Alltså denhär disskutionen om hur vanligt det är att folk för varar skjut vapen fel eller om jakt vapen är efter traktade för brottslingar osv är inte den lite konstig? Alltså inte själva att prata om det men i dethär samman hanget?
För som jag har fattat det som hände i Finland så var det att nån nära an hörig till pojken som sköt hade licens för det vapnet. Och pojken kom uppen bart åt det och tog med till skolan och mördade en klass kompis och skadade två andra.
Borde inte det bara visa VARFÖR det är så viktigt att skjut vapen är in låsta så att inte barn eller andra KAN komma åt dom?
Nu vet ju kanske ingen här exakt vad som hände. Men OM det skjut vapnet hade varit in låst i ett vapen skåp och pojken INTE visste var nyckeln fanns eller vad det var för kod. Då hade han kanske inte dödat ett annat barn?
Och tyvär så är det ju inte BARA han som har gjort nåt sånt. Utan tillexempel i usa så har det ju hänt många gånger att unga barn har skjutit nån. Och där är det ju helt andra vapen lagar motför här så det är mycket lättare för barn att ha till gång till vapen.
Och somsagt jag vet inte exakt hur lagen är i Finland. Men tänk bara OM den an höriga tänkte lite sådär att det inte gjorde nåt att pojken visste var nyckeln till vapen skåpet fanns. Eller att hen hade vapnet på nåtannat ställe och tänkte att det inte gjorde nåt.
Hur tror ni att hen känner nu då? Jag tror iallafall att hen nog önskar att hen hade haft sitt vapen in låst i ett vapen skåp och att pojken inte kom åt det. Så hade dethär hemska kanske inte hänt
Jag kollade statistiken för något år sedan och det är ytterst få brott som begås med lagliga vapen (förutom jaktbrott då). Dvs de allra flesta vapen förvaras på ett säkert sätt och används på lagligt vis.
Det här är en tragisk händelse, ja, men det går inte att jämföra med situationen i USA där de har helt andra vapenregler samt helt andra vapentyper tillåtna. I Sverige är det tex inte tillåtet med helautomatiska vapen.