundskolan, eftersom den är obligatorisk. Däremot vet jag från min tid i skolan att man under en tidsbegränsad period "i överenskommelse med vårdnadshavare" kunde bestämma att en elev skulle undervisas i hemmet/på annan plats och under den tiden inte fick vistas i skolan - man tog in dem till rektorn som ringde vårdnadshavaren som fick komma och hämta dem om de dök upp.

Den här situationen ska alltså lösas i dialog med vårdnadshavare - skolan måste kunna erbjuda en lösning som fungerar, även om det trots allt är vårdnadshavarens uppgift att se till att eleven kommer till undervisningen.

Vi hade föräldrar som var med elever under skoldagen, antar att de fick använda semester el likn. till det - och detta var på högstadiet. Dock fick det rätt stor genomslagskraft - hur många högstadieelever vill ha morsan med sig till skolan varenda dag?
 
Sv: Skolskjuts!

Med dottern fungerar det bara bra nu.
Men det krävdes att vi flyttade och bytte skola.
Det var bara att inse att skolan skulle aldrig ge sig.
Nu går hon andra året på gymnasiet och trivs alldeles utmärkt.
Vilket också syns på betygen.
 
Sv: Skolskjuts!

Det nya från skolan nu är att eleven inte alls är avstängd. Utan har anpassad studiegång.
Så länge som eleven inte har tillgång till alla ämnen, skolskjuts, hela skoldagar och tillstånd att vistas i skolans lokaler så är man avstängd. Tycker iaf jag.
Sen kan dom ju kalla det vad dom vill.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
479
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Dagbok När man fått ordning på all byråkrati, fixat kläder, apotek, bokat allt, fått en vän att återbetala sin skuld så jag har fickpengar...
Svar
2
· Visningar
974
Senast: ameo
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 616
Senast: Tassa
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 807
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp